Case-basert undervisning i naturfag. På hvilken måte påvirker case-basert undervisning ungdomsskoleelevers læringsutbytte og motivasjon i naturfag?

Denne studien handler om case-basert undervisning i naturfag på ungdomsskolen. Målet for studien var å studere elevenes motivasjon for denne typen undervisning og om de hadde læringsutbytte av den. Fire klasser på tre forskjellige skoler i Tromsø deltok i prosjektet. Studien har en kvantitativ tilnæ...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Andreassen, Chris Andreas
Format: Master Thesis
Language:Nynorsk
Published: UiT Norges arktiske universitet 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/9560
_version_ 1829300312455774208
author Andreassen, Chris Andreas
author_facet Andreassen, Chris Andreas
author_sort Andreassen, Chris Andreas
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Denne studien handler om case-basert undervisning i naturfag på ungdomsskolen. Målet for studien var å studere elevenes motivasjon for denne typen undervisning og om de hadde læringsutbytte av den. Fire klasser på tre forskjellige skoler i Tromsø deltok i prosjektet. Studien har en kvantitativ tilnærming og tar utgangspunkt i spørreundersøkelser tilknyttet undervisningen. Elevene svarte på spørreundersøkelsene rett før undervisningen, rett etter undervisningen og 2-3 uker etter undervisningen fant sted. Resultatene fra undersøkelsene viser at elevene likte å arbeide med case i naturfagundervisningen, mye på grunn av casens historie og arbeidsmåte og casens praktiske tilnærming til fagstoffet. Videre viser resultatene at elevene hadde et godt faglig læringsutbytte av casen. Case-basert undervisning kan bidra til at elevene er aktive i undervisningen, blir motiverte og lærer fagstoffet i naturfag. Studien viser at denne typen undervisningsform kan være i tråd med Kunnskapsdepartementets (2015) strategier for et realfagsløft i skolen.
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9560
institution Open Polar
language Norwegian (Nynorsk)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/9560
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2016 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2016
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9560 2025-04-13T14:27:37+00:00 Case-basert undervisning i naturfag. På hvilken måte påvirker case-basert undervisning ungdomsskoleelevers læringsutbytte og motivasjon i naturfag? Andreassen, Chris Andreas 2016-05-16 https://hdl.handle.net/10037/9560 nno nno UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/9560 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2016 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 naturfag case case-basert undervisning naturfagdidaktikk motivasjon læringsutbytte ungdomsskole undervisningsform kvantitativ fenomenologisk LRU-3908 Master thesis Mastergradsoppgave 2016 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Denne studien handler om case-basert undervisning i naturfag på ungdomsskolen. Målet for studien var å studere elevenes motivasjon for denne typen undervisning og om de hadde læringsutbytte av den. Fire klasser på tre forskjellige skoler i Tromsø deltok i prosjektet. Studien har en kvantitativ tilnærming og tar utgangspunkt i spørreundersøkelser tilknyttet undervisningen. Elevene svarte på spørreundersøkelsene rett før undervisningen, rett etter undervisningen og 2-3 uker etter undervisningen fant sted. Resultatene fra undersøkelsene viser at elevene likte å arbeide med case i naturfagundervisningen, mye på grunn av casens historie og arbeidsmåte og casens praktiske tilnærming til fagstoffet. Videre viser resultatene at elevene hadde et godt faglig læringsutbytte av casen. Case-basert undervisning kan bidra til at elevene er aktive i undervisningen, blir motiverte og lærer fagstoffet i naturfag. Studien viser at denne typen undervisningsform kan være i tråd med Kunnskapsdepartementets (2015) strategier for et realfagsløft i skolen. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
naturfag
case
case-basert
undervisning
naturfagdidaktikk
motivasjon
læringsutbytte
ungdomsskole
undervisningsform
kvantitativ
fenomenologisk
LRU-3908
Andreassen, Chris Andreas
Case-basert undervisning i naturfag. På hvilken måte påvirker case-basert undervisning ungdomsskoleelevers læringsutbytte og motivasjon i naturfag?
title Case-basert undervisning i naturfag. På hvilken måte påvirker case-basert undervisning ungdomsskoleelevers læringsutbytte og motivasjon i naturfag?
title_full Case-basert undervisning i naturfag. På hvilken måte påvirker case-basert undervisning ungdomsskoleelevers læringsutbytte og motivasjon i naturfag?
title_fullStr Case-basert undervisning i naturfag. På hvilken måte påvirker case-basert undervisning ungdomsskoleelevers læringsutbytte og motivasjon i naturfag?
title_full_unstemmed Case-basert undervisning i naturfag. På hvilken måte påvirker case-basert undervisning ungdomsskoleelevers læringsutbytte og motivasjon i naturfag?
title_short Case-basert undervisning i naturfag. På hvilken måte påvirker case-basert undervisning ungdomsskoleelevers læringsutbytte og motivasjon i naturfag?
title_sort case-basert undervisning i naturfag. på hvilken måte påvirker case-basert undervisning ungdomsskoleelevers læringsutbytte og motivasjon i naturfag?
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
naturfag
case
case-basert
undervisning
naturfagdidaktikk
motivasjon
læringsutbytte
ungdomsskole
undervisningsform
kvantitativ
fenomenologisk
LRU-3908
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
naturfag
case
case-basert
undervisning
naturfagdidaktikk
motivasjon
læringsutbytte
ungdomsskole
undervisningsform
kvantitativ
fenomenologisk
LRU-3908
url https://hdl.handle.net/10037/9560