Kortreist kunnskap. En kvalitativ studie om bruken av lokale læremidler i by- og distriktskoler
Tittel: Kortreist Kunnskap. Formål og Problemstilling: Formålet med dette forskningsprosjektet var å finne ut om det er forskjell på hvordan skoler vektlegger bruken av lokale læremidler i samfunnsfag. Ut i fra dette ble problemstillingen formulert slik: ”I hvilken grad er det forskjell på by- og di...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/9547 |
_version_ | 1829300330627596288 |
---|---|
author | Dørum, Robin Forsgren |
author_facet | Dørum, Robin Forsgren |
author_sort | Dørum, Robin Forsgren |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Tittel: Kortreist Kunnskap. Formål og Problemstilling: Formålet med dette forskningsprosjektet var å finne ut om det er forskjell på hvordan skoler vektlegger bruken av lokale læremidler i samfunnsfag. Ut i fra dette ble problemstillingen formulert slik: ”I hvilken grad er det forskjell på by- og distriktskolers vektlegging av lokale læremidler ?” Metode På bakgrunn av problemstillingen valgte jeg å bruke en kvalitativ tilnærming i mitt forskningsprosjekt, og benyttet meg av semi-strukturerte intervju. I tillegg skulle det gjøres dokumentanalyse av de forskjellige skolers lokale læreplan i samfunnsfag for 7.trinn. Det ble intervjuet til sammen 7 informanter. Resultat Resultatet av forskningen kan tyde på at det er en liten forskjell mellom by- og distriktskole og deres vektlegging av lokale læremidler i samfunnsfag. Dette er ikke representativt for alle skoler i Norge, men kan gi en liten pekepinn på et utvalg skoler. De fleste lærerne som ble intervjuet mente at det ville være enklere å planlegge samfunnsfagundervisningen om de hadde vært faglærer på ungdomskolen. Siden det er så stort trykk på nasjonale prøver, føler lærerne at de er nødt til å bruke mesteparten av planleggingen i disse fagene. |
format | Master Thesis |
genre | Tromsø |
genre_facet | Tromsø |
geographic | Dørum Tromsø |
geographic_facet | Dørum Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9547 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(19.697,19.697,68.967,68.967) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/9547 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2016 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2016 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9547 2025-04-13T14:27:37+00:00 Kortreist kunnskap. En kvalitativ studie om bruken av lokale læremidler i by- og distriktskoler Dørum, Robin Forsgren 2016-05-15 https://hdl.handle.net/10037/9547 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/9547 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2016 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 Lærerutdanning Kortreis kunnskap Samfunnsfagdidaktikk Samfunnsfag Lokale læremidler lokalt Robin Dørum Lærerskolen Uit tromsø VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LRU-3905 Master thesis Mastergradsoppgave 2016 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Tittel: Kortreist Kunnskap. Formål og Problemstilling: Formålet med dette forskningsprosjektet var å finne ut om det er forskjell på hvordan skoler vektlegger bruken av lokale læremidler i samfunnsfag. Ut i fra dette ble problemstillingen formulert slik: ”I hvilken grad er det forskjell på by- og distriktskolers vektlegging av lokale læremidler ?” Metode På bakgrunn av problemstillingen valgte jeg å bruke en kvalitativ tilnærming i mitt forskningsprosjekt, og benyttet meg av semi-strukturerte intervju. I tillegg skulle det gjøres dokumentanalyse av de forskjellige skolers lokale læreplan i samfunnsfag for 7.trinn. Det ble intervjuet til sammen 7 informanter. Resultat Resultatet av forskningen kan tyde på at det er en liten forskjell mellom by- og distriktskole og deres vektlegging av lokale læremidler i samfunnsfag. Dette er ikke representativt for alle skoler i Norge, men kan gi en liten pekepinn på et utvalg skoler. De fleste lærerne som ble intervjuet mente at det ville være enklere å planlegge samfunnsfagundervisningen om de hadde vært faglærer på ungdomskolen. Siden det er så stort trykk på nasjonale prøver, føler lærerne at de er nødt til å bruke mesteparten av planleggingen i disse fagene. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Dørum ENVELOPE(19.697,19.697,68.967,68.967) Tromsø |
spellingShingle | Lærerutdanning Kortreis kunnskap Samfunnsfagdidaktikk Samfunnsfag Lokale læremidler lokalt Robin Dørum Lærerskolen Uit tromsø VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LRU-3905 Dørum, Robin Forsgren Kortreist kunnskap. En kvalitativ studie om bruken av lokale læremidler i by- og distriktskoler |
title | Kortreist kunnskap. En kvalitativ studie om bruken av lokale læremidler i by- og distriktskoler |
title_full | Kortreist kunnskap. En kvalitativ studie om bruken av lokale læremidler i by- og distriktskoler |
title_fullStr | Kortreist kunnskap. En kvalitativ studie om bruken av lokale læremidler i by- og distriktskoler |
title_full_unstemmed | Kortreist kunnskap. En kvalitativ studie om bruken av lokale læremidler i by- og distriktskoler |
title_short | Kortreist kunnskap. En kvalitativ studie om bruken av lokale læremidler i by- og distriktskoler |
title_sort | kortreist kunnskap. en kvalitativ studie om bruken av lokale læremidler i by- og distriktskoler |
topic | Lærerutdanning Kortreis kunnskap Samfunnsfagdidaktikk Samfunnsfag Lokale læremidler lokalt Robin Dørum Lærerskolen Uit tromsø VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LRU-3905 |
topic_facet | Lærerutdanning Kortreis kunnskap Samfunnsfagdidaktikk Samfunnsfag Lokale læremidler lokalt Robin Dørum Lærerskolen Uit tromsø VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LRU-3905 |
url | https://hdl.handle.net/10037/9547 |