Kortreist kunnskap. En kvalitativ studie om bruken av lokale læremidler i by- og distriktskoler

Tittel: Kortreist Kunnskap. Formål og Problemstilling: Formålet med dette forskningsprosjektet var å finne ut om det er forskjell på hvordan skoler vektlegger bruken av lokale læremidler i samfunnsfag. Ut i fra dette ble problemstillingen formulert slik: ”I hvilken grad er det forskjell på by- og di...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Dørum, Robin Forsgren
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/9547
_version_ 1829300330627596288
author Dørum, Robin Forsgren
author_facet Dørum, Robin Forsgren
author_sort Dørum, Robin Forsgren
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Tittel: Kortreist Kunnskap. Formål og Problemstilling: Formålet med dette forskningsprosjektet var å finne ut om det er forskjell på hvordan skoler vektlegger bruken av lokale læremidler i samfunnsfag. Ut i fra dette ble problemstillingen formulert slik: ”I hvilken grad er det forskjell på by- og distriktskolers vektlegging av lokale læremidler ?” Metode På bakgrunn av problemstillingen valgte jeg å bruke en kvalitativ tilnærming i mitt forskningsprosjekt, og benyttet meg av semi-strukturerte intervju. I tillegg skulle det gjøres dokumentanalyse av de forskjellige skolers lokale læreplan i samfunnsfag for 7.trinn. Det ble intervjuet til sammen 7 informanter. Resultat Resultatet av forskningen kan tyde på at det er en liten forskjell mellom by- og distriktskole og deres vektlegging av lokale læremidler i samfunnsfag. Dette er ikke representativt for alle skoler i Norge, men kan gi en liten pekepinn på et utvalg skoler. De fleste lærerne som ble intervjuet mente at det ville være enklere å planlegge samfunnsfagundervisningen om de hadde vært faglærer på ungdomskolen. Siden det er så stort trykk på nasjonale prøver, føler lærerne at de er nødt til å bruke mesteparten av planleggingen i disse fagene.
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Dørum
Tromsø
geographic_facet Dørum
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9547
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(19.697,19.697,68.967,68.967)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/9547
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2016 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2016
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9547 2025-04-13T14:27:37+00:00 Kortreist kunnskap. En kvalitativ studie om bruken av lokale læremidler i by- og distriktskoler Dørum, Robin Forsgren 2016-05-15 https://hdl.handle.net/10037/9547 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/9547 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2016 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 Lærerutdanning Kortreis kunnskap Samfunnsfagdidaktikk Samfunnsfag Lokale læremidler lokalt Robin Dørum Lærerskolen Uit tromsø VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 LRU-3905 Master thesis Mastergradsoppgave 2016 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Tittel: Kortreist Kunnskap. Formål og Problemstilling: Formålet med dette forskningsprosjektet var å finne ut om det er forskjell på hvordan skoler vektlegger bruken av lokale læremidler i samfunnsfag. Ut i fra dette ble problemstillingen formulert slik: ”I hvilken grad er det forskjell på by- og distriktskolers vektlegging av lokale læremidler ?” Metode På bakgrunn av problemstillingen valgte jeg å bruke en kvalitativ tilnærming i mitt forskningsprosjekt, og benyttet meg av semi-strukturerte intervju. I tillegg skulle det gjøres dokumentanalyse av de forskjellige skolers lokale læreplan i samfunnsfag for 7.trinn. Det ble intervjuet til sammen 7 informanter. Resultat Resultatet av forskningen kan tyde på at det er en liten forskjell mellom by- og distriktskole og deres vektlegging av lokale læremidler i samfunnsfag. Dette er ikke representativt for alle skoler i Norge, men kan gi en liten pekepinn på et utvalg skoler. De fleste lærerne som ble intervjuet mente at det ville være enklere å planlegge samfunnsfagundervisningen om de hadde vært faglærer på ungdomskolen. Siden det er så stort trykk på nasjonale prøver, føler lærerne at de er nødt til å bruke mesteparten av planleggingen i disse fagene. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Dørum ENVELOPE(19.697,19.697,68.967,68.967) Tromsø
spellingShingle Lærerutdanning
Kortreis kunnskap
Samfunnsfagdidaktikk
Samfunnsfag
Lokale læremidler
lokalt
Robin Dørum
Lærerskolen
Uit
tromsø
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
LRU-3905
Dørum, Robin Forsgren
Kortreist kunnskap. En kvalitativ studie om bruken av lokale læremidler i by- og distriktskoler
title Kortreist kunnskap. En kvalitativ studie om bruken av lokale læremidler i by- og distriktskoler
title_full Kortreist kunnskap. En kvalitativ studie om bruken av lokale læremidler i by- og distriktskoler
title_fullStr Kortreist kunnskap. En kvalitativ studie om bruken av lokale læremidler i by- og distriktskoler
title_full_unstemmed Kortreist kunnskap. En kvalitativ studie om bruken av lokale læremidler i by- og distriktskoler
title_short Kortreist kunnskap. En kvalitativ studie om bruken av lokale læremidler i by- og distriktskoler
title_sort kortreist kunnskap. en kvalitativ studie om bruken av lokale læremidler i by- og distriktskoler
topic Lærerutdanning
Kortreis kunnskap
Samfunnsfagdidaktikk
Samfunnsfag
Lokale læremidler
lokalt
Robin Dørum
Lærerskolen
Uit
tromsø
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
LRU-3905
topic_facet Lærerutdanning
Kortreis kunnskap
Samfunnsfagdidaktikk
Samfunnsfag
Lokale læremidler
lokalt
Robin Dørum
Lærerskolen
Uit
tromsø
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283
LRU-3905
url https://hdl.handle.net/10037/9547