Motivasjonsfaktorer til høyere utdanning i matematikk. En kvalitativ studie på faktorer som motiverer studenter til å ta høyere utdanning i matematikk

Hensikten med studien er å finne faktorer som kan være med å motivere elever og studenter til å satse på faget matematikk, og velge å ta en høyere utdanning i faget. Problemstillingen i denne oppgaven er følgende: ”Hvilke faktorer er med på å motivere studenter til å ta høyere utdanning i faget mate...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Johansen, Siri
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/9544
Description
Summary:Hensikten med studien er å finne faktorer som kan være med å motivere elever og studenter til å satse på faget matematikk, og velge å ta en høyere utdanning i faget. Problemstillingen i denne oppgaven er følgende: ”Hvilke faktorer er med på å motivere studenter til å ta høyere utdanning i faget matematikk?”. Studien tar utgangspunkt i et konstruktivistisk kunnskapssyn og har et kvalitativt forskningsdesign. Datainnsamlingen består av syv semistrukturerte intervju med studenter ved Universitetet i Tromsø, som alle har valgt å ta høyere utdanning i faget matematikk. Videre er det transkribert, kodet og foretatt en tematisk analyse av dataen for å se etter mønstre og andre interessante funn. Gjennom analysen har jeg funnet ut at studentene er i all hovedsak indre motivert for å studere matematikk på høyere nivå. Det gir dem en mestringsfølelse som betyr mye og inspirerer dem til å yte mer. Ytre faktorer som jobbmuligheter og lønn har også til dels spilt inn på informantenes valg av studie. Noen studenter hevder også å ha blitt påvirket av mennesker rundt seg.