Rak lærerrygg. Aksjonslæring i skolen.

Avhandlingen henter sitt tema fra et videreutdanningsstudium i aksjonslæring som Universitetet i Tromsø på oppdrag fra tre svenske kommuner arrangerte for en gruppe svenske lærere. I dette studiet har Furu opptrådt som prosjektleder, lærer, veileder og aksjonsforsker. I aksjonsforskning er det et næ...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Furu, Eli Moksnes
Format: Doctoral or Postdoctoral Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2007
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/941
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/941
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/941 2024-06-02T08:15:21+00:00 Rak lærerrygg. Aksjonslæring i skolen. Furu, Eli Moksnes 2007-05-10 2734533 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/941 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø 978-82-91636-48-6 https://hdl.handle.net/10037/941 URN:NBN:no-uit_munin_725 openAccess Copyright 2007 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 aksjonsforskning profesjonalisering kritisk teori kvalitative metoder SKOLliv lærerforskning emosjoner lærerkraft empowerment metaforer forskende partnerskap aksjonslæring Doctoral thesis Doktorgradsavhandling 2007 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:40:37Z Avhandlingen henter sitt tema fra et videreutdanningsstudium i aksjonslæring som Universitetet i Tromsø på oppdrag fra tre svenske kommuner arrangerte for en gruppe svenske lærere. I dette studiet har Furu opptrådt som prosjektleder, lærer, veileder og aksjonsforsker. I aksjonsforskning er det et nært samarbeid mellom forsker og praktikere som kan betegnes som et forskende partnerskap. I avhandlingen skiller man mellom aksjonslæring som planlagt, systematiske endringsarbeid som lærerne og skolelederne gjør i sin skolehverdag og aksjonsforskning som det forskerne foretar seg når de forsker sammen med lærere og skoleledere i skolen. Studiet var lagt opp slik at lærerne skulle arbeide med og gjennomdrøfte problemer hentet fra deres eget praksisfelt. Det viste seg at de gjennom arbeidet med egne problemer tok til å engasjere seg så sterkt at Furu stiller spørsmål om hun har funnet ”en magisk kilde”. Det er dette spørsmålet som danner basis for avhandlingen, og det blir søkt og belyst ved å gjennomgå åtte av studentenes aksjonslæringsprosjekter, ved å intervjue de samme lærerne et år etter avsluttet utdanning, og ved å drøfte de funn som blir gjort i lys av relevant pedagogisk teori. Funnene er analysert i en kognitiv og en emosjonell kategori. I kapitlet med analyse av den kognitive kategorien er forholdet mellom lærerforskning og aksjonslæring drøftet. Funnene indikerer at lærerne har oppnådd en pedagogisk styrking som resultat av sin deltakelse i aksjonslæringsprosessen. Styrkingen var ikke bare var intellektuell, den innebar også utviklingen av et sterkt personlig engasjement. Hvordan skal dette forklares? For å besvare spørsmålet er ulike emosjonsteorier anvendt for å analysere lærernes svar. Som konklusjon på det lærerne har sagt i intervjuene, har Furu tatt i bruk metaforen ”rak lærerrygg” for å uttrykke at aksjonslæring evner å skape autonome og stolte lærere. Doctoral or Postdoctoral Thesis Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
aksjonsforskning
profesjonalisering
kritisk teori
kvalitative metoder
SKOLliv
lærerforskning
emosjoner
lærerkraft
empowerment
metaforer
forskende partnerskap
aksjonslæring
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
aksjonsforskning
profesjonalisering
kritisk teori
kvalitative metoder
SKOLliv
lærerforskning
emosjoner
lærerkraft
empowerment
metaforer
forskende partnerskap
aksjonslæring
Furu, Eli Moksnes
Rak lærerrygg. Aksjonslæring i skolen.
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
aksjonsforskning
profesjonalisering
kritisk teori
kvalitative metoder
SKOLliv
lærerforskning
emosjoner
lærerkraft
empowerment
metaforer
forskende partnerskap
aksjonslæring
description Avhandlingen henter sitt tema fra et videreutdanningsstudium i aksjonslæring som Universitetet i Tromsø på oppdrag fra tre svenske kommuner arrangerte for en gruppe svenske lærere. I dette studiet har Furu opptrådt som prosjektleder, lærer, veileder og aksjonsforsker. I aksjonsforskning er det et nært samarbeid mellom forsker og praktikere som kan betegnes som et forskende partnerskap. I avhandlingen skiller man mellom aksjonslæring som planlagt, systematiske endringsarbeid som lærerne og skolelederne gjør i sin skolehverdag og aksjonsforskning som det forskerne foretar seg når de forsker sammen med lærere og skoleledere i skolen. Studiet var lagt opp slik at lærerne skulle arbeide med og gjennomdrøfte problemer hentet fra deres eget praksisfelt. Det viste seg at de gjennom arbeidet med egne problemer tok til å engasjere seg så sterkt at Furu stiller spørsmål om hun har funnet ”en magisk kilde”. Det er dette spørsmålet som danner basis for avhandlingen, og det blir søkt og belyst ved å gjennomgå åtte av studentenes aksjonslæringsprosjekter, ved å intervjue de samme lærerne et år etter avsluttet utdanning, og ved å drøfte de funn som blir gjort i lys av relevant pedagogisk teori. Funnene er analysert i en kognitiv og en emosjonell kategori. I kapitlet med analyse av den kognitive kategorien er forholdet mellom lærerforskning og aksjonslæring drøftet. Funnene indikerer at lærerne har oppnådd en pedagogisk styrking som resultat av sin deltakelse i aksjonslæringsprosessen. Styrkingen var ikke bare var intellektuell, den innebar også utviklingen av et sterkt personlig engasjement. Hvordan skal dette forklares? For å besvare spørsmålet er ulike emosjonsteorier anvendt for å analysere lærernes svar. Som konklusjon på det lærerne har sagt i intervjuene, har Furu tatt i bruk metaforen ”rak lærerrygg” for å uttrykke at aksjonslæring evner å skape autonome og stolte lærere.
format Doctoral or Postdoctoral Thesis
author Furu, Eli Moksnes
author_facet Furu, Eli Moksnes
author_sort Furu, Eli Moksnes
title Rak lærerrygg. Aksjonslæring i skolen.
title_short Rak lærerrygg. Aksjonslæring i skolen.
title_full Rak lærerrygg. Aksjonslæring i skolen.
title_fullStr Rak lærerrygg. Aksjonslæring i skolen.
title_full_unstemmed Rak lærerrygg. Aksjonslæring i skolen.
title_sort rak lærerrygg. aksjonslæring i skolen.
publisher Universitetet i Tromsø
publishDate 2007
url https://hdl.handle.net/10037/941
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
genre Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Tromsø
Universitetet i Tromsø
op_relation 978-82-91636-48-6
https://hdl.handle.net/10037/941
URN:NBN:no-uit_munin_725
op_rights openAccess
Copyright 2007 The Author(s)
_version_ 1800739496023556096