Russlandbilder. En analyse av Fridtjof Nansens og Olaf Brochs idéer om Russland. 1902-1929

Hvilke bilder av Russland kommer til uttrykk i tekstene til Fridtjof Nansen og Olaf Broch? Denne oppgaven handler om russlandbilder, det vil si idéer om Russland, slik de kom til uttrykk hos to fremstående, norske, borgerlige kjennere av Russland i tiden før, under og etter de to russiske revolusjon...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Elstad, Ingrid Stensgård
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/9380
Description
Summary:Hvilke bilder av Russland kommer til uttrykk i tekstene til Fridtjof Nansen og Olaf Broch? Denne oppgaven handler om russlandbilder, det vil si idéer om Russland, slik de kom til uttrykk hos to fremstående, norske, borgerlige kjennere av Russland i tiden før, under og etter de to russiske revolusjonene i 1917. Oppgaven er en tekstanalyse av bøker, reiseskildringer og avisartikler som de to forfatterne har skrevet om Russland, og strekker seg i tid fra Olaf Brochs reisebrev som ble publisert i 1902, til den siste av Nansens bøker om Russland som ble publisert i 1929. Et gjennomgående trekk hos både Nansen og Broch må sies å være en fremtidsoptimisme knyttet til Russlands fremtidige rolle i Europa. Hos Nansen gjelder fremtidsoptimismen en russisk inntreden i det universelle felleseuropeiske sivilisasjonsprosjektet, og hans russlandsbilder uttrykker en forhåpning om Russland som gradvis likeverdig deltaker i den industrielle verdensøkonomien. Olaf Brochs fremtidsoptimisme på Russlands vegner bygger især på hans håp om en gradvis politisk vending mot et mer liberalt politisk styre. Oktoberrevolusjonen utgjør et brudd i Brochs russlandsbilder, som tilbakevending til et styre som ligner mer på de styggeste sidene av det gamle autokratiske styresettet. Mens Broch gir et bilde av Russlands politiske tilnærming til Vesten, en fremstilling som havarerer med oktoberrevolusjonen, holder Nansen gjennom hele perioden fast på et bilde av Russland som det nye Amerika.