Engasjement til å lage mat på grillen. Årsaker og konsekvenser

Nordmenn elsker å grille. Likevel avdekker undersøkelser stor variasjon i grillaktiviteten (Opplysningskontoret for egg og kjøtt, 2013). Formålet med denne studien er å kartlegge og forklare hvilke motivasjonsfaktorer som bidrar til at individer engasjerer seg i grillprosessen. I tillegg tar oppgave...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tarlebø, Lise Magnus
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT The Arctic University of Norway 2016
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/9368
_version_ 1829300378613579776
author Tarlebø, Lise Magnus
author_facet Tarlebø, Lise Magnus
author_sort Tarlebø, Lise Magnus
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Nordmenn elsker å grille. Likevel avdekker undersøkelser stor variasjon i grillaktiviteten (Opplysningskontoret for egg og kjøtt, 2013). Formålet med denne studien er å kartlegge og forklare hvilke motivasjonsfaktorer som bidrar til at individer engasjerer seg i grillprosessen. I tillegg tar oppgaven for seg hvem det er som griller og hvilke produkter eller råvarer som er populære som grillmat. Det teoretiske rammeverket bygger på relevante teorier og begreper som forklarer hva forbrukere spiser i ulike situasjoner og sammenhenger. Oppgaven sitt hovedfokus er på hva som forklarer involvering og engasjement i forberedelser og kjøp av mat eller råvarer til tilberedning i hjemmet og i sosiale sammenhenger. For å danne en bred forståelse av tema, vil oppgaven belyse betydningen av begrepene i sammenheng med ulike årsaker (motiver) for grilling av mat. Årsakene jeg vil fokusere på er holdninger, samproduksjon, kunnskap, situasjon/sesong og sosial påvirkning. Preferanser og valg av mat vil bli trukket frem som en konsekvens for hva som blir grillet og hvor ofte. Som metode for å samle inn data valgte jeg å benytte meg av dybdeintervju. Utvalget bestod av tolv respondenter fra to ulike byer; Tromsø og Bergen. Intervjuguiden ble utarbeidet med bakgrunn i oppgavens teoretiske rammeverk, og analysene er presentert som kvalitativ design. Resultatene fra denne studien viser at for å engasjere individer til å lage mat på grill bør aktører satse på å markedsføre de ulike situasjonene som stimulerer personer til grilling. Det er viktig å knytte grillmåltidet til koselige, sosiale og gøye situasjoner – helst ute i det fri (terrasse, park, strand, hytte, etc.). Det er slike situasjoner som vekker de positive følelsene hos konsumenter. Grilling medfører at folk legger sine forventninger om det sunne til side. De nyter mange ulike råvarer, ingredienser og tilbehør (drikke) som appellerer mer til emosjonelt engasjement fremfor kognitive vurderinger av helsemessige konsekvenser. Det er derfor ikke overraskende at det er ulike typer ...
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Bergen
Tromsø
geographic_facet Bergen
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9368
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/9368
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2016 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2016
publisher UiT The Arctic University of Norway
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9368 2025-04-13T14:27:39+00:00 Engasjement til å lage mat på grillen. Årsaker og konsekvenser Tarlebø, Lise Magnus 2016-05-18 https://hdl.handle.net/10037/9368 nob nob UiT The Arctic University of Norway UiT Norges arktiske universitet https://hdl.handle.net/10037/9368 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2016 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Landbruks- og Fiskerifag: 900::Fiskerifag: 920 VDP::Agriculture and fishery disciplines: 900::Fisheries science: 920 FSK-3960 Master thesis Mastergradsoppgave 2016 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Nordmenn elsker å grille. Likevel avdekker undersøkelser stor variasjon i grillaktiviteten (Opplysningskontoret for egg og kjøtt, 2013). Formålet med denne studien er å kartlegge og forklare hvilke motivasjonsfaktorer som bidrar til at individer engasjerer seg i grillprosessen. I tillegg tar oppgaven for seg hvem det er som griller og hvilke produkter eller råvarer som er populære som grillmat. Det teoretiske rammeverket bygger på relevante teorier og begreper som forklarer hva forbrukere spiser i ulike situasjoner og sammenhenger. Oppgaven sitt hovedfokus er på hva som forklarer involvering og engasjement i forberedelser og kjøp av mat eller råvarer til tilberedning i hjemmet og i sosiale sammenhenger. For å danne en bred forståelse av tema, vil oppgaven belyse betydningen av begrepene i sammenheng med ulike årsaker (motiver) for grilling av mat. Årsakene jeg vil fokusere på er holdninger, samproduksjon, kunnskap, situasjon/sesong og sosial påvirkning. Preferanser og valg av mat vil bli trukket frem som en konsekvens for hva som blir grillet og hvor ofte. Som metode for å samle inn data valgte jeg å benytte meg av dybdeintervju. Utvalget bestod av tolv respondenter fra to ulike byer; Tromsø og Bergen. Intervjuguiden ble utarbeidet med bakgrunn i oppgavens teoretiske rammeverk, og analysene er presentert som kvalitativ design. Resultatene fra denne studien viser at for å engasjere individer til å lage mat på grill bør aktører satse på å markedsføre de ulike situasjonene som stimulerer personer til grilling. Det er viktig å knytte grillmåltidet til koselige, sosiale og gøye situasjoner – helst ute i det fri (terrasse, park, strand, hytte, etc.). Det er slike situasjoner som vekker de positive følelsene hos konsumenter. Grilling medfører at folk legger sine forventninger om det sunne til side. De nyter mange ulike råvarer, ingredienser og tilbehør (drikke) som appellerer mer til emosjonelt engasjement fremfor kognitive vurderinger av helsemessige konsekvenser. Det er derfor ikke overraskende at det er ulike typer ... Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bergen Tromsø
spellingShingle VDP::Landbruks- og Fiskerifag: 900::Fiskerifag: 920
VDP::Agriculture and fishery disciplines: 900::Fisheries science: 920
FSK-3960
Tarlebø, Lise Magnus
Engasjement til å lage mat på grillen. Årsaker og konsekvenser
title Engasjement til å lage mat på grillen. Årsaker og konsekvenser
title_full Engasjement til å lage mat på grillen. Årsaker og konsekvenser
title_fullStr Engasjement til å lage mat på grillen. Årsaker og konsekvenser
title_full_unstemmed Engasjement til å lage mat på grillen. Årsaker og konsekvenser
title_short Engasjement til å lage mat på grillen. Årsaker og konsekvenser
title_sort engasjement til å lage mat på grillen. årsaker og konsekvenser
topic VDP::Landbruks- og Fiskerifag: 900::Fiskerifag: 920
VDP::Agriculture and fishery disciplines: 900::Fisheries science: 920
FSK-3960
topic_facet VDP::Landbruks- og Fiskerifag: 900::Fiskerifag: 920
VDP::Agriculture and fishery disciplines: 900::Fisheries science: 920
FSK-3960
url https://hdl.handle.net/10037/9368