"Ka! Er du å same?" Et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. Påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? Svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger?

Denne avhandlingen er en kvalitativ studie av et nord-samisk revitaliseringsprosjekt. Det er et prøveprosjekt hvor hensikten er å hjelpe familier til å aktivisere språket og gjøre det mer levende i hjemmet. Målgruppa er familier med barn som har samisk i skolen og barnehagen, med behov for språkstim...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lanto, Silja Halonen
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2015
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/9189
_version_ 1829298014268686336
author Lanto, Silja Halonen
author_facet Lanto, Silja Halonen
author_sort Lanto, Silja Halonen
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Denne avhandlingen er en kvalitativ studie av et nord-samisk revitaliseringsprosjekt. Det er et prøveprosjekt hvor hensikten er å hjelpe familier til å aktivisere språket og gjøre det mer levende i hjemmet. Målgruppa er familier med barn som har samisk i skolen og barnehagen, med behov for språkstimulering fordi de ikke har samisk som hovedspråk hjemme. De må oppsøke samiske miljøer utenom skole/ barnehage for å utvikle språket og få et samisk nettverk rundt seg. Hovedfokuset i oppgaven er foreldrene til disse barna i prosjektet. Hvilken bakgrunn de har, hvorfor de er med og hva de utrykker av behov og forventninger til prosjektet. Ønsket om å lære seg samisk kan både ha med bakgrunn og dagens situasjon å gjøre. Forventningene er et forbedret språk både hos seg selv og barnet. I minifeltarbeid på to språkbadturer har jeg også fått observert noe av det de har gjort i prosjektet og hvordan det var å være deltaker. Min egen samiske bakgrunn er med og farger informasjonen fra intervju og observasjoner.
format Master Thesis
genre samisk
genre_facet samisk
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9189
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/9189
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2015 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2015
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9189 2025-04-13T14:26:34+00:00 "Ka! Er du å same?" Et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. Påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? Svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger? Lanto, Silja Halonen 2015-05-15 https://hdl.handle.net/10037/9189 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/9189 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2015 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 PED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2015 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Denne avhandlingen er en kvalitativ studie av et nord-samisk revitaliseringsprosjekt. Det er et prøveprosjekt hvor hensikten er å hjelpe familier til å aktivisere språket og gjøre det mer levende i hjemmet. Målgruppa er familier med barn som har samisk i skolen og barnehagen, med behov for språkstimulering fordi de ikke har samisk som hovedspråk hjemme. De må oppsøke samiske miljøer utenom skole/ barnehage for å utvikle språket og få et samisk nettverk rundt seg. Hovedfokuset i oppgaven er foreldrene til disse barna i prosjektet. Hvilken bakgrunn de har, hvorfor de er med og hva de utrykker av behov og forventninger til prosjektet. Ønsket om å lære seg samisk kan både ha med bakgrunn og dagens situasjon å gjøre. Forventningene er et forbedret språk både hos seg selv og barnet. I minifeltarbeid på to språkbadturer har jeg også fått observert noe av det de har gjort i prosjektet og hvordan det var å være deltaker. Min egen samiske bakgrunn er med og farger informasjonen fra intervju og observasjoner. Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
PED-3901
Lanto, Silja Halonen
"Ka! Er du å same?" Et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. Påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? Svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger?
title "Ka! Er du å same?" Et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. Påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? Svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger?
title_full "Ka! Er du å same?" Et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. Påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? Svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger?
title_fullStr "Ka! Er du å same?" Et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. Påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? Svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger?
title_full_unstemmed "Ka! Er du å same?" Et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. Påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? Svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger?
title_short "Ka! Er du å same?" Et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. Påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? Svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger?
title_sort "ka! er du å same?" et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger?
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
PED-3901
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
PED-3901
url https://hdl.handle.net/10037/9189