"Ka! Er du å same?" Et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. Påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? Svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger?
Denne avhandlingen er en kvalitativ studie av et nord-samisk revitaliseringsprosjekt. Det er et prøveprosjekt hvor hensikten er å hjelpe familier til å aktivisere språket og gjøre det mer levende i hjemmet. Målgruppa er familier med barn som har samisk i skolen og barnehagen, med behov for språkstim...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/9189 |
_version_ | 1829298014268686336 |
---|---|
author | Lanto, Silja Halonen |
author_facet | Lanto, Silja Halonen |
author_sort | Lanto, Silja Halonen |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Denne avhandlingen er en kvalitativ studie av et nord-samisk revitaliseringsprosjekt. Det er et prøveprosjekt hvor hensikten er å hjelpe familier til å aktivisere språket og gjøre det mer levende i hjemmet. Målgruppa er familier med barn som har samisk i skolen og barnehagen, med behov for språkstimulering fordi de ikke har samisk som hovedspråk hjemme. De må oppsøke samiske miljøer utenom skole/ barnehage for å utvikle språket og få et samisk nettverk rundt seg. Hovedfokuset i oppgaven er foreldrene til disse barna i prosjektet. Hvilken bakgrunn de har, hvorfor de er med og hva de utrykker av behov og forventninger til prosjektet. Ønsket om å lære seg samisk kan både ha med bakgrunn og dagens situasjon å gjøre. Forventningene er et forbedret språk både hos seg selv og barnet. I minifeltarbeid på to språkbadturer har jeg også fått observert noe av det de har gjort i prosjektet og hvordan det var å være deltaker. Min egen samiske bakgrunn er med og farger informasjonen fra intervju og observasjoner. |
format | Master Thesis |
genre | samisk |
genre_facet | samisk |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9189 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/9189 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2015 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2015 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9189 2025-04-13T14:26:34+00:00 "Ka! Er du å same?" Et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. Påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? Svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger? Lanto, Silja Halonen 2015-05-15 https://hdl.handle.net/10037/9189 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/9189 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2015 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 PED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2015 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Denne avhandlingen er en kvalitativ studie av et nord-samisk revitaliseringsprosjekt. Det er et prøveprosjekt hvor hensikten er å hjelpe familier til å aktivisere språket og gjøre det mer levende i hjemmet. Målgruppa er familier med barn som har samisk i skolen og barnehagen, med behov for språkstimulering fordi de ikke har samisk som hovedspråk hjemme. De må oppsøke samiske miljøer utenom skole/ barnehage for å utvikle språket og få et samisk nettverk rundt seg. Hovedfokuset i oppgaven er foreldrene til disse barna i prosjektet. Hvilken bakgrunn de har, hvorfor de er med og hva de utrykker av behov og forventninger til prosjektet. Ønsket om å lære seg samisk kan både ha med bakgrunn og dagens situasjon å gjøre. Forventningene er et forbedret språk både hos seg selv og barnet. I minifeltarbeid på to språkbadturer har jeg også fått observert noe av det de har gjort i prosjektet og hvordan det var å være deltaker. Min egen samiske bakgrunn er med og farger informasjonen fra intervju og observasjoner. Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 PED-3901 Lanto, Silja Halonen "Ka! Er du å same?" Et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. Påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? Svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger? |
title | "Ka! Er du å same?" Et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. Påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? Svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger? |
title_full | "Ka! Er du å same?" Et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. Påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? Svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger? |
title_fullStr | "Ka! Er du å same?" Et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. Påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? Svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger? |
title_full_unstemmed | "Ka! Er du å same?" Et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. Påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? Svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger? |
title_short | "Ka! Er du å same?" Et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. Påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? Svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger? |
title_sort | "ka! er du å same?" et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger? |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 PED-3901 |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 PED-3901 |
url | https://hdl.handle.net/10037/9189 |