"Ka! Er du å same?" Et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. Påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? Svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger?
Denne avhandlingen er en kvalitativ studie av et nord-samisk revitaliseringsprosjekt. Det er et prøveprosjekt hvor hensikten er å hjelpe familier til å aktivisere språket og gjøre det mer levende i hjemmet. Målgruppa er familier med barn som har samisk i skolen og barnehagen, med behov for språkstim...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/9189 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9189 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/9189 2023-05-15T18:14:53+02:00 "Ka! Er du å same?" Et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. Påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? Svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger? Lanto, Silja Halonen 2015-05-15 https://hdl.handle.net/10037/9189 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/9189 URN:NBN:no-uit_munin_8748 openAccess Copyright 2015 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 PED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2015 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:54:44Z Denne avhandlingen er en kvalitativ studie av et nord-samisk revitaliseringsprosjekt. Det er et prøveprosjekt hvor hensikten er å hjelpe familier til å aktivisere språket og gjøre det mer levende i hjemmet. Målgruppa er familier med barn som har samisk i skolen og barnehagen, med behov for språkstimulering fordi de ikke har samisk som hovedspråk hjemme. De må oppsøke samiske miljøer utenom skole/ barnehage for å utvikle språket og få et samisk nettverk rundt seg. Hovedfokuset i oppgaven er foreldrene til disse barna i prosjektet. Hvilken bakgrunn de har, hvorfor de er med og hva de utrykker av behov og forventninger til prosjektet. Ønsket om å lære seg samisk kan både ha med bakgrunn og dagens situasjon å gjøre. Forventningene er et forbedret språk både hos seg selv og barnet. I minifeltarbeid på to språkbadturer har jeg også fått observert noe av det de har gjort i prosjektet og hvordan det var å være deltaker. Min egen samiske bakgrunn er med og farger informasjonen fra intervju og observasjoner. Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 PED-3901 |
spellingShingle |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 PED-3901 Lanto, Silja Halonen "Ka! Er du å same?" Et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. Påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? Svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger? |
topic_facet |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 PED-3901 |
description |
Denne avhandlingen er en kvalitativ studie av et nord-samisk revitaliseringsprosjekt. Det er et prøveprosjekt hvor hensikten er å hjelpe familier til å aktivisere språket og gjøre det mer levende i hjemmet. Målgruppa er familier med barn som har samisk i skolen og barnehagen, med behov for språkstimulering fordi de ikke har samisk som hovedspråk hjemme. De må oppsøke samiske miljøer utenom skole/ barnehage for å utvikle språket og få et samisk nettverk rundt seg. Hovedfokuset i oppgaven er foreldrene til disse barna i prosjektet. Hvilken bakgrunn de har, hvorfor de er med og hva de utrykker av behov og forventninger til prosjektet. Ønsket om å lære seg samisk kan både ha med bakgrunn og dagens situasjon å gjøre. Forventningene er et forbedret språk både hos seg selv og barnet. I minifeltarbeid på to språkbadturer har jeg også fått observert noe av det de har gjort i prosjektet og hvordan det var å være deltaker. Min egen samiske bakgrunn er med og farger informasjonen fra intervju og observasjoner. |
format |
Master Thesis |
author |
Lanto, Silja Halonen |
author_facet |
Lanto, Silja Halonen |
author_sort |
Lanto, Silja Halonen |
title |
"Ka! Er du å same?" Et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. Påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? Svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger? |
title_short |
"Ka! Er du å same?" Et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. Påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? Svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger? |
title_full |
"Ka! Er du å same?" Et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. Påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? Svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger? |
title_fullStr |
"Ka! Er du å same?" Et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. Påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? Svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger? |
title_full_unstemmed |
"Ka! Er du å same?" Et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. Påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? Svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger? |
title_sort |
"ka! er du å same?" et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger? |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2015 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/9189 |
genre |
samisk |
genre_facet |
samisk |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/9189 URN:NBN:no-uit_munin_8748 |
op_rights |
openAccess Copyright 2015 The Author(s) |
_version_ |
1766187889100587008 |