Bergkunst på Amtmannsnes II. Spor etter sjamanisme?

Amtmannsnes II er et av mange bergkunstfelt (helleristninger) som finnes i Alta og dateres til ca. 2200 f. Kr. - 800 f. Kr. Ristningene på Amtmannsnes II er spesielle i forhold til de øvrige ristninger i Alta. Verken noen av de eldre eller yngre ristninger innenfor dette området består av såpass man...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Berg, Bjørn
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2003
Subjects:
Elg
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/89
Description
Summary:Amtmannsnes II er et av mange bergkunstfelt (helleristninger) som finnes i Alta og dateres til ca. 2200 f. Kr. - 800 f. Kr. Ristningene på Amtmannsnes II er spesielle i forhold til de øvrige ristninger i Alta. Verken noen av de eldre eller yngre ristninger innenfor dette området består av såpass mange og spesielle menneskefigurer slik som på Amtmannsnes II. Innenfor dette feltet finnes over 500 figurer av abstrakt karakter. Her er også påvist figurer av ulike dyr, slik som elg og hjortedyr. I tillegg finnes et par motiv av det som minner om laks. Enkelte vanskelig bestembare arter forekommer også. En siste gruppe er såkalte nonfigurative motiv. Eksempler på dette er lange sikksakk-linjer og andre geometriske motiv, som ofte knyttes til sjamaners særpregete visjoner. Feltet gir et tilsynelatende kaotisk inntrykk, ettersom flere figurer er hogd over og sammenblandet med andre motiv. Feltet har ikke vært gjenstand for omfattende studier og publisert materiale har i stor grad fokusert på de enkelte motiv uten å lete etter strukturelle mønster eller en intensjonell sammensetning av motivene. En ensidig fokus på enkelte motiv har etter hvert etablert tolkninger som tilsier at bergkunsten på Amtmannsnes II er spor etter sjamanisme. Motivene har blitt til emblemer på sjamanistisk praksis. Gjennom hovedoppgaven undersøkes grunnlaget for denne utstrakte kopling mellom sjamanisme og bergkunst på Amtmannsnes. Begreper omkring sjamanisme gjennomgås både på generelt og spesifikt grunnlag. Jeg kommer frem til at koplingen mellom bergkunst og sjamanisme hovedsakelig bygger på nevropsykologiske undersøkelser av menneskers erfaring av abstrakte lysende fenomen under tilstander av endret bevissthet, en bevissthet som er et viktig element tilknyttet sjamaners ekstatiske sjelereiser. I tillegg finnes etnografisk materiale som påviser en sammenhengen mellom sjamanisme og tilvirkning av bergkunst. Dette foregår i rituelle sammenhenger. Problemer med dette er at ekstatiske erfaringer preget av endret bevissthet ikke nødvendigvis er en ...