Interkulturell studentutveksling: ny forståelse av andre og en selv. En studie av læringsprosesser hos russiske elever / studenter i deres møte med nytt utdanningssystem og nye sosiokulturelle kontekster
Oppgaven handler om russiske studenter på Universitetet i Tromsø, som tidligere har vært elever på Den Norsk-Russiske Videregående Skolen (NRS) i Murmansk, Russland. NRS er et resultat av samarbeid om internasjonal studentutveksling mellom Troms fylkeskommune og Murmansk fylke. På NRS går 10 russisk...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/8339 |
_version_ | 1829300281561579520 |
---|---|
author | Thorsen, Anna |
author_facet | Thorsen, Anna |
author_sort | Thorsen, Anna |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Oppgaven handler om russiske studenter på Universitetet i Tromsø, som tidligere har vært elever på Den Norsk-Russiske Videregående Skolen (NRS) i Murmansk, Russland. NRS er et resultat av samarbeid om internasjonal studentutveksling mellom Troms fylkeskommune og Murmansk fylke. På NRS går 10 russiske elever og 10 norske elever i samme klasse i ett studieår og følger VG3 programmet . Russiske elever tar et intensivt kurs i norsk på skolen. Etter beståtte eksamener får alle elevene generell studiekompetanse, noe som innebærer at de russiske elevene kan søke om studieplasser på universiteter i Norge. Mange av dem velger å ta høyere utdanning på Universitetet i Tromsø (UiT). Som elever på NRS og deretter som studenter på UiT, får de opplevelser som står i kontrast til deres erfaringer fra skoletiden i Russland. I samhandlingen med sine norske medelever på NRS, medstudenter på UiT og andre nordmenn i ulike sammenhenger i daglig livet erfarer de ofte kontraster med de sosiale praksiser de ble vant til på hjemstedet i Russland. I den oppgaven vil jeg å studere hvordan deltakelse i dette internasjonale (interkulturelle) utvekslingsprogrammet kan øke innsikt i norsk kultur hos de russiske studentene? Og hvordan kan slik deltakelsen gi en økt forståelse av en selv og bevissthet på egen kultur? I analysen anvender jeg sosiokulturelle teori om læring og Wengers sosiale teori om læring i praksisfellesskaper, som vektlegger at læring er situert og sosialt distribuert gjennom menneskelig samhandling. Begrepet habitus (Bourdieu), ontologisk trygghet og selvrefleksivitet (Giddens) utdyper det sosiokulturelle perspektivet i den oppgaven. Jeg tar utgangspunktet for analysen av ulikheter mellom utdanningssystemer i Norge og Russland i komparativ pedagogikk, som studerer utdanningssystemer i deres uløselig tilkopling til sosiokulturelle kontekster i ulike land. |
format | Master Thesis |
genre | Tromsø Troms Universitetet i Tromsø |
genre_facet | Tromsø Troms Universitetet i Tromsø |
geographic | Murmansk Russland Tromsø |
geographic_facet | Murmansk Russland Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/8339 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/8339 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2015 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2015 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/8339 2025-04-13T14:27:36+00:00 Interkulturell studentutveksling: ny forståelse av andre og en selv. En studie av læringsprosesser hos russiske elever / studenter i deres møte med nytt utdanningssystem og nye sosiokulturelle kontekster Thorsen, Anna 2015-11-02 https://hdl.handle.net/10037/8339 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/8339 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2015 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 PED-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2015 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Oppgaven handler om russiske studenter på Universitetet i Tromsø, som tidligere har vært elever på Den Norsk-Russiske Videregående Skolen (NRS) i Murmansk, Russland. NRS er et resultat av samarbeid om internasjonal studentutveksling mellom Troms fylkeskommune og Murmansk fylke. På NRS går 10 russiske elever og 10 norske elever i samme klasse i ett studieår og følger VG3 programmet . Russiske elever tar et intensivt kurs i norsk på skolen. Etter beståtte eksamener får alle elevene generell studiekompetanse, noe som innebærer at de russiske elevene kan søke om studieplasser på universiteter i Norge. Mange av dem velger å ta høyere utdanning på Universitetet i Tromsø (UiT). Som elever på NRS og deretter som studenter på UiT, får de opplevelser som står i kontrast til deres erfaringer fra skoletiden i Russland. I samhandlingen med sine norske medelever på NRS, medstudenter på UiT og andre nordmenn i ulike sammenhenger i daglig livet erfarer de ofte kontraster med de sosiale praksiser de ble vant til på hjemstedet i Russland. I den oppgaven vil jeg å studere hvordan deltakelse i dette internasjonale (interkulturelle) utvekslingsprogrammet kan øke innsikt i norsk kultur hos de russiske studentene? Og hvordan kan slik deltakelsen gi en økt forståelse av en selv og bevissthet på egen kultur? I analysen anvender jeg sosiokulturelle teori om læring og Wengers sosiale teori om læring i praksisfellesskaper, som vektlegger at læring er situert og sosialt distribuert gjennom menneskelig samhandling. Begrepet habitus (Bourdieu), ontologisk trygghet og selvrefleksivitet (Giddens) utdyper det sosiokulturelle perspektivet i den oppgaven. Jeg tar utgangspunktet for analysen av ulikheter mellom utdanningssystemer i Norge og Russland i komparativ pedagogikk, som studerer utdanningssystemer i deres uløselig tilkopling til sosiokulturelle kontekster i ulike land. Master Thesis Tromsø Troms Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Murmansk Russland Tromsø |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 PED-3900 Thorsen, Anna Interkulturell studentutveksling: ny forståelse av andre og en selv. En studie av læringsprosesser hos russiske elever / studenter i deres møte med nytt utdanningssystem og nye sosiokulturelle kontekster |
title | Interkulturell studentutveksling: ny forståelse av andre og en selv. En studie av læringsprosesser hos russiske elever / studenter i deres møte med nytt utdanningssystem og nye sosiokulturelle kontekster |
title_full | Interkulturell studentutveksling: ny forståelse av andre og en selv. En studie av læringsprosesser hos russiske elever / studenter i deres møte med nytt utdanningssystem og nye sosiokulturelle kontekster |
title_fullStr | Interkulturell studentutveksling: ny forståelse av andre og en selv. En studie av læringsprosesser hos russiske elever / studenter i deres møte med nytt utdanningssystem og nye sosiokulturelle kontekster |
title_full_unstemmed | Interkulturell studentutveksling: ny forståelse av andre og en selv. En studie av læringsprosesser hos russiske elever / studenter i deres møte med nytt utdanningssystem og nye sosiokulturelle kontekster |
title_short | Interkulturell studentutveksling: ny forståelse av andre og en selv. En studie av læringsprosesser hos russiske elever / studenter i deres møte med nytt utdanningssystem og nye sosiokulturelle kontekster |
title_sort | interkulturell studentutveksling: ny forståelse av andre og en selv. en studie av læringsprosesser hos russiske elever / studenter i deres møte med nytt utdanningssystem og nye sosiokulturelle kontekster |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 PED-3900 |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 PED-3900 |
url | https://hdl.handle.net/10037/8339 |