Hverdagslig samhandling og kulturoverføring mellom samiske bestemødre og deres barnebarn
Studiens formål er å lære om vellykket kulturoverføring i hverdagslig samhandling mellom samiske bestemødre og deres kvinnelige barnebarn, ved å utforske meningsskaping i felles aktivitet. Det vitenskapsteoretiske utgangspunktet for temaets bearbeiding er en forståelse av menneskers meningsskaping s...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/8292 |
_version_ | 1829298026325213184 |
---|---|
author | Heil, Gudrun |
author_facet | Heil, Gudrun |
author_sort | Heil, Gudrun |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Studiens formål er å lære om vellykket kulturoverføring i hverdagslig samhandling mellom samiske bestemødre og deres kvinnelige barnebarn, ved å utforske meningsskaping i felles aktivitet. Det vitenskapsteoretiske utgangspunktet for temaets bearbeiding er en forståelse av menneskers meningsskaping som beroende på tolkning av egen deltagelse i det sosiale fellesskapet. Aktivitet oppfattes som den enkeltes måte å utforme denne deltagelsen på, og derigjennom som helserelevant. Problemstillingen ”Hvordan bidrar hverdagslig samhandling til kulturoverføring mellom samiske bestemødre og deres kvinnelige barnebarn?” undersøkes gjennom kvalitativ innholdsanalyse av semistrukturerte intervju med narrative trekk. Informantene er tre samiske unge kvinner og to bestemødre. Informantene trakk frem felles engasjement i dagligdagse aktiviteter som å lage mat, være i naturen, gjøre håndarbeid, fortelle og synge, leke samt aktiviteter og praksiser knyttet til erfaringer med livet som en ikke rår over. Tilhørighet fremstod som sentral tema i opplevelsen av samhandlingen, med undertemaene tilhørighet i familie og slekt, tilhørighet til naturen og tilhørighet gjennom tid fra generasjon til generasjon. Disse tilhørighetene ble tolket å lede til opplevelse av samisk identitet. Det presenteres såvel et samlet perspektiv på informantenes erfaringer og tolkninger som et perspektiv som vektlegger individuell variasjon, knyttet vesentlig til forskjeller i livshistorien. Begrepet samaktivitet (co-occupation) anvendes for å synliggjøre hvordan kulturell tilhørighet oppleves i samhandlingserfaringene, med en samtidighet av delt og forskjellig, men komplementær mening som fremtredende trekk. Aktivitetenes kulturelle betydning forstås ut ifra et samisk tradisjonsbegrep som forener kontinuitet og foranderlighet. Ved hjelp av Eriksons identitetsteori drøftes bestemødrenes og barnebarnas gjensidige betydning for hverandre i forhold til å bygge, bekrefte og videreutvikle egen kulturell identitet. Det konkluderes at hverdagslig samhandling har ... |
format | Master Thesis |
genre | samisk |
genre_facet | samisk |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/8292 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/8292 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2014 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2014 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/8292 2025-04-13T14:26:35+00:00 Hverdagslig samhandling og kulturoverføring mellom samiske bestemødre og deres barnebarn Heil, Gudrun 2014-03-03 https://hdl.handle.net/10037/8292 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/8292 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2014 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800 VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800 Ergoterapi HEL-3960 Master thesis Mastergradsoppgave 2014 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Studiens formål er å lære om vellykket kulturoverføring i hverdagslig samhandling mellom samiske bestemødre og deres kvinnelige barnebarn, ved å utforske meningsskaping i felles aktivitet. Det vitenskapsteoretiske utgangspunktet for temaets bearbeiding er en forståelse av menneskers meningsskaping som beroende på tolkning av egen deltagelse i det sosiale fellesskapet. Aktivitet oppfattes som den enkeltes måte å utforme denne deltagelsen på, og derigjennom som helserelevant. Problemstillingen ”Hvordan bidrar hverdagslig samhandling til kulturoverføring mellom samiske bestemødre og deres kvinnelige barnebarn?” undersøkes gjennom kvalitativ innholdsanalyse av semistrukturerte intervju med narrative trekk. Informantene er tre samiske unge kvinner og to bestemødre. Informantene trakk frem felles engasjement i dagligdagse aktiviteter som å lage mat, være i naturen, gjøre håndarbeid, fortelle og synge, leke samt aktiviteter og praksiser knyttet til erfaringer med livet som en ikke rår over. Tilhørighet fremstod som sentral tema i opplevelsen av samhandlingen, med undertemaene tilhørighet i familie og slekt, tilhørighet til naturen og tilhørighet gjennom tid fra generasjon til generasjon. Disse tilhørighetene ble tolket å lede til opplevelse av samisk identitet. Det presenteres såvel et samlet perspektiv på informantenes erfaringer og tolkninger som et perspektiv som vektlegger individuell variasjon, knyttet vesentlig til forskjeller i livshistorien. Begrepet samaktivitet (co-occupation) anvendes for å synliggjøre hvordan kulturell tilhørighet oppleves i samhandlingserfaringene, med en samtidighet av delt og forskjellig, men komplementær mening som fremtredende trekk. Aktivitetenes kulturelle betydning forstås ut ifra et samisk tradisjonsbegrep som forener kontinuitet og foranderlighet. Ved hjelp av Eriksons identitetsteori drøftes bestemødrenes og barnebarnas gjensidige betydning for hverandre i forhold til å bygge, bekrefte og videreutvikle egen kulturell identitet. Det konkluderes at hverdagslig samhandling har ... Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
spellingShingle | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800 VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800 Ergoterapi HEL-3960 Heil, Gudrun Hverdagslig samhandling og kulturoverføring mellom samiske bestemødre og deres barnebarn |
title | Hverdagslig samhandling og kulturoverføring mellom samiske bestemødre og deres barnebarn |
title_full | Hverdagslig samhandling og kulturoverføring mellom samiske bestemødre og deres barnebarn |
title_fullStr | Hverdagslig samhandling og kulturoverføring mellom samiske bestemødre og deres barnebarn |
title_full_unstemmed | Hverdagslig samhandling og kulturoverføring mellom samiske bestemødre og deres barnebarn |
title_short | Hverdagslig samhandling og kulturoverføring mellom samiske bestemødre og deres barnebarn |
title_sort | hverdagslig samhandling og kulturoverføring mellom samiske bestemødre og deres barnebarn |
topic | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800 VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800 Ergoterapi HEL-3960 |
topic_facet | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800 VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800 Ergoterapi HEL-3960 |
url | https://hdl.handle.net/10037/8292 |