“Vi ungdomma sir jo sånn /ʃ/ i stedet for /ç/”. Ei sosiolingvistisk sammenligning av fonemutviklinga av /ç/ og /ʃ/ i Tromsø og Trondheim

I denne masteravhandlinga har jeg tatt for meg utviklinga av et mulig fellesfonem av postalveolar frikativ /ʃ/ og palatal frikativ /ç/ hos ungdom i Trondheim og Tromsø. Ved hjelp av kvantitativ metode har jeg undersøkt utviklinga blant 88 ungdomsskoleelever i de to byene. I forkant formulerte jeg fø...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jacobsen, Anna Skjevik
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2015
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/8265
Description
Summary:I denne masteravhandlinga har jeg tatt for meg utviklinga av et mulig fellesfonem av postalveolar frikativ /ʃ/ og palatal frikativ /ç/ hos ungdom i Trondheim og Tromsø. Ved hjelp av kvantitativ metode har jeg undersøkt utviklinga blant 88 ungdomsskoleelever i de to byene. I forkant formulerte jeg følgende spørsmål: Hvordan ser utviklinga i retning av et eventuelt fellesfonem ut i Tromsø og Trondheim? Stemmer det at ombytting er mer utbredt i Trondheim enn i Tromsø, og at jentene bruker et potensielt fellesfonem mer enn guttene? Undersøkelsen viser at ombytting skjer ofte, og at denne ombyttinga går både fra /ç/ til /ʃ/ og fra /ʃ/ til /ç/, selv om den førstnevnte varianten av sammenfall forekommer signifikant oftere. Konklusjonen er at ungdommene i Trondheim gjør flere ombyttinger fra /ç/ til /ʃ/ enn Tromsø-ungdommene, og jentene har signifikant færre slike ombyttinger enn guttene. Jeg har også avdekt at jentene har flest ombyttinger “andre veien”, altså fra /ʃ/ til /ç/, og at denne varianten forekommer oftere i Tromsø enn i Trondheim. Det generelle mønsteret går ut på at der frekvensen av sammenblanding eller ombytting er lav, er det relativt mer av ombytting fra /ʃ/ til /ç/ enn der det er relativt mye sammenblanding. Selv om jeg fant flere tilfeller av ombytting, avdekte jeg kun to informanter med totalsammenfall. Avhandlinga har også et didaktisk perspektiv, der jeg har reflektert over temaet i skolesammenheng.