Elektronisk vs. papir. Hvordan bruker studenter de elektroniske ressursene til det akademiske bibliotek?

Denne oppgaven ser nærmere på hvordan studenter bruker de elektroniske ressursene til det akademiske bibliotek, sammenlignet med bruken av papirdokumenter. Det er viktig å øke bevisstheten og kunnskapen om dette, siden e-ressursene er relativt nye i biblioteket. Når nye medier inkluderes i bibliotek...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Danielsen, Anette
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2015
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/8256
Description
Summary:Denne oppgaven ser nærmere på hvordan studenter bruker de elektroniske ressursene til det akademiske bibliotek, sammenlignet med bruken av papirdokumenter. Det er viktig å øke bevisstheten og kunnskapen om dette, siden e-ressursene er relativt nye i biblioteket. Når nye medier inkluderes i biblioteksamlingene er det interessant og viktig å se på hvordan de blir brukt av studentene. I den sammenheng vil jeg se på hvordan studenten leser forskjellig på papir vs. skjerm, og på vedtaket om å prioritere innkjøp av elektroniske ressurser ved Universitetsbiblioteket i Tromsø. Jeg har gjennomført en kvalitativ studie med et fenomenologisk forskningsdesign. Data ble samlet inn ved bruk av intervjuer og observasjoner. Intervjuene er foretatt på tre avdelingsbibliotek på Universitetet i Tromsø og tre avdelingsbibliotek ved Høgskolen i Hedmark. Funnene kan deles i tre: 1.De elektroniske ressursene: De blir brukt veldig forskjellig, og fagområdet er avgjørende for hvor hyppig de brukes. Bruksområdet er veldig relevant. Raskt tilgang + oppdatert innhold = bruk av elektroniske ressurser. Konsentrasjon + fordypning = papirdokumenter. 2. Skjerm vs. papir: Papir inngir til mer helhetlig lesning. Når det leses på skjerm blir det mer skumlesning, samt bruk av søkefunksjonen slik at man kun leser det som er mest relevant. Lesing på papir er bedre for øynene, samt at konsentrasjonen bedres siden det er færre forstyrrende elementer enn ved bruk av elektroniske ressurser. Det passer også bedre til dagens studieteknikk. 3.Online only: Papirbaserte- og elektroniske ressurser har ulike egenskaper som er avgjørende for brukeren når de skal velge hva de skal bruke. I dag lever de godt side om side, og de ulike egenskapene utfyller hverandre. Et viktig overordnet funn er at samspillet mellom fagområde, mediets egenskaper og bibliotekets tilrettelegging/biblioteksamlingens størrelse synes å ha stor betydning for studentenes bruk av elektroniske ressurser.