Interkommunale planleggingsprosesser – et bedre verktøy for lokalitetstilgang

Nofima Rapport/Report 27/2014, utgitt oktober 2014, oppdragsgiver Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF) Interkommunalt samarbeid i sjø er relativt nytt i forhold til interkommunalt samarbeid på andre områder. Det er likevel klart at mange kommuner, særlig små distriktskommuner mangler e...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Robertsen, Roy, Kvalvik, Ingrid, Andreassen, Otto, Hersoug, Bjørn, Johnsen, Jahn Petter
Format: Report
Language:Norwegian Bokmål
Published: Nofima 2014
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/8189
Description
Summary:Nofima Rapport/Report 27/2014, utgitt oktober 2014, oppdragsgiver Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF) Interkommunalt samarbeid i sjø er relativt nytt i forhold til interkommunalt samarbeid på andre områder. Det er likevel klart at mange kommuner, særlig små distriktskommuner mangler eller har liten plankompetanse og derfor kan ha stor nytte av samarbeid på plansiden. En utfordring med interkommunal planlegging er imidlertid spørsmålet om kommunal styring. For politisk ledelse i kommunen vil det ofte være viktig å beholde retten til å styre bruken av areal i egen kommune, uten innblanding eller hensyntagen til nabokommunen. Dette påvirker hvorvidt og hvilken form for interkommunalt samarbeid partene velger. Ifølge Fiskeridirektoratet har de aller fleste kystkommuner en kystsoneplan, men mange er gamle og utdaterte. De inneholder områder avsatt til akvakultur (A-områder) som ikke lenger kan brukes, og mange har ikke vært revidert på flere år. Det er imidlertid mange kommuner som nå er i ferd med å rullere eller lage nye planer og vi ser en stor økning i interkommunal planlegging for sjøarealet. Hele 65 kommuner som er engasjert i 6 ulike prosjekter i fylkene Troms, Nordland, Sør-Trøndelag, Møre og Romsdal og Hordaland utarbeider felles kystsoneplaner.Rapport/Report 27/2014 - English summary