Lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. Hvordan forstår et utvalg samfunnsfaglærere lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag?
Tema for denne oppgaven er lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag, og problemstillingen som er belyst er: Hvordan forstår et utvalg samfunnsfaglærere lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag? I tillegg er problemstillingen utbygd med forskningsspørsmål som forsøker å se tematikken...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/8131 |
_version_ | 1829308210172919808 |
---|---|
author | Mathisen, Ingrid Dahl |
author_facet | Mathisen, Ingrid Dahl |
author_sort | Mathisen, Ingrid Dahl |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Tema for denne oppgaven er lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag, og problemstillingen som er belyst er: Hvordan forstår et utvalg samfunnsfaglærere lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag? I tillegg er problemstillingen utbygd med forskningsspørsmål som forsøker å se tematikken fra flere synsvinkler. De omhandler begreper som leseferdighet og lesekompetanse i tilknytning til definisjonen på lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag, og hvordan lærerne forstår dette. Videre tar forskningsspørsmålene opp samfunnsfaglærerenes meninger om retningslinjene fra Læreplan for Kunnskapsløftet, og ser på hvilke aspekt, teksttyper og meningsskapende ressurser de mener inngår og ikke inngår i lesingen i faget. Hva kan dette si oss om formuleringen som læreplanen utviser? Teorigrunnlaget som oppgaven tar for seg er knyttet opp mot begrepene leseferdighet og lesekompetanse, lesing av sammensatte tekster og herunder fagtekster og det særegne ved samfunnsfaglige tekster. Videre er selve læreplanen i samfunnsfag redegjort for, både med tanke på fagets egenart, lesing som grunnleggende ferdighet og kompetansemål. I tillegg presenteres et utvalg leseundersøkelser, både internasjonale og nasjonale, med tanke på resultater knyttet til samfunnsfaget. Det metodiske aspektet baserer seg på en kvantitativ tilnærmingsmåte der spørreundersøkelse er benyttet. Dataene er analysert av svar fra 31 samfunnsfaglærere i henholdsvis Finnmark og Troms. Resultatene viser at aspekter og meningsskapende ressurser som noen lærere mener ikke angår lesing er: å behandle og bruke informasjon fra bilder, tegninger, film, tabeller, grafer og kart, samt kildekritikk. Hva de anser for ikke å omhandle lesing i faget varierte ut i fra spørsmålsformuleringene. Videre fordeler utvalget av samfunnsfaglærere seg på at definisjonen på lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag er både omfattende, komplisert, dekkende og bra. Et variert syn som likevel peker på en tendens til usikkerhet omkring forståelsen for retningslinjene gitt av ... |
format | Master Thesis |
genre | Finnmark Finnmark Troms |
genre_facet | Finnmark Finnmark Troms |
geographic | Faget |
geographic_facet | Faget |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/8131 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/8131 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2015 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2015 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/8131 2025-04-13T14:18:43+00:00 Lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. Hvordan forstår et utvalg samfunnsfaglærere lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag? Mathisen, Ingrid Dahl 2015-05-14 https://hdl.handle.net/10037/8131 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/8131 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2015 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 Lesing Grunnleggende ferdighet Samfunnsfag Læreplan LRU-3905 Master thesis Mastergradsoppgave 2015 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Tema for denne oppgaven er lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag, og problemstillingen som er belyst er: Hvordan forstår et utvalg samfunnsfaglærere lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag? I tillegg er problemstillingen utbygd med forskningsspørsmål som forsøker å se tematikken fra flere synsvinkler. De omhandler begreper som leseferdighet og lesekompetanse i tilknytning til definisjonen på lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag, og hvordan lærerne forstår dette. Videre tar forskningsspørsmålene opp samfunnsfaglærerenes meninger om retningslinjene fra Læreplan for Kunnskapsløftet, og ser på hvilke aspekt, teksttyper og meningsskapende ressurser de mener inngår og ikke inngår i lesingen i faget. Hva kan dette si oss om formuleringen som læreplanen utviser? Teorigrunnlaget som oppgaven tar for seg er knyttet opp mot begrepene leseferdighet og lesekompetanse, lesing av sammensatte tekster og herunder fagtekster og det særegne ved samfunnsfaglige tekster. Videre er selve læreplanen i samfunnsfag redegjort for, både med tanke på fagets egenart, lesing som grunnleggende ferdighet og kompetansemål. I tillegg presenteres et utvalg leseundersøkelser, både internasjonale og nasjonale, med tanke på resultater knyttet til samfunnsfaget. Det metodiske aspektet baserer seg på en kvantitativ tilnærmingsmåte der spørreundersøkelse er benyttet. Dataene er analysert av svar fra 31 samfunnsfaglærere i henholdsvis Finnmark og Troms. Resultatene viser at aspekter og meningsskapende ressurser som noen lærere mener ikke angår lesing er: å behandle og bruke informasjon fra bilder, tegninger, film, tabeller, grafer og kart, samt kildekritikk. Hva de anser for ikke å omhandle lesing i faget varierte ut i fra spørsmålsformuleringene. Videre fordeler utvalget av samfunnsfaglærere seg på at definisjonen på lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag er både omfattende, komplisert, dekkende og bra. Et variert syn som likevel peker på en tendens til usikkerhet omkring forståelsen for retningslinjene gitt av ... Master Thesis Finnmark Finnmark Troms University of Tromsø: Munin Open Research Archive Faget ENVELOPE(168.433,168.433,-71.733,-71.733) |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 Lesing Grunnleggende ferdighet Samfunnsfag Læreplan LRU-3905 Mathisen, Ingrid Dahl Lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. Hvordan forstår et utvalg samfunnsfaglærere lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag? |
title | Lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. Hvordan forstår et utvalg samfunnsfaglærere lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag? |
title_full | Lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. Hvordan forstår et utvalg samfunnsfaglærere lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag? |
title_fullStr | Lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. Hvordan forstår et utvalg samfunnsfaglærere lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag? |
title_full_unstemmed | Lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. Hvordan forstår et utvalg samfunnsfaglærere lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag? |
title_short | Lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. Hvordan forstår et utvalg samfunnsfaglærere lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag? |
title_sort | lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. hvordan forstår et utvalg samfunnsfaglærere lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag? |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 Lesing Grunnleggende ferdighet Samfunnsfag Læreplan LRU-3905 |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 Lesing Grunnleggende ferdighet Samfunnsfag Læreplan LRU-3905 |
url | https://hdl.handle.net/10037/8131 |