«Det hadde vært enklere å organisere en skole som bare var norsk …» Organisering av språkopplæring i samisk og norsk

Denne masteroppgaven handler om tre ulike skolers erfaringer knyttet til organisering av språkopplæring i fagene samisk og norsk. All opplæring i skolen er planlagt og organisert med utgangspunkt i læreplanverkene Kunnskapsløftet 2006 og Kunnskapsløftet 2006 – samisk. Et mål i læreplanene i samisk o...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Fagerli, Birgitte, Fagerli, Vibeke
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2015
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/8126
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/8126
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/8126 2023-05-15T18:14:52+02:00 «Det hadde vært enklere å organisere en skole som bare var norsk …» Organisering av språkopplæring i samisk og norsk Fagerli, Birgitte Fagerli, Vibeke 2015-05-15 https://hdl.handle.net/10037/8126 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/8126 URN:NBN:no-uit_munin_7710 openAccess Copyright 2015 The Author(s) tospråklighet samisk organisering språkopplæring samisk distrikt samisk forvaltningsområde samisk kjerneområde funksjonell tospråklighet språkvalg førstespråk samisk som førstespråk Kunnskapsløftet Samisk læreplan i norsk for elever med samisk som førstespråk læreplan i samisk som førstespråk samisk opplæring organisering av språkopplæring læremidler lærerkompetanse samiske læremidler norskdidaktikk VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010 VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 LRU-3904 Master thesis Mastergradsoppgave 2015 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:54:25Z Denne masteroppgaven handler om tre ulike skolers erfaringer knyttet til organisering av språkopplæring i fagene samisk og norsk. All opplæring i skolen er planlagt og organisert med utgangspunkt i læreplanverkene Kunnskapsløftet 2006 og Kunnskapsløftet 2006 – samisk. Et mål i læreplanene i samisk og norsk er å utvikle elevene til funksjonelle tospråklige talere. Formålet med prosjektet er å finne ut på hvilken måte skoler organiserer språkopplæring for elever med samisk som førstespråk, som et ledd i utviklingen av tospråklige elever. Vi vil også forsøke å forstå hvilke faktorer som kan påvirke denne organiseringen. Det metodiske fundamentet i prosjektet er seks kvalitative intervjuer med henholdsvis tre skoleledere og tre lærere. Undersøkelsen bygger på informantenes uttalelser om deres erfaringer knyttet til organisering av språkopplæring i samisk og norsk. Gjennom analysering og kategorisering av materialet, ble erfaringer som var utfordrende hovedfokus i oppgaven. I prosjektet har vi sett at begrepene tospråklighet og førstespråk ble utfordret gjennom at definisjonene ikke er entydige. Definisjonene er generelle og tar ikke hensyn til skolenes forutsetninger og betingelser gjennom at skolene er ulike og har ulike utgangspunkt for språkopplæring. Et eksempel på dette, er begrepet førstespråk som har ulik betydning ved skolene i prosjektet, da elever uten grunnleggende språkferdigheter skal motta undervisning på et språk som de forutsettes å kunne. Vi har sett at måten språkopplæringen organiseres på, også varierer ut ifra forutsetningene og betingelsene til skolene. Skolene i prosjektet hadde utfordringer knyttet til læremidler og lærerkompetanse, og opplevde at disse faktorene påvirket deres organisering av språkopplæring. Et annet funn knytter seg til at samfunnet rundt skolene påvirker elevenes språkvalg, og elevens oppfatning av språkets stilling i samfunnet. Master Thesis samisk University of Tromsø: Munin Open Research Archive Motta ENVELOPE(143.887,143.887,59.677,59.677) Skolenes ENVELOPE(28.792,28.792,70.162,70.162)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic tospråklighet
samisk
organisering
språkopplæring
samisk distrikt
samisk forvaltningsområde
samisk kjerneområde
funksjonell tospråklighet
språkvalg
førstespråk
samisk som førstespråk
Kunnskapsløftet Samisk
læreplan i norsk for elever med samisk som førstespråk
læreplan i samisk som førstespråk
samisk opplæring
organisering av språkopplæring
læremidler
lærerkompetanse
samiske læremidler
norskdidaktikk
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010
VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010
LRU-3904
spellingShingle tospråklighet
samisk
organisering
språkopplæring
samisk distrikt
samisk forvaltningsområde
samisk kjerneområde
funksjonell tospråklighet
språkvalg
førstespråk
samisk som førstespråk
Kunnskapsløftet Samisk
læreplan i norsk for elever med samisk som førstespråk
læreplan i samisk som førstespråk
samisk opplæring
organisering av språkopplæring
læremidler
lærerkompetanse
samiske læremidler
norskdidaktikk
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010
VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010
LRU-3904
Fagerli, Birgitte
Fagerli, Vibeke
«Det hadde vært enklere å organisere en skole som bare var norsk …» Organisering av språkopplæring i samisk og norsk
topic_facet tospråklighet
samisk
organisering
språkopplæring
samisk distrikt
samisk forvaltningsområde
samisk kjerneområde
funksjonell tospråklighet
språkvalg
førstespråk
samisk som førstespråk
Kunnskapsløftet Samisk
læreplan i norsk for elever med samisk som førstespråk
læreplan i samisk som førstespråk
samisk opplæring
organisering av språkopplæring
læremidler
lærerkompetanse
samiske læremidler
norskdidaktikk
VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010
VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010
LRU-3904
description Denne masteroppgaven handler om tre ulike skolers erfaringer knyttet til organisering av språkopplæring i fagene samisk og norsk. All opplæring i skolen er planlagt og organisert med utgangspunkt i læreplanverkene Kunnskapsløftet 2006 og Kunnskapsløftet 2006 – samisk. Et mål i læreplanene i samisk og norsk er å utvikle elevene til funksjonelle tospråklige talere. Formålet med prosjektet er å finne ut på hvilken måte skoler organiserer språkopplæring for elever med samisk som førstespråk, som et ledd i utviklingen av tospråklige elever. Vi vil også forsøke å forstå hvilke faktorer som kan påvirke denne organiseringen. Det metodiske fundamentet i prosjektet er seks kvalitative intervjuer med henholdsvis tre skoleledere og tre lærere. Undersøkelsen bygger på informantenes uttalelser om deres erfaringer knyttet til organisering av språkopplæring i samisk og norsk. Gjennom analysering og kategorisering av materialet, ble erfaringer som var utfordrende hovedfokus i oppgaven. I prosjektet har vi sett at begrepene tospråklighet og førstespråk ble utfordret gjennom at definisjonene ikke er entydige. Definisjonene er generelle og tar ikke hensyn til skolenes forutsetninger og betingelser gjennom at skolene er ulike og har ulike utgangspunkt for språkopplæring. Et eksempel på dette, er begrepet førstespråk som har ulik betydning ved skolene i prosjektet, da elever uten grunnleggende språkferdigheter skal motta undervisning på et språk som de forutsettes å kunne. Vi har sett at måten språkopplæringen organiseres på, også varierer ut ifra forutsetningene og betingelsene til skolene. Skolene i prosjektet hadde utfordringer knyttet til læremidler og lærerkompetanse, og opplevde at disse faktorene påvirket deres organisering av språkopplæring. Et annet funn knytter seg til at samfunnet rundt skolene påvirker elevenes språkvalg, og elevens oppfatning av språkets stilling i samfunnet.
format Master Thesis
author Fagerli, Birgitte
Fagerli, Vibeke
author_facet Fagerli, Birgitte
Fagerli, Vibeke
author_sort Fagerli, Birgitte
title «Det hadde vært enklere å organisere en skole som bare var norsk …» Organisering av språkopplæring i samisk og norsk
title_short «Det hadde vært enklere å organisere en skole som bare var norsk …» Organisering av språkopplæring i samisk og norsk
title_full «Det hadde vært enklere å organisere en skole som bare var norsk …» Organisering av språkopplæring i samisk og norsk
title_fullStr «Det hadde vært enklere å organisere en skole som bare var norsk …» Organisering av språkopplæring i samisk og norsk
title_full_unstemmed «Det hadde vært enklere å organisere en skole som bare var norsk …» Organisering av språkopplæring i samisk og norsk
title_sort «det hadde vært enklere å organisere en skole som bare var norsk …» organisering av språkopplæring i samisk og norsk
publisher UiT Norges arktiske universitet
publishDate 2015
url https://hdl.handle.net/10037/8126
long_lat ENVELOPE(143.887,143.887,59.677,59.677)
ENVELOPE(28.792,28.792,70.162,70.162)
geographic Motta
Skolenes
geographic_facet Motta
Skolenes
genre samisk
genre_facet samisk
op_relation https://hdl.handle.net/10037/8126
URN:NBN:no-uit_munin_7710
op_rights openAccess
Copyright 2015 The Author(s)
_version_ 1766187859762479104