Helst mot urolig vær - historieforståelse og historiebruk i Kjell Fjørtofts Lille-Moskva og Vi fikk vår frihet

Denne oppgaven handler om den nord-norske forfatteren Kjell Fjørtoft.Fjørtoft skrev i alt 18 dokumentarbøker gjennom sin karierre, og det er to av disse bøkene, som det blir gått nærmere inn på i denne oppgaven. Bøkene som blir undersøkt er Lille-Moskva (1983) og Vi fikk vår frihet (1984). I begge b...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Svendsen, Magnar
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2015
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/8095
Description
Summary:Denne oppgaven handler om den nord-norske forfatteren Kjell Fjørtoft.Fjørtoft skrev i alt 18 dokumentarbøker gjennom sin karierre, og det er to av disse bøkene, som det blir gått nærmere inn på i denne oppgaven. Bøkene som blir undersøkt er Lille-Moskva (1983) og Vi fikk vår frihet (1984). I begge bøkene er handlingen lagt til Finnmark under 2. verdenskrig, og mens den ene boka omtaler partisanvirksomheten i Finnmark, tar den andre for seg tvangsevakueringen av fylket høsten 1944. Dette var bøker hvor Fjørtoft gikk ut med sterke meninger og som han mottok både ris og ros for. I denne oppgaven blir Fjørtofts historiebruk og historieforsåelse undersøkt nærmere i de to nevnte bøkene. Hvilke ettervirkninger de to bøkene hadde på endrindringsarbeidet etter 2. verdenskrig og samfunnslivet forøvrig, blir også gjennomgått. Mediebildet rundt lanseringen av de to bøkene blir undersøkt nærmere, og gjennom dette forsøkes det å få et inntrykk av hva det var med Fjørtofts forfatterskap, som skapte slik entusiasme, og kritikk. Fjørtoft etterlot et privatarkiv til Universitetsbiblioteket i 2000, som legger en stor del av grunnlaget for denne oppgaven. I arkivet finnes det både gamle avisartikler og korrespondanse, som også har blitt benyttet. Med utgangspunkt i Fjørtofts bøker er det også foretatt en mer generell drøfting rundt 2. verdenskrig i historieundervisningen i norsk videregående skole.