Brukerundersøkelse om pasienttilfredshet som ledd i kvalitetssikring av Preoperativ anestesipoliklinikk (PreoP) ved UNN Tromsø

Oppgaven var å utarbeide - og gjennomføre - en brukerundersøkelse som beskriver pasientopplevelse, kvalitet på kommunikasjon mellom pasient og personale (og evt. annet personale), og faktisk kunnskapsnivå om det perioperative forløp hos pasientene, før og etter oppstart av preoperativ anestesipolikl...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Enoksen, Karina
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2015
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/8018
Description
Summary:Oppgaven var å utarbeide - og gjennomføre - en brukerundersøkelse som beskriver pasientopplevelse, kvalitet på kommunikasjon mellom pasient og personale (og evt. annet personale), og faktisk kunnskapsnivå om det perioperative forløp hos pasientene, før og etter oppstart av preoperativ anestesipoliklinikk (PreoP) ved UNN Tromsø. I oppgaven inngår presentasjon av resultater, noe statistisk analyse, og diskusjon med anbefalinger for videre utvikling og internt forbedringsarbeid i anestesipoliklinikken. Pasientutvalget bestod av alle heldøgns- og dagkirurgiske pasienter henvist til elektive gastrokirurgiske inngrep. Et tosidig spørreskjema med henholdsvis 16 og 17 spørsmål ble sendt til pasientene sammen med innkallingsbrev og innsamlet senest umiddelbart før kirurgien fant sted. Dette i to runder: før og etter oppstart av PreoP. Spørsmålene kunne til dels besvares ved avkrysning (kvantitativ metode), og til dels ved frie kommentarer (kvalitative innslag). Pasientene hadde også mulighet til å oppgi navn og telefonnummer for å bli kontaktet i ettertid. Første datainnsamling ble utført i tidsrommet mai 2014 – januar 2015. PreoP åpnet i januar 2015 og andre datainnsamling ble utført fra januar – mai 2015. Resultatet var 238 besvarte spørreskjema før, og 102 skjema etter oppstart av PreoP. Svarprosenten nådde kun 24% i første datainnsamling og 26% i andre datainnsamling. 29 pasienter ble kontaktet telefonisk i etterkant, og resultatet var en ytterligere mengde kommentarer om opplevelser med forberedelser før anestesikrevende prosedyrer. Funnene fra undersøkelsen viser at det er forskjell i graden av komplett utfylte skjema og i enkelte - men ikke i alle - målte parametere. Opprettelsen av PreoP synes å ha innvirket positivt på pasienttilfredsheten. Pasientene er i større grad klar over hvilke personalgrupper de har vært i kontakt med, og kunnskapsnivået på de testede punktene er økt. Resultatet kan, med den grad av reservasjon som er nødvendig gitt den lave svarprosenten, antyde en nivåheving på undersøkte parametere. Gitt at disse er av klinisk og praktisk relevans er det i oppgaven dokumentert nytteverdien av en anestesipoliklinikk.