Lederprinsipper i statlige virksomheter. Transformasjon eller transaksjon? En studie av Arbeidstilsynet Nord-Norge

Tema for denne masteroppgaven er lederprinsipper i statlige virksomheter. Jeg har med oppgaven hatt et ønske om å se nærmere på hva som kjennetegner lederprinsippene i Platform for ledelse i staten(FAD, 2008) samt Arbeidstilsynets egendefinerte lederprinsipper. Jeg har hatt en spesiell oppmerksomhet...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jakobsen, Heidi Beate
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2015
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/7942
Description
Summary:Tema for denne masteroppgaven er lederprinsipper i statlige virksomheter. Jeg har med oppgaven hatt et ønske om å se nærmere på hva som kjennetegner lederprinsippene i Platform for ledelse i staten(FAD, 2008) samt Arbeidstilsynets egendefinerte lederprinsipper. Jeg har hatt en spesiell oppmerksomhet rundt transformasjonsledelse vs. transaksjonsledelse i denne sammenheng samt om prinsippene fremstår som generelle eller tilpasset den offentlige kontekst. I tillegg til dokumentundersøkelse har jeg gjennomført en undersøkelse i Arbeidstilsynet Nord-Norge hvor jeg har sett nærmere på hvordan prinsippene oppleves og er tatt i bruk av alle ledere. Undersøkelsen er basert på en kvalitativ metode hvor det er gjennomført intervju med de fem personer som utgjør ledergruppen i Arbeidstilsynet Nord-Norge. Oppgavens teoretiske forankring er i hovedsak knyttet til teori om offentlig sektor samt teori om transformasjonsledelse vs. transaksjonsledelse. Jeg har også supplert med tre ulike perspektiver samt oversettelsesteori for å belyse problemstillingen. Mine funn i dokumentanalysen indikerer at Platform for ledelse i staten samt Arbeidstilsynets lederprinsipper har stor grad av transformasjonelle trekk, dette kan se ut til å komme sterkest til uttrykk i etatens egne prinsipper og er med på å støtte teorien om at transformasjonsledelse har relevans også for offentlig sektor. Men i kraft av å være offentlig virksomhet er det også stor grad av instrumentelle trekk. Mine funn i intervju indikerer at ledere i Arbeidstilsynet utøver stor grad av transformasjonsledelse, det kan virke som de jobber systematisk med idealisert innflytelse, individuell tilrettelegging, intellektuell stimulering og inspirerende motivasjon. De formidler at de er noe begrenset av strukturelle kjennetegn som man finner i en offentlig kontekst.