Motiver og personlige karakteristikker for kunstmuseumsbesøk - En studie av hvordan besøksmotiver, interesse og kunnskap påvirker besøksfrekvens for kunstmuseum.

Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan sentrale motiver, interesse og kunnskap påvirker konsumenter til å besøke kunstmuseum. Oppgaven har gjennom teoretisk redegjørelse identifisert fem sentrale besøksmotiver for kunstmuseum: Læring, underholdning, emosjonell verdi, sosialt samvær og so...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hansen, Karina
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2015
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/7824
_version_ 1829300362830413824
author Hansen, Karina
author_facet Hansen, Karina
author_sort Hansen, Karina
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan sentrale motiver, interesse og kunnskap påvirker konsumenter til å besøke kunstmuseum. Oppgaven har gjennom teoretisk redegjørelse identifisert fem sentrale besøksmotiver for kunstmuseum: Læring, underholdning, emosjonell verdi, sosialt samvær og sosial status. I tillegg er personlige karakteristikker som interesse i kunst og profesjonell interesse samt kunnskap om kunst og kunnskap om kunstmuseum undersøkt. Hvordan disse faktorene påvirker besøksfrekvent ble undersøkt gjennom et spørreskjema som er opprettet i Questback. Oppgavens datainnsamling er gjort i samarbeid med Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø og er utarbeidet med henblikk på deres besøkende. Spørreskjemaet ble distribuert via undertegnedes Facebook, og via den offisielle Facebook-siden til Nordnorsk Kunstmuseum. Det endelige analyseutvalget besto av 86 respondenter mellom 15 og 60 år. Analysene av innsamlet data er gjort i SPSS 22. Studiens hovedfunn viser at underholdning og emosjonell verdi er et signifikant besøksmotiv. Dette kan tyde på at kunstmuseum kan fungere som en givende fritidsaktivitet. Dette til tross for at flere forskere har funnet læring som et signifikant motiv for å besøke kunstmuseum. Av alle de uavhengige variablene er det kun kunnskap som er signifikant. Dette tyder på at de som besøker kunstmuseum også har høy kunnskap om kunst. Funnene i studiet kan brukes for å utvikle en målrettet markedsføringsstrategi for kunstmuseum, som fokuserer på de rette segmentene og spiller på de rette motivene. Studiens svakhet ligger i utvalget, som i stor grad består av unge kvinner, og mennesker som besøker kunstmuseum sjeldnere enn 1-3 ganger i året.
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Nordnorsk Kunstmuseum
Tromsø
geographic_facet Nordnorsk Kunstmuseum
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/7824
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(18.959,18.959,69.648,69.648)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/7824
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2015 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2015
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/7824 2025-04-13T14:27:39+00:00 Motiver og personlige karakteristikker for kunstmuseumsbesøk - En studie av hvordan besøksmotiver, interesse og kunnskap påvirker besøksfrekvens for kunstmuseum. Hansen, Karina 2015-06-01 https://hdl.handle.net/10037/7824 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/7824 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2015 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 BED-3902 Master thesis Mastergradsoppgave 2015 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan sentrale motiver, interesse og kunnskap påvirker konsumenter til å besøke kunstmuseum. Oppgaven har gjennom teoretisk redegjørelse identifisert fem sentrale besøksmotiver for kunstmuseum: Læring, underholdning, emosjonell verdi, sosialt samvær og sosial status. I tillegg er personlige karakteristikker som interesse i kunst og profesjonell interesse samt kunnskap om kunst og kunnskap om kunstmuseum undersøkt. Hvordan disse faktorene påvirker besøksfrekvent ble undersøkt gjennom et spørreskjema som er opprettet i Questback. Oppgavens datainnsamling er gjort i samarbeid med Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø og er utarbeidet med henblikk på deres besøkende. Spørreskjemaet ble distribuert via undertegnedes Facebook, og via den offisielle Facebook-siden til Nordnorsk Kunstmuseum. Det endelige analyseutvalget besto av 86 respondenter mellom 15 og 60 år. Analysene av innsamlet data er gjort i SPSS 22. Studiens hovedfunn viser at underholdning og emosjonell verdi er et signifikant besøksmotiv. Dette kan tyde på at kunstmuseum kan fungere som en givende fritidsaktivitet. Dette til tross for at flere forskere har funnet læring som et signifikant motiv for å besøke kunstmuseum. Av alle de uavhengige variablene er det kun kunnskap som er signifikant. Dette tyder på at de som besøker kunstmuseum også har høy kunnskap om kunst. Funnene i studiet kan brukes for å utvikle en målrettet markedsføringsstrategi for kunstmuseum, som fokuserer på de rette segmentene og spiller på de rette motivene. Studiens svakhet ligger i utvalget, som i stor grad består av unge kvinner, og mennesker som besøker kunstmuseum sjeldnere enn 1-3 ganger i året. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Nordnorsk Kunstmuseum ENVELOPE(18.959,18.959,69.648,69.648) Tromsø
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3902
Hansen, Karina
Motiver og personlige karakteristikker for kunstmuseumsbesøk - En studie av hvordan besøksmotiver, interesse og kunnskap påvirker besøksfrekvens for kunstmuseum.
title Motiver og personlige karakteristikker for kunstmuseumsbesøk - En studie av hvordan besøksmotiver, interesse og kunnskap påvirker besøksfrekvens for kunstmuseum.
title_full Motiver og personlige karakteristikker for kunstmuseumsbesøk - En studie av hvordan besøksmotiver, interesse og kunnskap påvirker besøksfrekvens for kunstmuseum.
title_fullStr Motiver og personlige karakteristikker for kunstmuseumsbesøk - En studie av hvordan besøksmotiver, interesse og kunnskap påvirker besøksfrekvens for kunstmuseum.
title_full_unstemmed Motiver og personlige karakteristikker for kunstmuseumsbesøk - En studie av hvordan besøksmotiver, interesse og kunnskap påvirker besøksfrekvens for kunstmuseum.
title_short Motiver og personlige karakteristikker for kunstmuseumsbesøk - En studie av hvordan besøksmotiver, interesse og kunnskap påvirker besøksfrekvens for kunstmuseum.
title_sort motiver og personlige karakteristikker for kunstmuseumsbesøk - en studie av hvordan besøksmotiver, interesse og kunnskap påvirker besøksfrekvens for kunstmuseum.
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3902
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3902
url https://hdl.handle.net/10037/7824