Læreres arbeid med elevrelasjoner. Hvordan arbeider lærere i grunnskolen med utvikling av positive elev-elevrelasjoner?

Sammendrag Dette er en masteroppgave i studiet Spesialpedagogikk og tilpasset opplæring ved Finnmarksfakultetet – UiT Norges arktiske universitet. Temaet for oppgaven er positive elev – elevrelasjoner og den tar sikte på å undersøke hvordan noen lærere arbeider med å utvikle positive elev – elevrela...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Søreng, Sissel
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2014
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/7773
_version_ 1829305818593361920
author Søreng, Sissel
author_facet Søreng, Sissel
author_sort Søreng, Sissel
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Sammendrag Dette er en masteroppgave i studiet Spesialpedagogikk og tilpasset opplæring ved Finnmarksfakultetet – UiT Norges arktiske universitet. Temaet for oppgaven er positive elev – elevrelasjoner og den tar sikte på å undersøke hvordan noen lærere arbeider med å utvikle positive elev – elevrelasjoner. Begrunnelse for valg av tema bunner ut fra en antakelse om at lærere vektlegger betydningen av elev – elevrelasjoner ulikt. I det ligger også en antakelse om at lærere arbeider ulikt med å bygge relasjoner i klasserommet. Problemstillingen er belyst ved å innhente data fra kvalitative intervju med lærere i grunnskolen og empirien er blitt vurdert opp mot aktuell forskning og teori. I tillegg til intervju har jeg valgt å ta for meg litteratur som omhandler relasjon, relasjonsutvikling og relasjonskompetanse. Fenomenet arbeid med å skape positive elev – elevrelasjoner vurderes i teori som viktig for en elevs læring og utvikling. Derfor har også teori som omhandler læring, utvikling og læringsmiljø blitt inkludert. Jeg har forsøkt å analysere meningsinnholdet i det materialet jeg har samlet og søkt å finne en mening i det lærerne forteller gjennom analyse og fortolking. Resultatene indikerer at lærere i stor grad anerkjenner positive elev – elevrelasjoners betydning for et godt læringsmiljø. Relasjonen mellom elevene anses å være læringsfremmende eller læringshemmende, alt ettersom om den oppleves som positiv eller negativ. Lærerne jeg intervjuet anser det som en stor del av deres yrkesutøvelse å arbeide med å utvikle positive elev – elevrelasjoner og alle verdsatte samarbeid og støtte fra kolleger i arbeidet med elev – elevrelasjoner. Undersøkelsen gir imidlertid ikke svar på omfanget og strukturen på arbeidet med elev – elevrelasjoner og den antyder at virksomme planer for proaktivt arbeid med sosial kompetanse har et utviklingspotensiale. Oppsummeringen er ment å være et svar på min problemstilling og kan forhåpentligvis gi et lite bidrag til en større forståelse for og innsikt i andre menneskers virkelighet.
format Master Thesis
genre Arktis*
genre_facet Arktis*
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/7773
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/7773
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2014 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2014
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/7773 2025-04-13T14:15:26+00:00 Læreres arbeid med elevrelasjoner. Hvordan arbeider lærere i grunnskolen med utvikling av positive elev-elevrelasjoner? Søreng, Sissel 2014-12-18 https://hdl.handle.net/10037/7773 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/7773 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2014 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 relasjon SPEMG_06-007 Master thesis Mastergradsoppgave 2014 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Sammendrag Dette er en masteroppgave i studiet Spesialpedagogikk og tilpasset opplæring ved Finnmarksfakultetet – UiT Norges arktiske universitet. Temaet for oppgaven er positive elev – elevrelasjoner og den tar sikte på å undersøke hvordan noen lærere arbeider med å utvikle positive elev – elevrelasjoner. Begrunnelse for valg av tema bunner ut fra en antakelse om at lærere vektlegger betydningen av elev – elevrelasjoner ulikt. I det ligger også en antakelse om at lærere arbeider ulikt med å bygge relasjoner i klasserommet. Problemstillingen er belyst ved å innhente data fra kvalitative intervju med lærere i grunnskolen og empirien er blitt vurdert opp mot aktuell forskning og teori. I tillegg til intervju har jeg valgt å ta for meg litteratur som omhandler relasjon, relasjonsutvikling og relasjonskompetanse. Fenomenet arbeid med å skape positive elev – elevrelasjoner vurderes i teori som viktig for en elevs læring og utvikling. Derfor har også teori som omhandler læring, utvikling og læringsmiljø blitt inkludert. Jeg har forsøkt å analysere meningsinnholdet i det materialet jeg har samlet og søkt å finne en mening i det lærerne forteller gjennom analyse og fortolking. Resultatene indikerer at lærere i stor grad anerkjenner positive elev – elevrelasjoners betydning for et godt læringsmiljø. Relasjonen mellom elevene anses å være læringsfremmende eller læringshemmende, alt ettersom om den oppleves som positiv eller negativ. Lærerne jeg intervjuet anser det som en stor del av deres yrkesutøvelse å arbeide med å utvikle positive elev – elevrelasjoner og alle verdsatte samarbeid og støtte fra kolleger i arbeidet med elev – elevrelasjoner. Undersøkelsen gir imidlertid ikke svar på omfanget og strukturen på arbeidet med elev – elevrelasjoner og den antyder at virksomme planer for proaktivt arbeid med sosial kompetanse har et utviklingspotensiale. Oppsummeringen er ment å være et svar på min problemstilling og kan forhåpentligvis gi et lite bidrag til en større forståelse for og innsikt i andre menneskers virkelighet. Master Thesis Arktis* University of Tromsø: Munin Open Research Archive
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
relasjon
SPEMG_06-007
Søreng, Sissel
Læreres arbeid med elevrelasjoner. Hvordan arbeider lærere i grunnskolen med utvikling av positive elev-elevrelasjoner?
title Læreres arbeid med elevrelasjoner. Hvordan arbeider lærere i grunnskolen med utvikling av positive elev-elevrelasjoner?
title_full Læreres arbeid med elevrelasjoner. Hvordan arbeider lærere i grunnskolen med utvikling av positive elev-elevrelasjoner?
title_fullStr Læreres arbeid med elevrelasjoner. Hvordan arbeider lærere i grunnskolen med utvikling av positive elev-elevrelasjoner?
title_full_unstemmed Læreres arbeid med elevrelasjoner. Hvordan arbeider lærere i grunnskolen med utvikling av positive elev-elevrelasjoner?
title_short Læreres arbeid med elevrelasjoner. Hvordan arbeider lærere i grunnskolen med utvikling av positive elev-elevrelasjoner?
title_sort læreres arbeid med elevrelasjoner. hvordan arbeider lærere i grunnskolen med utvikling av positive elev-elevrelasjoner?
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
relasjon
SPEMG_06-007
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
relasjon
SPEMG_06-007
url https://hdl.handle.net/10037/7773