Læreres arbeid med elevrelasjoner. Hvordan arbeider lærere i grunnskolen med utvikling av positive elev-elevrelasjoner?
Sammendrag Dette er en masteroppgave i studiet Spesialpedagogikk og tilpasset opplæring ved Finnmarksfakultetet – UiT Norges arktiske universitet. Temaet for oppgaven er positive elev – elevrelasjoner og den tar sikte på å undersøke hvordan noen lærere arbeider med å utvikle positive elev – elevrela...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/7773 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/7773 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/7773 2023-05-15T15:25:13+02:00 Læreres arbeid med elevrelasjoner. Hvordan arbeider lærere i grunnskolen med utvikling av positive elev-elevrelasjoner? Søreng, Sissel 2014-12-18 https://hdl.handle.net/10037/7773 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/7773 URN:NBN:no-uit_munin_7356 openAccess Copyright 2014 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 relasjon SPEMG_06-007 Master thesis Mastergradsoppgave 2014 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:54:20Z Sammendrag Dette er en masteroppgave i studiet Spesialpedagogikk og tilpasset opplæring ved Finnmarksfakultetet – UiT Norges arktiske universitet. Temaet for oppgaven er positive elev – elevrelasjoner og den tar sikte på å undersøke hvordan noen lærere arbeider med å utvikle positive elev – elevrelasjoner. Begrunnelse for valg av tema bunner ut fra en antakelse om at lærere vektlegger betydningen av elev – elevrelasjoner ulikt. I det ligger også en antakelse om at lærere arbeider ulikt med å bygge relasjoner i klasserommet. Problemstillingen er belyst ved å innhente data fra kvalitative intervju med lærere i grunnskolen og empirien er blitt vurdert opp mot aktuell forskning og teori. I tillegg til intervju har jeg valgt å ta for meg litteratur som omhandler relasjon, relasjonsutvikling og relasjonskompetanse. Fenomenet arbeid med å skape positive elev – elevrelasjoner vurderes i teori som viktig for en elevs læring og utvikling. Derfor har også teori som omhandler læring, utvikling og læringsmiljø blitt inkludert. Jeg har forsøkt å analysere meningsinnholdet i det materialet jeg har samlet og søkt å finne en mening i det lærerne forteller gjennom analyse og fortolking. Resultatene indikerer at lærere i stor grad anerkjenner positive elev – elevrelasjoners betydning for et godt læringsmiljø. Relasjonen mellom elevene anses å være læringsfremmende eller læringshemmende, alt ettersom om den oppleves som positiv eller negativ. Lærerne jeg intervjuet anser det som en stor del av deres yrkesutøvelse å arbeide med å utvikle positive elev – elevrelasjoner og alle verdsatte samarbeid og støtte fra kolleger i arbeidet med elev – elevrelasjoner. Undersøkelsen gir imidlertid ikke svar på omfanget og strukturen på arbeidet med elev – elevrelasjoner og den antyder at virksomme planer for proaktivt arbeid med sosial kompetanse har et utviklingspotensiale. Oppsummeringen er ment å være et svar på min problemstilling og kan forhåpentligvis gi et lite bidrag til en større forståelse for og innsikt i andre menneskers virkelighet. Master Thesis Arktis* University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 relasjon SPEMG_06-007 |
spellingShingle |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 relasjon SPEMG_06-007 Søreng, Sissel Læreres arbeid med elevrelasjoner. Hvordan arbeider lærere i grunnskolen med utvikling av positive elev-elevrelasjoner? |
topic_facet |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 relasjon SPEMG_06-007 |
description |
Sammendrag Dette er en masteroppgave i studiet Spesialpedagogikk og tilpasset opplæring ved Finnmarksfakultetet – UiT Norges arktiske universitet. Temaet for oppgaven er positive elev – elevrelasjoner og den tar sikte på å undersøke hvordan noen lærere arbeider med å utvikle positive elev – elevrelasjoner. Begrunnelse for valg av tema bunner ut fra en antakelse om at lærere vektlegger betydningen av elev – elevrelasjoner ulikt. I det ligger også en antakelse om at lærere arbeider ulikt med å bygge relasjoner i klasserommet. Problemstillingen er belyst ved å innhente data fra kvalitative intervju med lærere i grunnskolen og empirien er blitt vurdert opp mot aktuell forskning og teori. I tillegg til intervju har jeg valgt å ta for meg litteratur som omhandler relasjon, relasjonsutvikling og relasjonskompetanse. Fenomenet arbeid med å skape positive elev – elevrelasjoner vurderes i teori som viktig for en elevs læring og utvikling. Derfor har også teori som omhandler læring, utvikling og læringsmiljø blitt inkludert. Jeg har forsøkt å analysere meningsinnholdet i det materialet jeg har samlet og søkt å finne en mening i det lærerne forteller gjennom analyse og fortolking. Resultatene indikerer at lærere i stor grad anerkjenner positive elev – elevrelasjoners betydning for et godt læringsmiljø. Relasjonen mellom elevene anses å være læringsfremmende eller læringshemmende, alt ettersom om den oppleves som positiv eller negativ. Lærerne jeg intervjuet anser det som en stor del av deres yrkesutøvelse å arbeide med å utvikle positive elev – elevrelasjoner og alle verdsatte samarbeid og støtte fra kolleger i arbeidet med elev – elevrelasjoner. Undersøkelsen gir imidlertid ikke svar på omfanget og strukturen på arbeidet med elev – elevrelasjoner og den antyder at virksomme planer for proaktivt arbeid med sosial kompetanse har et utviklingspotensiale. Oppsummeringen er ment å være et svar på min problemstilling og kan forhåpentligvis gi et lite bidrag til en større forståelse for og innsikt i andre menneskers virkelighet. |
format |
Master Thesis |
author |
Søreng, Sissel |
author_facet |
Søreng, Sissel |
author_sort |
Søreng, Sissel |
title |
Læreres arbeid med elevrelasjoner. Hvordan arbeider lærere i grunnskolen med utvikling av positive elev-elevrelasjoner? |
title_short |
Læreres arbeid med elevrelasjoner. Hvordan arbeider lærere i grunnskolen med utvikling av positive elev-elevrelasjoner? |
title_full |
Læreres arbeid med elevrelasjoner. Hvordan arbeider lærere i grunnskolen med utvikling av positive elev-elevrelasjoner? |
title_fullStr |
Læreres arbeid med elevrelasjoner. Hvordan arbeider lærere i grunnskolen med utvikling av positive elev-elevrelasjoner? |
title_full_unstemmed |
Læreres arbeid med elevrelasjoner. Hvordan arbeider lærere i grunnskolen med utvikling av positive elev-elevrelasjoner? |
title_sort |
læreres arbeid med elevrelasjoner. hvordan arbeider lærere i grunnskolen med utvikling av positive elev-elevrelasjoner? |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2014 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/7773 |
genre |
Arktis* |
genre_facet |
Arktis* |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/7773 URN:NBN:no-uit_munin_7356 |
op_rights |
openAccess Copyright 2014 The Author(s) |
_version_ |
1766355902813700096 |