Pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. En analyse av strategidokumentet «Se mulighetene og gjør noe med dem»
Entreprenørskap og innovasjon i skolen er fremmet som satsingsområder av Kunnskaps-departementet, nærings-og handelsdepartementet og kommunal- og regionaldepartementet. Sammen har de utarbeidet en strategiplan "Se mulighetene- og gjør noe med dem" som skal gjelde fra 2004 til 2008. Kunnska...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/7766 |
_version_ | 1829306881598816256 |
---|---|
author | Bakken, Monica |
author_facet | Bakken, Monica |
author_sort | Bakken, Monica |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Entreprenørskap og innovasjon i skolen er fremmet som satsingsområder av Kunnskaps-departementet, nærings-og handelsdepartementet og kommunal- og regionaldepartementet. Sammen har de utarbeidet en strategiplan "Se mulighetene- og gjør noe med dem" som skal gjelde fra 2004 til 2008. Kunnskapsparken i Bodø har evaluert planen, og deres rapport kom ut i 2008. I denne master-oppgaven har jeg valgt å analysere strategiplanen med følgende problemstilling "Hvordan framstår pedagogisk entreprenørskap i Kunnskaps- departementets strategiplan, som innovativ strategi i tilpassa opplæring". Med dette som utgangspunkt har jeg analysert strategidokumentet i fra flere vinkler. De politiske skapte begrepene entreprenørskap i utdanningen har sitt fødested i Europeiske sammenslutninger som har fungert som føringer og inspirasjonskilder for de norske politiske føringer. Pedagogisk entreprenørskap og tilpassa opplæring kan ses på som relativt unge begreper i norsk skole, og betegnes også som utfordrende i elevmangfoldet. Problemstillingen blir sett i forhold til begrepet institusjon, og de institusjonelle handlings rammer, og diskurssive praksiser som karakterfesting av elever, og vurdering, fast timemønster og inndeling i aldersbestemte klasser. Strategiplanen blir analysert i et interaksjons perspektiv der de ulike dokumentene farger hverandre. Det blir også analysert i en dokumentanalyse for å belyse de ulike nivåene et dokument framkommer i og dets ansikt utad mot ulike deler av samfunnet. Analysen er også diskursanalytisk, og det er brukt diskursanalytiske begreper for å lese dokumentets retorikk. Pedagogisk entreprenørskap framkommer i oppgaven som situerte læringsformer som flerarenalæring, her presentert som læringsbaner. Dette er en læringsstrategi der kroppens kunnskap er sentral, og denne læringsformen ses i sammenheng med tilpasset opplæring som er et overordnet mål i alle former for opplæring. Pedagogisk entreprenørskap og tilpasset opplæring ses på som muligheter i et flerarenalærings perspektiv der elevens evner, ... |
format | Master Thesis |
genre | Bodø Bodø |
genre_facet | Bodø Bodø |
geographic | Bodø |
geographic_facet | Bodø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/7766 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/7766 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2014 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2014 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/7766 2025-04-13T14:16:53+00:00 Pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. En analyse av strategidokumentet «Se mulighetene og gjør noe med dem» Bakken, Monica 2014-12-18 https://hdl.handle.net/10037/7766 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/7766 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2014 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 SPEMG_06-007 Master thesis Mastergradsoppgave 2014 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Entreprenørskap og innovasjon i skolen er fremmet som satsingsområder av Kunnskaps-departementet, nærings-og handelsdepartementet og kommunal- og regionaldepartementet. Sammen har de utarbeidet en strategiplan "Se mulighetene- og gjør noe med dem" som skal gjelde fra 2004 til 2008. Kunnskapsparken i Bodø har evaluert planen, og deres rapport kom ut i 2008. I denne master-oppgaven har jeg valgt å analysere strategiplanen med følgende problemstilling "Hvordan framstår pedagogisk entreprenørskap i Kunnskaps- departementets strategiplan, som innovativ strategi i tilpassa opplæring". Med dette som utgangspunkt har jeg analysert strategidokumentet i fra flere vinkler. De politiske skapte begrepene entreprenørskap i utdanningen har sitt fødested i Europeiske sammenslutninger som har fungert som føringer og inspirasjonskilder for de norske politiske føringer. Pedagogisk entreprenørskap og tilpassa opplæring kan ses på som relativt unge begreper i norsk skole, og betegnes også som utfordrende i elevmangfoldet. Problemstillingen blir sett i forhold til begrepet institusjon, og de institusjonelle handlings rammer, og diskurssive praksiser som karakterfesting av elever, og vurdering, fast timemønster og inndeling i aldersbestemte klasser. Strategiplanen blir analysert i et interaksjons perspektiv der de ulike dokumentene farger hverandre. Det blir også analysert i en dokumentanalyse for å belyse de ulike nivåene et dokument framkommer i og dets ansikt utad mot ulike deler av samfunnet. Analysen er også diskursanalytisk, og det er brukt diskursanalytiske begreper for å lese dokumentets retorikk. Pedagogisk entreprenørskap framkommer i oppgaven som situerte læringsformer som flerarenalæring, her presentert som læringsbaner. Dette er en læringsstrategi der kroppens kunnskap er sentral, og denne læringsformen ses i sammenheng med tilpasset opplæring som er et overordnet mål i alle former for opplæring. Pedagogisk entreprenørskap og tilpasset opplæring ses på som muligheter i et flerarenalærings perspektiv der elevens evner, ... Master Thesis Bodø Bodø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) |
spellingShingle | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 SPEMG_06-007 Bakken, Monica Pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. En analyse av strategidokumentet «Se mulighetene og gjør noe med dem» |
title | Pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. En analyse av strategidokumentet «Se mulighetene og gjør noe med dem» |
title_full | Pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. En analyse av strategidokumentet «Se mulighetene og gjør noe med dem» |
title_fullStr | Pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. En analyse av strategidokumentet «Se mulighetene og gjør noe med dem» |
title_full_unstemmed | Pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. En analyse av strategidokumentet «Se mulighetene og gjør noe med dem» |
title_short | Pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. En analyse av strategidokumentet «Se mulighetene og gjør noe med dem» |
title_sort | pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. en analyse av strategidokumentet «se mulighetene og gjør noe med dem» |
topic | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 SPEMG_06-007 |
topic_facet | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 SPEMG_06-007 |
url | https://hdl.handle.net/10037/7766 |