Pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. En analyse av strategidokumentet «Se mulighetene og gjør noe med dem»
Entreprenørskap og innovasjon i skolen er fremmet som satsingsområder av Kunnskaps-departementet, nærings-og handelsdepartementet og kommunal- og regionaldepartementet. Sammen har de utarbeidet en strategiplan "Se mulighetene- og gjør noe med dem" som skal gjelde fra 2004 til 2008. Kunnska...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/7766 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/7766 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/7766 2023-05-15T15:45:27+02:00 Pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. En analyse av strategidokumentet «Se mulighetene og gjør noe med dem» Bakken, Monica 2014-12-18 https://hdl.handle.net/10037/7766 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/7766 URN:NBN:no-uit_munin_7354 openAccess Copyright 2014 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 SPEMG_06-007 Master thesis Mastergradsoppgave 2014 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:54:20Z Entreprenørskap og innovasjon i skolen er fremmet som satsingsområder av Kunnskaps-departementet, nærings-og handelsdepartementet og kommunal- og regionaldepartementet. Sammen har de utarbeidet en strategiplan "Se mulighetene- og gjør noe med dem" som skal gjelde fra 2004 til 2008. Kunnskapsparken i Bodø har evaluert planen, og deres rapport kom ut i 2008. I denne master-oppgaven har jeg valgt å analysere strategiplanen med følgende problemstilling "Hvordan framstår pedagogisk entreprenørskap i Kunnskaps- departementets strategiplan, som innovativ strategi i tilpassa opplæring". Med dette som utgangspunkt har jeg analysert strategidokumentet i fra flere vinkler. De politiske skapte begrepene entreprenørskap i utdanningen har sitt fødested i Europeiske sammenslutninger som har fungert som føringer og inspirasjonskilder for de norske politiske føringer. Pedagogisk entreprenørskap og tilpassa opplæring kan ses på som relativt unge begreper i norsk skole, og betegnes også som utfordrende i elevmangfoldet. Problemstillingen blir sett i forhold til begrepet institusjon, og de institusjonelle handlings rammer, og diskurssive praksiser som karakterfesting av elever, og vurdering, fast timemønster og inndeling i aldersbestemte klasser. Strategiplanen blir analysert i et interaksjons perspektiv der de ulike dokumentene farger hverandre. Det blir også analysert i en dokumentanalyse for å belyse de ulike nivåene et dokument framkommer i og dets ansikt utad mot ulike deler av samfunnet. Analysen er også diskursanalytisk, og det er brukt diskursanalytiske begreper for å lese dokumentets retorikk. Pedagogisk entreprenørskap framkommer i oppgaven som situerte læringsformer som flerarenalæring, her presentert som læringsbaner. Dette er en læringsstrategi der kroppens kunnskap er sentral, og denne læringsformen ses i sammenheng med tilpasset opplæring som er et overordnet mål i alle former for opplæring. Pedagogisk entreprenørskap og tilpasset opplæring ses på som muligheter i et flerarenalærings perspektiv der elevens evner, talenter og tilfredsstillende utbytte er kjernebegreper. Utikisposter og forsteinede praksiser betegnes her som de institusjonelle utfordringene og muligheter for nye handlingsmønster i forhold til pedagogisk entreprenørskap og tilpassa opplæring. Utkiksposter kan ses på som en ideskapende prosess i arbeidet med entreprenørskap og tilpasset opplæring i skolen og kan gi skolen større rammer i arbeidet med pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpassa opplæring. Master Thesis Bodø Bodø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 SPEMG_06-007 |
spellingShingle |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 SPEMG_06-007 Bakken, Monica Pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. En analyse av strategidokumentet «Se mulighetene og gjør noe med dem» |
topic_facet |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 SPEMG_06-007 |
description |
Entreprenørskap og innovasjon i skolen er fremmet som satsingsområder av Kunnskaps-departementet, nærings-og handelsdepartementet og kommunal- og regionaldepartementet. Sammen har de utarbeidet en strategiplan "Se mulighetene- og gjør noe med dem" som skal gjelde fra 2004 til 2008. Kunnskapsparken i Bodø har evaluert planen, og deres rapport kom ut i 2008. I denne master-oppgaven har jeg valgt å analysere strategiplanen med følgende problemstilling "Hvordan framstår pedagogisk entreprenørskap i Kunnskaps- departementets strategiplan, som innovativ strategi i tilpassa opplæring". Med dette som utgangspunkt har jeg analysert strategidokumentet i fra flere vinkler. De politiske skapte begrepene entreprenørskap i utdanningen har sitt fødested i Europeiske sammenslutninger som har fungert som føringer og inspirasjonskilder for de norske politiske føringer. Pedagogisk entreprenørskap og tilpassa opplæring kan ses på som relativt unge begreper i norsk skole, og betegnes også som utfordrende i elevmangfoldet. Problemstillingen blir sett i forhold til begrepet institusjon, og de institusjonelle handlings rammer, og diskurssive praksiser som karakterfesting av elever, og vurdering, fast timemønster og inndeling i aldersbestemte klasser. Strategiplanen blir analysert i et interaksjons perspektiv der de ulike dokumentene farger hverandre. Det blir også analysert i en dokumentanalyse for å belyse de ulike nivåene et dokument framkommer i og dets ansikt utad mot ulike deler av samfunnet. Analysen er også diskursanalytisk, og det er brukt diskursanalytiske begreper for å lese dokumentets retorikk. Pedagogisk entreprenørskap framkommer i oppgaven som situerte læringsformer som flerarenalæring, her presentert som læringsbaner. Dette er en læringsstrategi der kroppens kunnskap er sentral, og denne læringsformen ses i sammenheng med tilpasset opplæring som er et overordnet mål i alle former for opplæring. Pedagogisk entreprenørskap og tilpasset opplæring ses på som muligheter i et flerarenalærings perspektiv der elevens evner, talenter og tilfredsstillende utbytte er kjernebegreper. Utikisposter og forsteinede praksiser betegnes her som de institusjonelle utfordringene og muligheter for nye handlingsmønster i forhold til pedagogisk entreprenørskap og tilpassa opplæring. Utkiksposter kan ses på som en ideskapende prosess i arbeidet med entreprenørskap og tilpasset opplæring i skolen og kan gi skolen større rammer i arbeidet med pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpassa opplæring. |
format |
Master Thesis |
author |
Bakken, Monica |
author_facet |
Bakken, Monica |
author_sort |
Bakken, Monica |
title |
Pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. En analyse av strategidokumentet «Se mulighetene og gjør noe med dem» |
title_short |
Pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. En analyse av strategidokumentet «Se mulighetene og gjør noe med dem» |
title_full |
Pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. En analyse av strategidokumentet «Se mulighetene og gjør noe med dem» |
title_fullStr |
Pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. En analyse av strategidokumentet «Se mulighetene og gjør noe med dem» |
title_full_unstemmed |
Pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. En analyse av strategidokumentet «Se mulighetene og gjør noe med dem» |
title_sort |
pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. en analyse av strategidokumentet «se mulighetene og gjør noe med dem» |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2014 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/7766 |
long_lat |
ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280) |
geographic |
Bodø |
geographic_facet |
Bodø |
genre |
Bodø Bodø |
genre_facet |
Bodø Bodø |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/7766 URN:NBN:no-uit_munin_7354 |
op_rights |
openAccess Copyright 2014 The Author(s) |
_version_ |
1766379838726209536 |