Pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. En analyse av strategidokumentet «Se mulighetene og gjør noe med dem»

Entreprenørskap og innovasjon i skolen er fremmet som satsingsområder av Kunnskaps-departementet, nærings-og handelsdepartementet og kommunal- og regionaldepartementet. Sammen har de utarbeidet en strategiplan "Se mulighetene- og gjør noe med dem" som skal gjelde fra 2004 til 2008. Kunnska...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bakken, Monica
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2014
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/7766
_version_ 1829306881598816256
author Bakken, Monica
author_facet Bakken, Monica
author_sort Bakken, Monica
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Entreprenørskap og innovasjon i skolen er fremmet som satsingsområder av Kunnskaps-departementet, nærings-og handelsdepartementet og kommunal- og regionaldepartementet. Sammen har de utarbeidet en strategiplan "Se mulighetene- og gjør noe med dem" som skal gjelde fra 2004 til 2008. Kunnskapsparken i Bodø har evaluert planen, og deres rapport kom ut i 2008. I denne master-oppgaven har jeg valgt å analysere strategiplanen med følgende problemstilling "Hvordan framstår pedagogisk entreprenørskap i Kunnskaps- departementets strategiplan, som innovativ strategi i tilpassa opplæring". Med dette som utgangspunkt har jeg analysert strategidokumentet i fra flere vinkler. De politiske skapte begrepene entreprenørskap i utdanningen har sitt fødested i Europeiske sammenslutninger som har fungert som føringer og inspirasjonskilder for de norske politiske føringer. Pedagogisk entreprenørskap og tilpassa opplæring kan ses på som relativt unge begreper i norsk skole, og betegnes også som utfordrende i elevmangfoldet. Problemstillingen blir sett i forhold til begrepet institusjon, og de institusjonelle handlings rammer, og diskurssive praksiser som karakterfesting av elever, og vurdering, fast timemønster og inndeling i aldersbestemte klasser. Strategiplanen blir analysert i et interaksjons perspektiv der de ulike dokumentene farger hverandre. Det blir også analysert i en dokumentanalyse for å belyse de ulike nivåene et dokument framkommer i og dets ansikt utad mot ulike deler av samfunnet. Analysen er også diskursanalytisk, og det er brukt diskursanalytiske begreper for å lese dokumentets retorikk. Pedagogisk entreprenørskap framkommer i oppgaven som situerte læringsformer som flerarenalæring, her presentert som læringsbaner. Dette er en læringsstrategi der kroppens kunnskap er sentral, og denne læringsformen ses i sammenheng med tilpasset opplæring som er et overordnet mål i alle former for opplæring. Pedagogisk entreprenørskap og tilpasset opplæring ses på som muligheter i et flerarenalærings perspektiv der elevens evner, ...
format Master Thesis
genre Bodø
Bodø
genre_facet Bodø
Bodø
geographic Bodø
geographic_facet Bodø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/7766
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/7766
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2014 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2014
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/7766 2025-04-13T14:16:53+00:00 Pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. En analyse av strategidokumentet «Se mulighetene og gjør noe med dem» Bakken, Monica 2014-12-18 https://hdl.handle.net/10037/7766 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/7766 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2014 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 SPEMG_06-007 Master thesis Mastergradsoppgave 2014 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Entreprenørskap og innovasjon i skolen er fremmet som satsingsområder av Kunnskaps-departementet, nærings-og handelsdepartementet og kommunal- og regionaldepartementet. Sammen har de utarbeidet en strategiplan "Se mulighetene- og gjør noe med dem" som skal gjelde fra 2004 til 2008. Kunnskapsparken i Bodø har evaluert planen, og deres rapport kom ut i 2008. I denne master-oppgaven har jeg valgt å analysere strategiplanen med følgende problemstilling "Hvordan framstår pedagogisk entreprenørskap i Kunnskaps- departementets strategiplan, som innovativ strategi i tilpassa opplæring". Med dette som utgangspunkt har jeg analysert strategidokumentet i fra flere vinkler. De politiske skapte begrepene entreprenørskap i utdanningen har sitt fødested i Europeiske sammenslutninger som har fungert som føringer og inspirasjonskilder for de norske politiske føringer. Pedagogisk entreprenørskap og tilpassa opplæring kan ses på som relativt unge begreper i norsk skole, og betegnes også som utfordrende i elevmangfoldet. Problemstillingen blir sett i forhold til begrepet institusjon, og de institusjonelle handlings rammer, og diskurssive praksiser som karakterfesting av elever, og vurdering, fast timemønster og inndeling i aldersbestemte klasser. Strategiplanen blir analysert i et interaksjons perspektiv der de ulike dokumentene farger hverandre. Det blir også analysert i en dokumentanalyse for å belyse de ulike nivåene et dokument framkommer i og dets ansikt utad mot ulike deler av samfunnet. Analysen er også diskursanalytisk, og det er brukt diskursanalytiske begreper for å lese dokumentets retorikk. Pedagogisk entreprenørskap framkommer i oppgaven som situerte læringsformer som flerarenalæring, her presentert som læringsbaner. Dette er en læringsstrategi der kroppens kunnskap er sentral, og denne læringsformen ses i sammenheng med tilpasset opplæring som er et overordnet mål i alle former for opplæring. Pedagogisk entreprenørskap og tilpasset opplæring ses på som muligheter i et flerarenalærings perspektiv der elevens evner, ... Master Thesis Bodø Bodø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bodø ENVELOPE(14.405,14.405,67.280,67.280)
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
SPEMG_06-007
Bakken, Monica
Pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. En analyse av strategidokumentet «Se mulighetene og gjør noe med dem»
title Pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. En analyse av strategidokumentet «Se mulighetene og gjør noe med dem»
title_full Pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. En analyse av strategidokumentet «Se mulighetene og gjør noe med dem»
title_fullStr Pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. En analyse av strategidokumentet «Se mulighetene og gjør noe med dem»
title_full_unstemmed Pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. En analyse av strategidokumentet «Se mulighetene og gjør noe med dem»
title_short Pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. En analyse av strategidokumentet «Se mulighetene og gjør noe med dem»
title_sort pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. en analyse av strategidokumentet «se mulighetene og gjør noe med dem»
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
SPEMG_06-007
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282
VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282
SPEMG_06-007
url https://hdl.handle.net/10037/7766