Tidlig innsats og oppfølging av utsatte barn.
Bedre Tverrfaglig Innsats for barn i risiko(BTI) er en samarbeidsmodell utviklet av Socialstyrelsen i Danmark. Helsedirektoratet har tatt initiativ til en tilpasning av modellen med fokus på tidlig innsats. Modellen skal utprøves som pilotprosjekt i åtte norske kommuner, derav Tromsø. Tema for maste...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/7675 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/7675 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/7675 2023-05-15T18:34:23+02:00 Tidlig innsats og oppfølging av utsatte barn. Eriksen, Line-Marie Bakkevoll Hemmingsen, Charlotte 2014-05-15 https://hdl.handle.net/10037/7675 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/7675 URN:NBN:no-uit_munin_7274 openAccess Copyright 2014 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 PED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2014 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:54:18Z Bedre Tverrfaglig Innsats for barn i risiko(BTI) er en samarbeidsmodell utviklet av Socialstyrelsen i Danmark. Helsedirektoratet har tatt initiativ til en tilpasning av modellen med fokus på tidlig innsats. Modellen skal utprøves som pilotprosjekt i åtte norske kommuner, derav Tromsø. Tema for masteravhandlingen er hvordan BTI-modellen kan påvirke tverrfaglig arbeid i kommunen. Teoridelen av oppgaven består av en presentering av modellen, både slik den fremstår i Danmark, og slik de har tilpasset den for norske forhold. Vi har også tatt for oss implementeringsteori, da den vil være viktig for gjennomføringen av piloten. I tillegg kommer det en beskrivelse av de faktorer som skal til for å sikre et tverrfaglig samarbeid. Gjennomføringen av forskningsprosjektet ble gjort gjennom kvalitative intervju av deltakere på skoler og samarbeidspartnere i pilotprosjektet. Analysen ble deretter gjort tematisk inspirert av Braun & Clarke(2006). Sentrale funn drøftes opp mot den teori som er presentert. Resultatene tyder på at implementeringen av modellen er utilstrekkelig og at modellen derfor ikke får et ordentlig fortfeste. Utvalget til forskningsprosjektet er for lite til å generalisere våre resultater, hensikten har vært å gi en beskrivelse av erfaringene til deltakerne i pilotprosjektet i Tromsø kommune. BTI, tverrfaglig samarbeid, barn i risiko, spesialpedagogikk, tidlig innsats, implementering. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 PED-3901 |
spellingShingle |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 PED-3901 Eriksen, Line-Marie Bakkevoll Hemmingsen, Charlotte Tidlig innsats og oppfølging av utsatte barn. |
topic_facet |
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 PED-3901 |
description |
Bedre Tverrfaglig Innsats for barn i risiko(BTI) er en samarbeidsmodell utviklet av Socialstyrelsen i Danmark. Helsedirektoratet har tatt initiativ til en tilpasning av modellen med fokus på tidlig innsats. Modellen skal utprøves som pilotprosjekt i åtte norske kommuner, derav Tromsø. Tema for masteravhandlingen er hvordan BTI-modellen kan påvirke tverrfaglig arbeid i kommunen. Teoridelen av oppgaven består av en presentering av modellen, både slik den fremstår i Danmark, og slik de har tilpasset den for norske forhold. Vi har også tatt for oss implementeringsteori, da den vil være viktig for gjennomføringen av piloten. I tillegg kommer det en beskrivelse av de faktorer som skal til for å sikre et tverrfaglig samarbeid. Gjennomføringen av forskningsprosjektet ble gjort gjennom kvalitative intervju av deltakere på skoler og samarbeidspartnere i pilotprosjektet. Analysen ble deretter gjort tematisk inspirert av Braun & Clarke(2006). Sentrale funn drøftes opp mot den teori som er presentert. Resultatene tyder på at implementeringen av modellen er utilstrekkelig og at modellen derfor ikke får et ordentlig fortfeste. Utvalget til forskningsprosjektet er for lite til å generalisere våre resultater, hensikten har vært å gi en beskrivelse av erfaringene til deltakerne i pilotprosjektet i Tromsø kommune. BTI, tverrfaglig samarbeid, barn i risiko, spesialpedagogikk, tidlig innsats, implementering. |
format |
Master Thesis |
author |
Eriksen, Line-Marie Bakkevoll Hemmingsen, Charlotte |
author_facet |
Eriksen, Line-Marie Bakkevoll Hemmingsen, Charlotte |
author_sort |
Eriksen, Line-Marie Bakkevoll |
title |
Tidlig innsats og oppfølging av utsatte barn. |
title_short |
Tidlig innsats og oppfølging av utsatte barn. |
title_full |
Tidlig innsats og oppfølging av utsatte barn. |
title_fullStr |
Tidlig innsats og oppfølging av utsatte barn. |
title_full_unstemmed |
Tidlig innsats og oppfølging av utsatte barn. |
title_sort |
tidlig innsats og oppfølging av utsatte barn. |
publisher |
UiT Norges arktiske universitet |
publishDate |
2014 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/7675 |
geographic |
Tromsø |
geographic_facet |
Tromsø |
genre |
Tromsø |
genre_facet |
Tromsø |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/7675 URN:NBN:no-uit_munin_7274 |
op_rights |
openAccess Copyright 2014 The Author(s) |
_version_ |
1766219112145485824 |