Tidlig innsats og oppfølging av utsatte barn.

Bedre Tverrfaglig Innsats for barn i risiko(BTI) er en samarbeidsmodell utviklet av Socialstyrelsen i Danmark. Helsedirektoratet har tatt initiativ til en tilpasning av modellen med fokus på tidlig innsats. Modellen skal utprøves som pilotprosjekt i åtte norske kommuner, derav Tromsø. Tema for maste...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Eriksen, Line-Marie Bakkevoll, Hemmingsen, Charlotte
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2014
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/7675
Description
Summary:Bedre Tverrfaglig Innsats for barn i risiko(BTI) er en samarbeidsmodell utviklet av Socialstyrelsen i Danmark. Helsedirektoratet har tatt initiativ til en tilpasning av modellen med fokus på tidlig innsats. Modellen skal utprøves som pilotprosjekt i åtte norske kommuner, derav Tromsø. Tema for masteravhandlingen er hvordan BTI-modellen kan påvirke tverrfaglig arbeid i kommunen. Teoridelen av oppgaven består av en presentering av modellen, både slik den fremstår i Danmark, og slik de har tilpasset den for norske forhold. Vi har også tatt for oss implementeringsteori, da den vil være viktig for gjennomføringen av piloten. I tillegg kommer det en beskrivelse av de faktorer som skal til for å sikre et tverrfaglig samarbeid. Gjennomføringen av forskningsprosjektet ble gjort gjennom kvalitative intervju av deltakere på skoler og samarbeidspartnere i pilotprosjektet. Analysen ble deretter gjort tematisk inspirert av Braun & Clarke(2006). Sentrale funn drøftes opp mot den teori som er presentert. Resultatene tyder på at implementeringen av modellen er utilstrekkelig og at modellen derfor ikke får et ordentlig fortfeste. Utvalget til forskningsprosjektet er for lite til å generalisere våre resultater, hensikten har vært å gi en beskrivelse av erfaringene til deltakerne i pilotprosjektet i Tromsø kommune. BTI, tverrfaglig samarbeid, barn i risiko, spesialpedagogikk, tidlig innsats, implementering.