Relasjonen mellom servicekvalitet og tipsing. En studie av hva som gjør at kunder tipser på norske restauranter

I løpet av de siste tiår har flere studier vist at servicekvalitet kun er en svak prediktor for hvor mye kunder tipser på restauranter. Andre variabler har vist seg å spille en like stor rolle når tipsen skal bestemmes, men ingen komplett modell har blitt konstruert. Metoden for å måle servicekvalit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Steinsvik, Aleksander Hansen
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2015
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/7570
_version_ 1829300320846479360
author Steinsvik, Aleksander Hansen
author_facet Steinsvik, Aleksander Hansen
author_sort Steinsvik, Aleksander Hansen
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description I løpet av de siste tiår har flere studier vist at servicekvalitet kun er en svak prediktor for hvor mye kunder tipser på restauranter. Andre variabler har vist seg å spille en like stor rolle når tipsen skal bestemmes, men ingen komplett modell har blitt konstruert. Metoden for å måle servicekvalitet i tidligere studier har ofte vært enkel, og det har derfor vært i denne studiens hensikt å teste måleinstrumentet SERVPERF, utviklet av Cronin og Taylor (1992), for å måle servicekvalitet. Studien ble gjennomført med bruk av spørreskjema delt ut etter endt måltid på en restaurant i Tromsø. Det ble kun funnet en relasjon mellom én av SERVPERF-dimensjonene og tips: Tilgjengelighet. Tilfeller der menn hadde kvinnelige servitører viste seg å ha en signifikant relasjon til tipsing, og kundens inntekt og alkoholkonsum bidro i tillegg signifikant til modellen. Variabelen for tidligere erfaring i en jobb der man mottok tips, viste seg å være den mest signifikante variabelen i modellen. Matkvalitet, gruppens størrelse og kundens alder hadde ingen signifikant relasjon til tips. Modellen forklarte 38,3% av variansen i tips, F (9, 87) = 7,661, p < 0,005.
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/7570
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/7570
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2015 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2015
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/7570 2025-04-13T14:27:37+00:00 Relasjonen mellom servicekvalitet og tipsing. En studie av hva som gjør at kunder tipser på norske restauranter Steinsvik, Aleksander Hansen 2015-02-10 https://hdl.handle.net/10037/7570 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/7570 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2015 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 Markedsføring Tipsing Servicekvalitet BED-3902 Master thesis Mastergradsoppgave 2015 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z I løpet av de siste tiår har flere studier vist at servicekvalitet kun er en svak prediktor for hvor mye kunder tipser på restauranter. Andre variabler har vist seg å spille en like stor rolle når tipsen skal bestemmes, men ingen komplett modell har blitt konstruert. Metoden for å måle servicekvalitet i tidligere studier har ofte vært enkel, og det har derfor vært i denne studiens hensikt å teste måleinstrumentet SERVPERF, utviklet av Cronin og Taylor (1992), for å måle servicekvalitet. Studien ble gjennomført med bruk av spørreskjema delt ut etter endt måltid på en restaurant i Tromsø. Det ble kun funnet en relasjon mellom én av SERVPERF-dimensjonene og tips: Tilgjengelighet. Tilfeller der menn hadde kvinnelige servitører viste seg å ha en signifikant relasjon til tipsing, og kundens inntekt og alkoholkonsum bidro i tillegg signifikant til modellen. Variabelen for tidligere erfaring i en jobb der man mottok tips, viste seg å være den mest signifikante variabelen i modellen. Matkvalitet, gruppens størrelse og kundens alder hadde ingen signifikant relasjon til tips. Modellen forklarte 38,3% av variansen i tips, F (9, 87) = 7,661, p < 0,005. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
Markedsføring
Tipsing
Servicekvalitet
BED-3902
Steinsvik, Aleksander Hansen
Relasjonen mellom servicekvalitet og tipsing. En studie av hva som gjør at kunder tipser på norske restauranter
title Relasjonen mellom servicekvalitet og tipsing. En studie av hva som gjør at kunder tipser på norske restauranter
title_full Relasjonen mellom servicekvalitet og tipsing. En studie av hva som gjør at kunder tipser på norske restauranter
title_fullStr Relasjonen mellom servicekvalitet og tipsing. En studie av hva som gjør at kunder tipser på norske restauranter
title_full_unstemmed Relasjonen mellom servicekvalitet og tipsing. En studie av hva som gjør at kunder tipser på norske restauranter
title_short Relasjonen mellom servicekvalitet og tipsing. En studie av hva som gjør at kunder tipser på norske restauranter
title_sort relasjonen mellom servicekvalitet og tipsing. en studie av hva som gjør at kunder tipser på norske restauranter
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
Markedsføring
Tipsing
Servicekvalitet
BED-3902
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
Markedsføring
Tipsing
Servicekvalitet
BED-3902
url https://hdl.handle.net/10037/7570