Kvaliteten på legemiddelinformasjon i epikriser ved Helgelandssykehuset Mo i Rana

Sammendrag Bakgrunn og formål: Legemiddelinformasjon i epikriser er ofte mangelfull eller utilstrekkelig når den sendes til fastlege eller utleveres til pasient ved utskrivelse fra sykehus. Dette kan medføre feilbruk av legemidler hos pasient, misforståelser hos fastlege, re-innleggelser på sykehus...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Djønne, Berit Svendsen
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2014
Subjects:
Bak
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/7420
Description
Summary:Sammendrag Bakgrunn og formål: Legemiddelinformasjon i epikriser er ofte mangelfull eller utilstrekkelig når den sendes til fastlege eller utleveres til pasient ved utskrivelse fra sykehus. Dette kan medføre feilbruk av legemidler hos pasient, misforståelser hos fastlege, re-innleggelser på sykehus og i verste fall død. Ved Helgelandssykehuset Mo i Rana (HSYK-MiR) ønsket man å undersøke kvaliteten av legemiddelinformasjonen i epikriser og pasientorienteringer samt undersøke hva fastleger i lokalområdet mente om legemiddelinformasjonen i epikriser de mottar fra sykehuset. Metode: Studien er todelt med en retrospektiv kvantitativ epikrisestudie og en kvalitativ del med dybdeintervjuer av fastleger. I den kvantitative delen ble det for hver måned i 2013 tilfeldig hentet ut 30 aktuelle epikriser med tilhørende pasientorienteringer fra hver avdeling (kirurgisk og medisinsk) ved HSYK-MiR, totalt 720 epikriser. Legemiddelinformasjonen ble evaluert med pasientsikkerhetsprogrammets skåringsverktøy for epikrisekvalitet. I den kvalitative delen ble det gjennomført sju dybdeintervju med fastleger i området til HSYK-MiR. Resultat: Totalt 586 epikriser med tilhørende 151 pasientorienteringer ble evaluert. Gjennomsnittlig skår i epikriser var signifikant høyere for fastmedisin (47 % standardavvik 15 %) sammenlignet med behovsmedisin (37 % standardavvik 22 %) (P<0,001). Medisinsk avdeling skårer generelt høyere enn kirurgisk avdeling. Innen fastmedisin har medisinsk avdeling signifikant høyere skår enn kirurgisk avdeling hhv. 49 % og 45 %(P<0,001) Totalt 147 av 296 epikriser ved medisinsk avdeling har tilhørende pasientorienteringer. Gjennomsnittlig skår av disse var på 47 % (standardavvik 19 %) av oppnåelig poengsum. Ved kirurgisk avdeling ble det funnet pasientorienteringer kun ved 4 av 290 epikriser Resultatene fra epikrisestudien understøttes for det meste av informasjonen som fremkom i intervjuene med fastleger. De opplever kvaliteten på legemiddelinformasjonen i epikriser fra HSYK-MiR som varierende, i noen tilfeller er informasjonen om legemidler fraværende. Fastlegene ønsker faglig begrunnelse for legemiddelendringer med støtte av klinisk relevant informasjon og ønsker bruk av SNEKS-koder bak hvert legemiddel i listen Konklusjon: Legemiddelinformasjon i epikriser og pasientorienteringer ved HSYK-MiR har en gjennomsnittlig lav skår i henhold til kriterier for epikrisekvalitet satt av pasientsikkerhetsprogrammet. Fastmedisin skårer bedre enn behovsmedisin. Funnene understøttes av fastlegers opplevelser, hvor epikriser beskrives med varierende kvalitet.