Muligheter og barrierer for økt salg av ferske laksefileter til Kina

I denne masteroppgaven i fiskeri- og havbruksvitenskap har jeg undersøkt muligheten for en økning av norsk eksport av ferske filetprodukter av atlantisk laks (Salmo salar) til det kinesiske markedet med hovedfokus på storbyen Shanghai. Bakgrunnen er et ønske om å få belyst hvorfor det ikke eksporter...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Fredagsvik, Eirik Vatn
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT The Arctic University of Norway 2014
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/7120
Description
Summary:I denne masteroppgaven i fiskeri- og havbruksvitenskap har jeg undersøkt muligheten for en økning av norsk eksport av ferske filetprodukter av atlantisk laks (Salmo salar) til det kinesiske markedet med hovedfokus på storbyen Shanghai. Bakgrunnen er et ønske om å få belyst hvorfor det ikke eksporteres pre-rigor fileterte lakseprodukter til matvarekjeder i Kina på samme måte som til andre asiatiske land som Japan, Sør-Korea, Indonesia, Malaysia og Singapore. Jeg har sett på både markedsmuligheter og barrierer knyttet til produktegenskaper (slik de oppfattes av importører og sjømatforhandlere) og kostnadsmessige forhold (knyttet til frakt og utnyttelse av biprodukter). Datagrunnlaget er fremskaffet gjennom offentlig statistikk og publikasjoner, samt intervjuer med distributører langs hele verdikjeden fra oppdretter til sluttforbruker av laks. I Kina intervjuet jeg 16 respondenter i Shanghai, som samlet representerte om lag 56 % av importmarkedet for atlantisk laks i Kina i 2012.