Er det system i kaoset? Undervisning av kliniske ferdigheter på medisinstudiet ved Universitetet i Tromsø

Formålet med denne oppgaven har vært å finne ut hva slags undervisning medisinstudentene ved UiT får i den kliniske ferdigheten otoskopi. Jeg har undersøkt hvilke rammer som ligger til grunn for undervisningen og hva slags undervisning dette resulterer i. Denne utfordringen har jeg tilnærmet meg ved...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Øverhaug, Oda Martine Steinsdatter
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2014
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/6696
_version_ 1829300320701775872
author Øverhaug, Oda Martine Steinsdatter
author_facet Øverhaug, Oda Martine Steinsdatter
author_sort Øverhaug, Oda Martine Steinsdatter
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Formålet med denne oppgaven har vært å finne ut hva slags undervisning medisinstudentene ved UiT får i den kliniske ferdigheten otoskopi. Jeg har undersøkt hvilke rammer som ligger til grunn for undervisningen og hva slags undervisning dette resulterer i. Denne utfordringen har jeg tilnærmet meg ved hjelp av en triangulering med tre kvalitative metoder; dokumentanalyse, kvalitativt intervju og observasjon. I disse prosessene har jeg tatt for meg plandokumenter som fastsetter de ytre rammene for studieløpet og delemnene, intervjuet en sentral person for planleggingen av undervisningen, og observert praktisk undervisning. Resultatene viser at det læringsmålene som presenteres fra forskjellige kilder ikke samsvarer med hverandre. Det ligger en tanke om spirallæring bak studieløpet, men dette systemet er ikke tilstrekkelig gjennomført og det er vanskelig å se en tydelig progresjon av ferdighetsnivå i læringsmålene. Det er ulik begrepsbruk når det gjelder de forskjellige læringsaktivitetene og undervisningsformene som brukes. Samtidig ligger det et ubrukt potensial i flere læringsaktiviteter innenfor studieplanens rammer. Det samme gjelder i stor grad for vurderingsformer, der økt bruk av både stasjonseksamner og relevante arbeidskrav kunne skapt flere vurderingssituasjoner for den aktuelle ferdigheten.
format Master Thesis
genre Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Tromsø
Universitetet i Tromsø
geographic Bak
Tromsø
geographic_facet Bak
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/6696
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/6696
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2014 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2014
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/6696 2025-04-13T14:27:37+00:00 Er det system i kaoset? Undervisning av kliniske ferdigheter på medisinstudiet ved Universitetet i Tromsø Øverhaug, Oda Martine Steinsdatter 2014-05-30 https://hdl.handle.net/10037/6696 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/6696 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2014 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Andre klinisk medisinske fag: 799 VDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Other clinical medical disciplines: 799 MED-3950 Master thesis Mastergradsoppgave 2014 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Formålet med denne oppgaven har vært å finne ut hva slags undervisning medisinstudentene ved UiT får i den kliniske ferdigheten otoskopi. Jeg har undersøkt hvilke rammer som ligger til grunn for undervisningen og hva slags undervisning dette resulterer i. Denne utfordringen har jeg tilnærmet meg ved hjelp av en triangulering med tre kvalitative metoder; dokumentanalyse, kvalitativt intervju og observasjon. I disse prosessene har jeg tatt for meg plandokumenter som fastsetter de ytre rammene for studieløpet og delemnene, intervjuet en sentral person for planleggingen av undervisningen, og observert praktisk undervisning. Resultatene viser at det læringsmålene som presenteres fra forskjellige kilder ikke samsvarer med hverandre. Det ligger en tanke om spirallæring bak studieløpet, men dette systemet er ikke tilstrekkelig gjennomført og det er vanskelig å se en tydelig progresjon av ferdighetsnivå i læringsmålene. Det er ulik begrepsbruk når det gjelder de forskjellige læringsaktivitetene og undervisningsformene som brukes. Samtidig ligger det et ubrukt potensial i flere læringsaktiviteter innenfor studieplanens rammer. Det samme gjelder i stor grad for vurderingsformer, der økt bruk av både stasjonseksamner og relevante arbeidskrav kunne skapt flere vurderingssituasjoner for den aktuelle ferdigheten. Master Thesis Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bak ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) Tromsø
spellingShingle VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Andre klinisk medisinske fag: 799
VDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Other clinical medical disciplines: 799
MED-3950
Øverhaug, Oda Martine Steinsdatter
Er det system i kaoset? Undervisning av kliniske ferdigheter på medisinstudiet ved Universitetet i Tromsø
title Er det system i kaoset? Undervisning av kliniske ferdigheter på medisinstudiet ved Universitetet i Tromsø
title_full Er det system i kaoset? Undervisning av kliniske ferdigheter på medisinstudiet ved Universitetet i Tromsø
title_fullStr Er det system i kaoset? Undervisning av kliniske ferdigheter på medisinstudiet ved Universitetet i Tromsø
title_full_unstemmed Er det system i kaoset? Undervisning av kliniske ferdigheter på medisinstudiet ved Universitetet i Tromsø
title_short Er det system i kaoset? Undervisning av kliniske ferdigheter på medisinstudiet ved Universitetet i Tromsø
title_sort er det system i kaoset? undervisning av kliniske ferdigheter på medisinstudiet ved universitetet i tromsø
topic VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Andre klinisk medisinske fag: 799
VDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Other clinical medical disciplines: 799
MED-3950
topic_facet VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Andre klinisk medisinske fag: 799
VDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Other clinical medical disciplines: 799
MED-3950
url https://hdl.handle.net/10037/6696