Er det system i kaoset? Undervisning av kliniske ferdigheter på medisinstudiet ved Universitetet i Tromsø
Formålet med denne oppgaven har vært å finne ut hva slags undervisning medisinstudentene ved UiT får i den kliniske ferdigheten otoskopi. Jeg har undersøkt hvilke rammer som ligger til grunn for undervisningen og hva slags undervisning dette resulterer i. Denne utfordringen har jeg tilnærmet meg ved...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
UiT Norges arktiske universitet
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/6696 |
_version_ | 1829300320701775872 |
---|---|
author | Øverhaug, Oda Martine Steinsdatter |
author_facet | Øverhaug, Oda Martine Steinsdatter |
author_sort | Øverhaug, Oda Martine Steinsdatter |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Formålet med denne oppgaven har vært å finne ut hva slags undervisning medisinstudentene ved UiT får i den kliniske ferdigheten otoskopi. Jeg har undersøkt hvilke rammer som ligger til grunn for undervisningen og hva slags undervisning dette resulterer i. Denne utfordringen har jeg tilnærmet meg ved hjelp av en triangulering med tre kvalitative metoder; dokumentanalyse, kvalitativt intervju og observasjon. I disse prosessene har jeg tatt for meg plandokumenter som fastsetter de ytre rammene for studieløpet og delemnene, intervjuet en sentral person for planleggingen av undervisningen, og observert praktisk undervisning. Resultatene viser at det læringsmålene som presenteres fra forskjellige kilder ikke samsvarer med hverandre. Det ligger en tanke om spirallæring bak studieløpet, men dette systemet er ikke tilstrekkelig gjennomført og det er vanskelig å se en tydelig progresjon av ferdighetsnivå i læringsmålene. Det er ulik begrepsbruk når det gjelder de forskjellige læringsaktivitetene og undervisningsformene som brukes. Samtidig ligger det et ubrukt potensial i flere læringsaktiviteter innenfor studieplanens rammer. Det samme gjelder i stor grad for vurderingsformer, der økt bruk av både stasjonseksamner og relevante arbeidskrav kunne skapt flere vurderingssituasjoner for den aktuelle ferdigheten. |
format | Master Thesis |
genre | Tromsø Universitetet i Tromsø |
genre_facet | Tromsø Universitetet i Tromsø |
geographic | Bak Tromsø |
geographic_facet | Bak Tromsø |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/6696 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/6696 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2014 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2014 |
publisher | UiT Norges arktiske universitet |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/6696 2025-04-13T14:27:37+00:00 Er det system i kaoset? Undervisning av kliniske ferdigheter på medisinstudiet ved Universitetet i Tromsø Øverhaug, Oda Martine Steinsdatter 2014-05-30 https://hdl.handle.net/10037/6696 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/6696 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2014 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Andre klinisk medisinske fag: 799 VDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Other clinical medical disciplines: 799 MED-3950 Master thesis Mastergradsoppgave 2014 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Formålet med denne oppgaven har vært å finne ut hva slags undervisning medisinstudentene ved UiT får i den kliniske ferdigheten otoskopi. Jeg har undersøkt hvilke rammer som ligger til grunn for undervisningen og hva slags undervisning dette resulterer i. Denne utfordringen har jeg tilnærmet meg ved hjelp av en triangulering med tre kvalitative metoder; dokumentanalyse, kvalitativt intervju og observasjon. I disse prosessene har jeg tatt for meg plandokumenter som fastsetter de ytre rammene for studieløpet og delemnene, intervjuet en sentral person for planleggingen av undervisningen, og observert praktisk undervisning. Resultatene viser at det læringsmålene som presenteres fra forskjellige kilder ikke samsvarer med hverandre. Det ligger en tanke om spirallæring bak studieløpet, men dette systemet er ikke tilstrekkelig gjennomført og det er vanskelig å se en tydelig progresjon av ferdighetsnivå i læringsmålene. Det er ulik begrepsbruk når det gjelder de forskjellige læringsaktivitetene og undervisningsformene som brukes. Samtidig ligger det et ubrukt potensial i flere læringsaktiviteter innenfor studieplanens rammer. Det samme gjelder i stor grad for vurderingsformer, der økt bruk av både stasjonseksamner og relevante arbeidskrav kunne skapt flere vurderingssituasjoner for den aktuelle ferdigheten. Master Thesis Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bak ENVELOPE(9.783,9.783,63.250,63.250) Tromsø |
spellingShingle | VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Andre klinisk medisinske fag: 799 VDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Other clinical medical disciplines: 799 MED-3950 Øverhaug, Oda Martine Steinsdatter Er det system i kaoset? Undervisning av kliniske ferdigheter på medisinstudiet ved Universitetet i Tromsø |
title | Er det system i kaoset? Undervisning av kliniske ferdigheter på medisinstudiet ved Universitetet i Tromsø |
title_full | Er det system i kaoset? Undervisning av kliniske ferdigheter på medisinstudiet ved Universitetet i Tromsø |
title_fullStr | Er det system i kaoset? Undervisning av kliniske ferdigheter på medisinstudiet ved Universitetet i Tromsø |
title_full_unstemmed | Er det system i kaoset? Undervisning av kliniske ferdigheter på medisinstudiet ved Universitetet i Tromsø |
title_short | Er det system i kaoset? Undervisning av kliniske ferdigheter på medisinstudiet ved Universitetet i Tromsø |
title_sort | er det system i kaoset? undervisning av kliniske ferdigheter på medisinstudiet ved universitetet i tromsø |
topic | VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Andre klinisk medisinske fag: 799 VDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Other clinical medical disciplines: 799 MED-3950 |
topic_facet | VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Andre klinisk medisinske fag: 799 VDP::Medical disciplines: 700::Clinical medical disciplines: 750::Other clinical medical disciplines: 799 MED-3950 |
url | https://hdl.handle.net/10037/6696 |