Barrierer i arbeidet med regional klimatilpasning - en studie av Fylkesmannen i Finnmark

«Hvilke barrierer finnes for lokal klimatilpasning, hvordan jobber Fylkesmannen med disse barrierene og hvordan kan kompetanseoverføring tilrettelegges for å styrke lokal klimatilpasning – en studie av Fylkesmannen i Finnmark.» Problemstillingen har sin bakgrunn i et stadig økende fokus på klimaendr...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kjellmo, Stian
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2014
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/6627
Description
Summary:«Hvilke barrierer finnes for lokal klimatilpasning, hvordan jobber Fylkesmannen med disse barrierene og hvordan kan kompetanseoverføring tilrettelegges for å styrke lokal klimatilpasning – en studie av Fylkesmannen i Finnmark.» Problemstillingen har sin bakgrunn i et stadig økende fokus på klimaendringene og tilpasning til disse både globalt, nasjonalt og regionalt. Problemstillingen er forsøkt belyst ved bruk av teorier som omhandler grenseoverskridende risiko, klimatilpasning, kommunikasjon og organisatorisk læring. Oppgaven er gjennomført som en kvalitativ case-studie, der intervjuer av personer hos Fylkesmannen i Finnmark, samt gjennomgang av ulike styringsdokumenter for nasjonalt, regionalt og lokalt klimatilpasningsarbeid utgjør grunnlaget. Oppgaven konkluderer med at Fylkesmannen i Finnmark opplever ulike barrierer i sitt arbeid med klimatilpasning. De største utfordringene for Fylkesmannen i Finnmark er; mangel på ressurser - hovedsakelig personell, svake statlige styringssignaler, diffuse oppdragsbeskrivelser, mangelfull innsikt i og forståelse for problematikken i fylkets kommuner, samt manglede initiativ for interkommunale samarbeidsformer. Mangel på ressurser må bøtes på ved hjelp av statlige bevilgninger. De øvrige barrierene bør søkes løst ved hjelp av en gradvis tilnærming til kommunikativ samhandling mellom Fylkesmannen i Finnmark, kommunene og øvrige aktører. Dette vil kunne bidra til å legge grunnlag for felles forståelse og læring i arbeidet med klimatilpasning.