Tvetydighet. En studie av samarbeid i helsetjenester og samarbeidslæring i helsepersonellutdanning

Tvetydighet. En studie av samarbeid i helsetjenesten og samarbeidslæring i helsepersonellutdanning. Regjeringen foreslo i 1988 å etablere fellesundervisning for alle helsefaglige grunnutdanningsstudenter i Tromsø. Intensjonen var å bedre kvaliteten på helsetjenester ved å styrke helsepersonells helh...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ekeli, Britt-Vigdis
Format: Doctoral or Postdoctoral Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT The Arctic University of Norway 2014
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/5863
Description
Summary:Tvetydighet. En studie av samarbeid i helsetjenesten og samarbeidslæring i helsepersonellutdanning. Regjeringen foreslo i 1988 å etablere fellesundervisning for alle helsefaglige grunnutdanningsstudenter i Tromsø. Intensjonen var å bedre kvaliteten på helsetjenester ved å styrke helsepersonells helhetstenkning og samarbeidskompetanse. Dette er utgangspunktet for avhandlingens tematikk. Studien viser at denne intensjonen ikke ble oppfylt gjennom denne fellesundervisningen. Men – både underveis og retrospektivt støttet deltagerne ideen bak kurset og hevdet viktigheten av samarbeidslæring i utdanningen. Regjeringens premiss for tiltaket var en antakelse om barrierer mellom helseprofesjonene. På grunn av manglende dokumentasjon for denne hypotesen ble en undersøkelse av samarbeid mellom helsepersonell, på sykehus og i kommunehelsetjenesten, også inkludert i studien. Denne svekker antakelsen om profesjonsbarrierer. Det daglige arbeidet var preget av samarbeidets nødvendighet og stor vilje til samarbeid over profesjonsgrensene. Men – til tross for at de selv ikke hadde erfart det, hadde helsepersonellet også en forestilling om barrierer mellom profesjonene. De tvetydige svarene i begge studiene søkes forstått i lys av meningsorienterte sosialantropologiske perspektiv og ved hjelp av kontekstskapende perspektiver fra offentlige helsedokumenter, helsetjenesteforskning og profesjonssosiologi. Duality. A study of collaboration in the health service, and the learning of interprofessional cooperation in the education of health professionals. In 1988, the Norwegian government proposed the establishment of interprofessional learning through joint courses for all students in health professional educations in Tromsø. The intention was to improve the quality of health care services by strengthening holistic thinking and collaborative skills across professional boundaries. This is the starting point for this thesis. The study shows that the governmental intention was not fulfilled. However, the course participants supported the ...