"Lærerrollen er ikke fiks ferdig, den vil jo endres" Skolebasert kompetanseutvikling i klasseledelse: en casestudie av læreres læring på arbeidsplassen

Skolebasert kompetanseutvikling er myndighetenes satsing på å styrke kvaliteten i skolen. Satsinga innebærer at skolen, med ledelsen og alle ansatte, deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Målet for tiltaket er todelt, det skal forbedre praksisen i klasserommet, og i tillegg utvikle sko...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Slettbakk, Åse
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2013
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/5708
_version_ 1829300245853372416
author Slettbakk, Åse
author_facet Slettbakk, Åse
author_sort Slettbakk, Åse
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Skolebasert kompetanseutvikling er myndighetenes satsing på å styrke kvaliteten i skolen. Satsinga innebærer at skolen, med ledelsen og alle ansatte, deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Målet for tiltaket er todelt, det skal forbedre praksisen i klasserommet, og i tillegg utvikle skolen som organisasjon. Tiltaket er myndighetenes forsøk på å heve kvaliteten i skolen, ved å utvikle skolens samlede kunnskap, holdninger og ferdigheter gjennom læring på arbeidsplassen. Satsningsområdene for skoleåret 2013-2014 er lesing, skriving, regning og klasseledelse. Oppgaven er en kvalitativ undersøkelse som forsøker å belyse hvordan et helt konkret FoU-samarbeid mellom en skole og et universitet kan bidra til kompetanseutvikling og organisasjonslæring i skolen. Studien tar nærmere for seg fenomenet lærernes læring i et utviklingsprosjekt med klasseledelse som tema. Prosjektet er aksjonsbasert og bygger et samarbeid mellom Tromsø kommune og Universitetet i Tromsø. Samarbeidet er et gjensidig forpliktende partnerskap, formalisert gjennom Universitetsskoleprosjektet. Universitetsskoleprosjektet er et pilotprosjekt hvor intensjonen er å videreutvikle allmennlærerutdanninga ved å vektlegge forskningsbaserte grunnskolelærerutdanninger i samarbeid med praksisfeltet. I min studie har jeg i all hovedsak forsøkt å belyse faktorer som kan ha påvirket organisasjonslæring og kompetanseutvikling innenfor rammene av det beskrevne FoU-samarbeidet mellom skole og forskerteam.
format Master Thesis
genre Tromsø
Universitetet i Tromsø
genre_facet Tromsø
Universitetet i Tromsø
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/5708
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/5708
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2013 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2013
publisher Universitetet i Tromsø
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/5708 2025-04-13T14:27:34+00:00 "Lærerrollen er ikke fiks ferdig, den vil jo endres" Skolebasert kompetanseutvikling i klasseledelse: en casestudie av læreres læring på arbeidsplassen Slettbakk, Åse 2013-11-01 https://hdl.handle.net/10037/5708 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/5708 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2013 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 PED-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2013 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Skolebasert kompetanseutvikling er myndighetenes satsing på å styrke kvaliteten i skolen. Satsinga innebærer at skolen, med ledelsen og alle ansatte, deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Målet for tiltaket er todelt, det skal forbedre praksisen i klasserommet, og i tillegg utvikle skolen som organisasjon. Tiltaket er myndighetenes forsøk på å heve kvaliteten i skolen, ved å utvikle skolens samlede kunnskap, holdninger og ferdigheter gjennom læring på arbeidsplassen. Satsningsområdene for skoleåret 2013-2014 er lesing, skriving, regning og klasseledelse. Oppgaven er en kvalitativ undersøkelse som forsøker å belyse hvordan et helt konkret FoU-samarbeid mellom en skole og et universitet kan bidra til kompetanseutvikling og organisasjonslæring i skolen. Studien tar nærmere for seg fenomenet lærernes læring i et utviklingsprosjekt med klasseledelse som tema. Prosjektet er aksjonsbasert og bygger et samarbeid mellom Tromsø kommune og Universitetet i Tromsø. Samarbeidet er et gjensidig forpliktende partnerskap, formalisert gjennom Universitetsskoleprosjektet. Universitetsskoleprosjektet er et pilotprosjekt hvor intensjonen er å videreutvikle allmennlærerutdanninga ved å vektlegge forskningsbaserte grunnskolelærerutdanninger i samarbeid med praksisfeltet. I min studie har jeg i all hovedsak forsøkt å belyse faktorer som kan ha påvirket organisasjonslæring og kompetanseutvikling innenfor rammene av det beskrevne FoU-samarbeidet mellom skole og forskerteam. Master Thesis Tromsø Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
PED-3900
Slettbakk, Åse
"Lærerrollen er ikke fiks ferdig, den vil jo endres" Skolebasert kompetanseutvikling i klasseledelse: en casestudie av læreres læring på arbeidsplassen
title "Lærerrollen er ikke fiks ferdig, den vil jo endres" Skolebasert kompetanseutvikling i klasseledelse: en casestudie av læreres læring på arbeidsplassen
title_full "Lærerrollen er ikke fiks ferdig, den vil jo endres" Skolebasert kompetanseutvikling i klasseledelse: en casestudie av læreres læring på arbeidsplassen
title_fullStr "Lærerrollen er ikke fiks ferdig, den vil jo endres" Skolebasert kompetanseutvikling i klasseledelse: en casestudie av læreres læring på arbeidsplassen
title_full_unstemmed "Lærerrollen er ikke fiks ferdig, den vil jo endres" Skolebasert kompetanseutvikling i klasseledelse: en casestudie av læreres læring på arbeidsplassen
title_short "Lærerrollen er ikke fiks ferdig, den vil jo endres" Skolebasert kompetanseutvikling i klasseledelse: en casestudie av læreres læring på arbeidsplassen
title_sort "lærerrollen er ikke fiks ferdig, den vil jo endres" skolebasert kompetanseutvikling i klasseledelse: en casestudie av læreres læring på arbeidsplassen
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
PED-3900
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281
VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281
PED-3900
url https://hdl.handle.net/10037/5708