"Lærerrollen er ikke fiks ferdig, den vil jo endres" Skolebasert kompetanseutvikling i klasseledelse: en casestudie av læreres læring på arbeidsplassen

Skolebasert kompetanseutvikling er myndighetenes satsing på å styrke kvaliteten i skolen. Satsinga innebærer at skolen, med ledelsen og alle ansatte, deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Målet for tiltaket er todelt, det skal forbedre praksisen i klasserommet, og i tillegg utvikle sko...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Slettbakk, Åse
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2013
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/5708
Description
Summary:Skolebasert kompetanseutvikling er myndighetenes satsing på å styrke kvaliteten i skolen. Satsinga innebærer at skolen, med ledelsen og alle ansatte, deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Målet for tiltaket er todelt, det skal forbedre praksisen i klasserommet, og i tillegg utvikle skolen som organisasjon. Tiltaket er myndighetenes forsøk på å heve kvaliteten i skolen, ved å utvikle skolens samlede kunnskap, holdninger og ferdigheter gjennom læring på arbeidsplassen. Satsningsområdene for skoleåret 2013-2014 er lesing, skriving, regning og klasseledelse. Oppgaven er en kvalitativ undersøkelse som forsøker å belyse hvordan et helt konkret FoU-samarbeid mellom en skole og et universitet kan bidra til kompetanseutvikling og organisasjonslæring i skolen. Studien tar nærmere for seg fenomenet lærernes læring i et utviklingsprosjekt med klasseledelse som tema. Prosjektet er aksjonsbasert og bygger et samarbeid mellom Tromsø kommune og Universitetet i Tromsø. Samarbeidet er et gjensidig forpliktende partnerskap, formalisert gjennom Universitetsskoleprosjektet. Universitetsskoleprosjektet er et pilotprosjekt hvor intensjonen er å videreutvikle allmennlærerutdanninga ved å vektlegge forskningsbaserte grunnskolelærerutdanninger i samarbeid med praksisfeltet. I min studie har jeg i all hovedsak forsøkt å belyse faktorer som kan ha påvirket organisasjonslæring og kompetanseutvikling innenfor rammene av det beskrevne FoU-samarbeidet mellom skole og forskerteam.