Kommunikasjon av samfunnsansvar i et omdømmeperspektiv: Vi blir - andre drar! En studie av organisasjonsidentifisering i Sparebank1 Nord-Norge

Denne oppgaven handler om organisasjonsidentitet og identifisering. Oppgaven tar for seg virksomhetsidentitet og organisasjonsidentitet i Sparebank1 Nord-Norge. Her analyseres forskjellen mellom identitetene og dekoplingsresonnementet brukes for å besvare om organisasjonens identiteter er dekoplet....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Skavhaug, Anne-Grete
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2013
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/5297
Description
Summary:Denne oppgaven handler om organisasjonsidentitet og identifisering. Oppgaven tar for seg virksomhetsidentitet og organisasjonsidentitet i Sparebank1 Nord-Norge. Her analyseres forskjellen mellom identitetene og dekoplingsresonnementet brukes for å besvare om organisasjonens identiteter er dekoplet. Konklusjonen er at organisasjonen ikke synes dekoplet, men at identitetene er i overensstemmelse med hverandre. Den kommuniserte og faktiske identiteten oppleves som sammenfallende. Oppgavens andre hoveddel omhandler autokommunikasjon og opplevd ekstern prestisje. Her ses det nærmere på om disse teoriene kan forklare den identifiseringen de ansatte opplever med virksomhetsidentiteten (den kommuniserte). Konklusjonen viser at autokommunikasjon og opplevd ekstern prestisje sannsynligvis har en effekt for hvordan ansatte slutter opp omkring organisasjonens identitet.