"Lærende nettverk" en strategi for lærende skoler? En undersøkelse av 3 skolers erfaringer fra deltakelse i "Lærende nettverk IKT" med vekt på lederes betydning

Dette er en masteroppgave i utdanningsledelse ved Universitetet i Tromsø. Jeg har intervjuet 3 rektorer og 5 lærere fra deltakende skoler i Lærende nettverk IKT. Skolene har deltatt i forskjellig varighet, men alle samtidig i to nettverk som tidvis har møttes i årene 2004-2009. En skole i årene 2004...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aas, Willy
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2013
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/5272
_version_ 1829300327296270336
author Aas, Willy
author_facet Aas, Willy
author_sort Aas, Willy
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Dette er en masteroppgave i utdanningsledelse ved Universitetet i Tromsø. Jeg har intervjuet 3 rektorer og 5 lærere fra deltakende skoler i Lærende nettverk IKT. Skolene har deltatt i forskjellig varighet, men alle samtidig i to nettverk som tidvis har møttes i årene 2004-2009. En skole i årene 2004-2009, en i årene 2005-2009 og en fra 2006-2009. Undersøkelsen er gjort i perioden desember 2009 til april 2010. Sentrale spørsmål i denne oppgaven er: Hvilke betingelser og forutsetninger legger til rette for læring i organisasjoner? Hva er en organisasjon? Er skolene organisasjoner eller system av løst koblede læringsfelleskaper? Hvilken betydning har ledelse og lederes atferd? Har Lærende nettverk som arena forutsetninger og betingelser som legger til rette for å stimulere skolene til å lære av læring om egen praksis? Lærere og ledere har reflektert om sine erfaringer i Lærende nettverk IKT i Troms og hva som har betydd noe for endring av praksis i 3 skoler. I denne oppgaven er sentrale begrep læring individuelt og kollektivt, nettverk som læringsarena og betydning av ledelse. Jeg har lært at skoleutvikling tar tid og det er bare praktikere kan endre praksis.
format Master Thesis
genre Tromsø
Troms
Universitetet i Tromsø
genre_facet Tromsø
Troms
Universitetet i Tromsø
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/5272
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/5272
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2013 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2013
publisher Universitetet i Tromsø
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/5272 2025-04-13T14:27:37+00:00 "Lærende nettverk" en strategi for lærende skoler? En undersøkelse av 3 skolers erfaringer fra deltakelse i "Lærende nettverk IKT" med vekt på lederes betydning Aas, Willy 2013-05-16 https://hdl.handle.net/10037/5272 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/5272 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2013 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 PED-3902 Master thesis Mastergradsoppgave 2013 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Dette er en masteroppgave i utdanningsledelse ved Universitetet i Tromsø. Jeg har intervjuet 3 rektorer og 5 lærere fra deltakende skoler i Lærende nettverk IKT. Skolene har deltatt i forskjellig varighet, men alle samtidig i to nettverk som tidvis har møttes i årene 2004-2009. En skole i årene 2004-2009, en i årene 2005-2009 og en fra 2006-2009. Undersøkelsen er gjort i perioden desember 2009 til april 2010. Sentrale spørsmål i denne oppgaven er: Hvilke betingelser og forutsetninger legger til rette for læring i organisasjoner? Hva er en organisasjon? Er skolene organisasjoner eller system av løst koblede læringsfelleskaper? Hvilken betydning har ledelse og lederes atferd? Har Lærende nettverk som arena forutsetninger og betingelser som legger til rette for å stimulere skolene til å lære av læring om egen praksis? Lærere og ledere har reflektert om sine erfaringer i Lærende nettverk IKT i Troms og hva som har betydd noe for endring av praksis i 3 skoler. I denne oppgaven er sentrale begrep læring individuelt og kollektivt, nettverk som læringsarena og betydning av ledelse. Jeg har lært at skoleutvikling tar tid og det er bare praktikere kan endre praksis. Master Thesis Tromsø Troms Universitetet i Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289
VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289
PED-3902
Aas, Willy
"Lærende nettverk" en strategi for lærende skoler? En undersøkelse av 3 skolers erfaringer fra deltakelse i "Lærende nettverk IKT" med vekt på lederes betydning
title "Lærende nettverk" en strategi for lærende skoler? En undersøkelse av 3 skolers erfaringer fra deltakelse i "Lærende nettverk IKT" med vekt på lederes betydning
title_full "Lærende nettverk" en strategi for lærende skoler? En undersøkelse av 3 skolers erfaringer fra deltakelse i "Lærende nettverk IKT" med vekt på lederes betydning
title_fullStr "Lærende nettverk" en strategi for lærende skoler? En undersøkelse av 3 skolers erfaringer fra deltakelse i "Lærende nettverk IKT" med vekt på lederes betydning
title_full_unstemmed "Lærende nettverk" en strategi for lærende skoler? En undersøkelse av 3 skolers erfaringer fra deltakelse i "Lærende nettverk IKT" med vekt på lederes betydning
title_short "Lærende nettverk" en strategi for lærende skoler? En undersøkelse av 3 skolers erfaringer fra deltakelse i "Lærende nettverk IKT" med vekt på lederes betydning
title_sort "lærende nettverk" en strategi for lærende skoler? en undersøkelse av 3 skolers erfaringer fra deltakelse i "lærende nettverk ikt" med vekt på lederes betydning
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289
VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289
PED-3902
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289
VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289
PED-3902
url https://hdl.handle.net/10037/5272