Tromsø Boligbyggelags omdømme - påvirket av fusjon? : en kvantitativ undersøkelse av en medlemsorganisasjons omdømme ved hjelp av Fombrun og van Riels stjernedimensjoner

Avhandlingen er en analyse av Tromsø Boligbyggelags omdømme, og om dette påvirkes av en fusjon med Harstad Boligbyggelag. Grunnlaget for studiet er en spørreundersøkelse gjennomført i tidsrommet 28.februar til 16.mars 2012 blant 4011 av TBBLs rundt 13 500 medlemmer. Teoretisk plattform er Fombrun og...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nordli, Kim Kristian, Pettersen, Trude
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2012
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/4599
Description
Summary:Avhandlingen er en analyse av Tromsø Boligbyggelags omdømme, og om dette påvirkes av en fusjon med Harstad Boligbyggelag. Grunnlaget for studiet er en spørreundersøkelse gjennomført i tidsrommet 28.februar til 16.mars 2012 blant 4011 av TBBLs rundt 13 500 medlemmer. Teoretisk plattform er Fombrun og van Riels ”The Roots of Fame” fra deres bok Fame & Fortune – How Successful Companies Build Winning Reputations (2004). Deres stjernesjangrer er lagt til grunn for undersøkelsens omdømmedimensjoner: Synlighet, autentisitet, åpenhet, distinkthet, og konsekventhet. Undersøkelsen ble gjennomført ved bruk av programvaren Questback for utsendelse og innhenting av svar. Respondentenes svar er deretter behandlet i SPSS i form av faktoranalyse, deskriptiv statistikk, korrelasjonsanalyse, og regresjonsanalyse for å se om det kan påvises en kausal sammenheng mellom avgitte svar og undersøkelsens kontrollvariabler; kjønn, utdanning, medlemsansiennitet og alder. Uavhengig variabel for undersøkelsen har vært fusjon, som i avhandlingen undersøkes ved hjelp av krysstabeller, for å se om det er en sammenheng mellom respondentenes kjennskap til fusjonen og de svar som gis. Avhandlingen avsluttes med å oppsummere analysenes funn, og anbefaler en vei videre for TBBLs omdømmearbeid basert på disse, samt fremmer forslag til videre forskning.