Utvikling av en vinterdestinasjon : hvilke turister bidrar til vekst, og hva er deres viktigste motivasjon for å velge Tromsø som reisemål om vinteren?

Tradisjonelt har Norge vært et reisemål for turister som ønsker å oppleve flott natur, hovedsakelig på sommeren. I Nord-Norge har turistene besøkt de profilerte reisemålene Lofoten og Nordkapp sommerstid, og Hurtigruten er et av reiselivsfyrtårnene som bidrar til å trekke turister til landsdelen. De...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Figenschau, Anne Berit
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2012
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/4590
_version_ 1829308174934474752
author Figenschau, Anne Berit
author_facet Figenschau, Anne Berit
author_sort Figenschau, Anne Berit
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Tradisjonelt har Norge vært et reisemål for turister som ønsker å oppleve flott natur, hovedsakelig på sommeren. I Nord-Norge har turistene besøkt de profilerte reisemålene Lofoten og Nordkapp sommerstid, og Hurtigruten er et av reiselivsfyrtårnene som bidrar til å trekke turister til landsdelen. Det er i sommersesongen turistene reiser til Nord-Norge. Vintersesongen i landsdelen har hatt en svak posisjon, og denne lavsesongen har blitt sett på som den største utfordringen for å skape en bærekraftig reiselivsnæring. De siste årene har det imidlertid skjedd en endring i dette bildet. Det er en økning i antall tilreisende til Nord-Norge om vinteren, og særlig Hurtigruten og Tromsø opplever sterk vekst i vinterturismen. Finnmark opplever også vekst, men det er først og fremst Kirkenes som tar markedsandeler blant reisemålene i Finnmark. Det er ferie/fritidsmarkedet som vokser, og det er størst vekst blant utlendinger. Dette er en utvikling og flytting av turistsesong som er helt unik i Norge. Hvilke turister bidrar til vekst og hva er deres viktigste motivasjon for å velge Tromsø som reisemål om vinteren? Denne problemstillingen er valgt på bakgrunn av ønsket om mer kunnskap om demografi og reisekarakteristikker til turistene som bidrar til vekst for Tromsø. Det har også vært interessant å finne ut hvorfor Tromsø blir valgt som reisemål i en periode der det er mørkt og kaldt og svært værutsatt. Videre har studien blitt benyttet til å avdekke om de tilreisende er fornøyd med oppholdet i Nord-Norges største by.
format Master Thesis
genre Finnmark
Kirkenes
Lofoten
Nord-Norge
Nordkapp
Tromsø
Finnmark
genre_facet Finnmark
Kirkenes
Lofoten
Nord-Norge
Nordkapp
Tromsø
Finnmark
geographic Lofoten
Tromsø
geographic_facet Lofoten
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4590
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/4590
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2012 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2012
publisher Universitetet i Tromsø
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4590 2025-04-13T14:18:40+00:00 Utvikling av en vinterdestinasjon : hvilke turister bidrar til vekst, og hva er deres viktigste motivasjon for å velge Tromsø som reisemål om vinteren? Figenschau, Anne Berit 2012-05-15 https://hdl.handle.net/10037/4590 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/4590 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2012 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 STV-3906 Master thesis Mastergradsoppgave 2012 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:57Z Tradisjonelt har Norge vært et reisemål for turister som ønsker å oppleve flott natur, hovedsakelig på sommeren. I Nord-Norge har turistene besøkt de profilerte reisemålene Lofoten og Nordkapp sommerstid, og Hurtigruten er et av reiselivsfyrtårnene som bidrar til å trekke turister til landsdelen. Det er i sommersesongen turistene reiser til Nord-Norge. Vintersesongen i landsdelen har hatt en svak posisjon, og denne lavsesongen har blitt sett på som den største utfordringen for å skape en bærekraftig reiselivsnæring. De siste årene har det imidlertid skjedd en endring i dette bildet. Det er en økning i antall tilreisende til Nord-Norge om vinteren, og særlig Hurtigruten og Tromsø opplever sterk vekst i vinterturismen. Finnmark opplever også vekst, men det er først og fremst Kirkenes som tar markedsandeler blant reisemålene i Finnmark. Det er ferie/fritidsmarkedet som vokser, og det er størst vekst blant utlendinger. Dette er en utvikling og flytting av turistsesong som er helt unik i Norge. Hvilke turister bidrar til vekst og hva er deres viktigste motivasjon for å velge Tromsø som reisemål om vinteren? Denne problemstillingen er valgt på bakgrunn av ønsket om mer kunnskap om demografi og reisekarakteristikker til turistene som bidrar til vekst for Tromsø. Det har også vært interessant å finne ut hvorfor Tromsø blir valgt som reisemål i en periode der det er mørkt og kaldt og svært værutsatt. Videre har studien blitt benyttet til å avdekke om de tilreisende er fornøyd med oppholdet i Nord-Norges største by. Master Thesis Finnmark Kirkenes Lofoten Nord-Norge Nordkapp Tromsø Finnmark University of Tromsø: Munin Open Research Archive Lofoten Tromsø
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
STV-3906
Figenschau, Anne Berit
Utvikling av en vinterdestinasjon : hvilke turister bidrar til vekst, og hva er deres viktigste motivasjon for å velge Tromsø som reisemål om vinteren?
title Utvikling av en vinterdestinasjon : hvilke turister bidrar til vekst, og hva er deres viktigste motivasjon for å velge Tromsø som reisemål om vinteren?
title_full Utvikling av en vinterdestinasjon : hvilke turister bidrar til vekst, og hva er deres viktigste motivasjon for å velge Tromsø som reisemål om vinteren?
title_fullStr Utvikling av en vinterdestinasjon : hvilke turister bidrar til vekst, og hva er deres viktigste motivasjon for å velge Tromsø som reisemål om vinteren?
title_full_unstemmed Utvikling av en vinterdestinasjon : hvilke turister bidrar til vekst, og hva er deres viktigste motivasjon for å velge Tromsø som reisemål om vinteren?
title_short Utvikling av en vinterdestinasjon : hvilke turister bidrar til vekst, og hva er deres viktigste motivasjon for å velge Tromsø som reisemål om vinteren?
title_sort utvikling av en vinterdestinasjon : hvilke turister bidrar til vekst, og hva er deres viktigste motivasjon for å velge tromsø som reisemål om vinteren?
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
STV-3906
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
STV-3906
url https://hdl.handle.net/10037/4590