Periodisering av service- og garantiforpliktelser i bilbransjen : en studie av regnskapspraksis

Studien tar utgangspunkt i bilforhandlerne i Tromsø, og undersøker hvordan bilbransjen foretar periodisering, og om de gjør et skille mellom service- og garantiforpliktelser. Formålet med studien er å finne ut om forhandlerne følger god regnskapsskikk ved periodisering, og samtidig være oppmerksomme...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Dahl, Karina, Hammervold, Elin-Kristine
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2012
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/4442
_version_ 1829300294511493120
author Dahl, Karina
Hammervold, Elin-Kristine
author_facet Dahl, Karina
Hammervold, Elin-Kristine
author_sort Dahl, Karina
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Studien tar utgangspunkt i bilforhandlerne i Tromsø, og undersøker hvordan bilbransjen foretar periodisering, og om de gjør et skille mellom service- og garantiforpliktelser. Formålet med studien er å finne ut om forhandlerne følger god regnskapsskikk ved periodisering, og samtidig være oppmerksomme på forhold som kan bidra til ulik praksis. Studien viser at de utvalgte bilforhandlerne i liten grad følger god regnskapsskikk ved periodisering av service- og garantiforpliktelser. Dette medfører brudd på grunnleggende regnskapsprinsipp, samt en svekkelse av årsregnskapets krav til rettvisende bilde og sammenlignbarhet. Årsregnskapet skal være utformet for å dekke informasjonsbehovet til eiere, ansatte og kreditorer. Feilaktig periodisering kan også bidra til at regnskapets pålitelighet svekkes, slik at det ikke er like godt egnet til å benytte som beslutningsgrunnlag.
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Tromsø
Skille
geographic_facet Tromsø
Skille
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4442
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(12.343,12.343,65.497,65.497)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/4442
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2012 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2012
publisher Universitetet i Tromsø
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/4442 2025-04-13T14:27:36+00:00 Periodisering av service- og garantiforpliktelser i bilbransjen : en studie av regnskapspraksis Dahl, Karina Hammervold, Elin-Kristine 2012-06-01 https://hdl.handle.net/10037/4442 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/4442 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2012 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 BED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2012 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Studien tar utgangspunkt i bilforhandlerne i Tromsø, og undersøker hvordan bilbransjen foretar periodisering, og om de gjør et skille mellom service- og garantiforpliktelser. Formålet med studien er å finne ut om forhandlerne følger god regnskapsskikk ved periodisering, og samtidig være oppmerksomme på forhold som kan bidra til ulik praksis. Studien viser at de utvalgte bilforhandlerne i liten grad følger god regnskapsskikk ved periodisering av service- og garantiforpliktelser. Dette medfører brudd på grunnleggende regnskapsprinsipp, samt en svekkelse av årsregnskapets krav til rettvisende bilde og sammenlignbarhet. Årsregnskapet skal være utformet for å dekke informasjonsbehovet til eiere, ansatte og kreditorer. Feilaktig periodisering kan også bidra til at regnskapets pålitelighet svekkes, slik at det ikke er like godt egnet til å benytte som beslutningsgrunnlag. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Skille ENVELOPE(12.343,12.343,65.497,65.497)
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3901
Dahl, Karina
Hammervold, Elin-Kristine
Periodisering av service- og garantiforpliktelser i bilbransjen : en studie av regnskapspraksis
title Periodisering av service- og garantiforpliktelser i bilbransjen : en studie av regnskapspraksis
title_full Periodisering av service- og garantiforpliktelser i bilbransjen : en studie av regnskapspraksis
title_fullStr Periodisering av service- og garantiforpliktelser i bilbransjen : en studie av regnskapspraksis
title_full_unstemmed Periodisering av service- og garantiforpliktelser i bilbransjen : en studie av regnskapspraksis
title_short Periodisering av service- og garantiforpliktelser i bilbransjen : en studie av regnskapspraksis
title_sort periodisering av service- og garantiforpliktelser i bilbransjen : en studie av regnskapspraksis
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3901
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213
VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213
BED-3901
url https://hdl.handle.net/10037/4442