Norsk fiskerijurisdiksjon overfor utenlandske fiskefartøyer

Norge har jurisdiksjon overfor utenlandske fiskefartøyer. Utenlandske fiskefartøyer står for et betydelig fiske i havområdene utenfor Norge. Norges kompetanse til å håndheve forvaltningsregler for dette fisket varierer i de ulike sonene. Hovedspørsmålet som diskuteres er hvilken folkerettslig håndhe...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Dahl, Irene Vanja
Format: Doctoral or Postdoctoral Thesis
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2009
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/3636
_version_ 1829306523483897856
author Dahl, Irene Vanja
author_facet Dahl, Irene Vanja
author_sort Dahl, Irene Vanja
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Norge har jurisdiksjon overfor utenlandske fiskefartøyer. Utenlandske fiskefartøyer står for et betydelig fiske i havområdene utenfor Norge. Norges kompetanse til å håndheve forvaltningsregler for dette fisket varierer i de ulike sonene. Hovedspørsmålet som diskuteres er hvilken folkerettslig håndhevelseskompetanse Norge har overfor utenlandske fiskefartøyer. Norge som kyststat har interesse i at forvaltnings- og bevaringsreguleringer for fiskeressursene etterleves. Etterlevelse har en nær sammenheng med håndhevelse. En viss grad av håndhevelse er nødvendig for at fiskere skal overholde regelverket. Spørsmålene er hvilke reguleringer Norge kan håndheve, og hvilken kontroll- og sanksjonsmyndighet Norge har overfor brudd på reglene. Disse problemstillingene drøftes for de ulike relevante havområdene utenfor Norge: De tre 200-milssonene (Norges økonomiske sone (NØS), fiskerisonen ved Jan Mayen og fiskevernsonen ved Svalbard), Gråsonen (det omstridte havområdet der Norges og Russlands økonomiske soner overlapper hverandre) og de to områdene med åpent hav som ligger opp til Norges 200-milssoner: Smutthullet i Barentshavet og Smutthavet i Norskehavet. Analysene tar utgangspunkt i internasjonale avtaler. Men også materiale som generelle rettsprinsipper, folkerettspraksis og anmodninger fra FNs mat- og landbruksorganisasjon, FAO, er brukt som argumentkilder i diskusjonene. I 200-milssonene har Norge en tilnærmet suveren adgang til å regulere fisket og håndheve reglene. I Gråsonen, hvor deler av sonen ellers ville vært omfattet av den suverene kompetansen i 200-milssonen, gjelder et særlig regime. Norge har ikke adgang til å fastsette ensidige bevarings- og forvaltningstiltak for utenlandsk fiske. Det reguleres av Gråsoneavtalen med Russland. Gråsoneavtalen begrense håndhevelseskompetansen, ved at Norge ikke har adgang til å håndheve regelverket overfor fartøyer som fisker med russisk lisens. I Smutthavet og Smutthullet er utgangspunktet eksklusiv jurisdiksjon til flaggstaten. Stater som fisker her, har imidlertid en ...
format Doctoral or Postdoctoral Thesis
genre Barentshav*
Jan Mayen
Norskehav*
Svalbard
genre_facet Barentshav*
Jan Mayen
Norskehav*
Svalbard
geographic Svalbard
Jan Mayen
Russland
Svalbard
geographic_facet Svalbard
Jan Mayen
Russland
Svalbard
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3636
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(20.000,20.000,78.000,78.000)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/3636
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2009 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2009
publisher Universitetet i Tromsø
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3636 2025-04-13T14:16:29+00:00 Norsk fiskerijurisdiksjon overfor utenlandske fiskefartøyer Dahl, Irene Vanja 2009-06-16 https://hdl.handle.net/10037/3636 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/3636 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2009 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Social science: 200::Law: 340::Public law: 343 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Offentlig rett: 343 VDP::Social science: 200::Law: 340::International law: 344 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Folkerett: 344 VDP::Social science: 200::Law: 340::Fishery law: 348 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Fiskerirett: 348 Doctoral thesis Doktorgradsavhandling 2009 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Norge har jurisdiksjon overfor utenlandske fiskefartøyer. Utenlandske fiskefartøyer står for et betydelig fiske i havområdene utenfor Norge. Norges kompetanse til å håndheve forvaltningsregler for dette fisket varierer i de ulike sonene. Hovedspørsmålet som diskuteres er hvilken folkerettslig håndhevelseskompetanse Norge har overfor utenlandske fiskefartøyer. Norge som kyststat har interesse i at forvaltnings- og bevaringsreguleringer for fiskeressursene etterleves. Etterlevelse har en nær sammenheng med håndhevelse. En viss grad av håndhevelse er nødvendig for at fiskere skal overholde regelverket. Spørsmålene er hvilke reguleringer Norge kan håndheve, og hvilken kontroll- og sanksjonsmyndighet Norge har overfor brudd på reglene. Disse problemstillingene drøftes for de ulike relevante havområdene utenfor Norge: De tre 200-milssonene (Norges økonomiske sone (NØS), fiskerisonen ved Jan Mayen og fiskevernsonen ved Svalbard), Gråsonen (det omstridte havområdet der Norges og Russlands økonomiske soner overlapper hverandre) og de to områdene med åpent hav som ligger opp til Norges 200-milssoner: Smutthullet i Barentshavet og Smutthavet i Norskehavet. Analysene tar utgangspunkt i internasjonale avtaler. Men også materiale som generelle rettsprinsipper, folkerettspraksis og anmodninger fra FNs mat- og landbruksorganisasjon, FAO, er brukt som argumentkilder i diskusjonene. I 200-milssonene har Norge en tilnærmet suveren adgang til å regulere fisket og håndheve reglene. I Gråsonen, hvor deler av sonen ellers ville vært omfattet av den suverene kompetansen i 200-milssonen, gjelder et særlig regime. Norge har ikke adgang til å fastsette ensidige bevarings- og forvaltningstiltak for utenlandsk fiske. Det reguleres av Gråsoneavtalen med Russland. Gråsoneavtalen begrense håndhevelseskompetansen, ved at Norge ikke har adgang til å håndheve regelverket overfor fartøyer som fisker med russisk lisens. I Smutthavet og Smutthullet er utgangspunktet eksklusiv jurisdiksjon til flaggstaten. Stater som fisker her, har imidlertid en ... Doctoral or Postdoctoral Thesis Barentshav* Jan Mayen Norskehav* Svalbard University of Tromsø: Munin Open Research Archive Svalbard Jan Mayen Russland Svalbard ENVELOPE(20.000,20.000,78.000,78.000)
spellingShingle VDP::Social science: 200::Law: 340::Public law: 343
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Offentlig rett: 343
VDP::Social science: 200::Law: 340::International law: 344
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Folkerett: 344
VDP::Social science: 200::Law: 340::Fishery law: 348
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Fiskerirett: 348
Dahl, Irene Vanja
Norsk fiskerijurisdiksjon overfor utenlandske fiskefartøyer
title Norsk fiskerijurisdiksjon overfor utenlandske fiskefartøyer
title_full Norsk fiskerijurisdiksjon overfor utenlandske fiskefartøyer
title_fullStr Norsk fiskerijurisdiksjon overfor utenlandske fiskefartøyer
title_full_unstemmed Norsk fiskerijurisdiksjon overfor utenlandske fiskefartøyer
title_short Norsk fiskerijurisdiksjon overfor utenlandske fiskefartøyer
title_sort norsk fiskerijurisdiksjon overfor utenlandske fiskefartøyer
topic VDP::Social science: 200::Law: 340::Public law: 343
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Offentlig rett: 343
VDP::Social science: 200::Law: 340::International law: 344
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Folkerett: 344
VDP::Social science: 200::Law: 340::Fishery law: 348
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Fiskerirett: 348
topic_facet VDP::Social science: 200::Law: 340::Public law: 343
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Offentlig rett: 343
VDP::Social science: 200::Law: 340::International law: 344
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Folkerett: 344
VDP::Social science: 200::Law: 340::Fishery law: 348
VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Fiskerirett: 348
url https://hdl.handle.net/10037/3636