Norsk fiskerijurisdiksjon overfor utenlandske fiskefartøyer
Norge har jurisdiksjon overfor utenlandske fiskefartøyer. Utenlandske fiskefartøyer står for et betydelig fiske i havområdene utenfor Norge. Norges kompetanse til å håndheve forvaltningsregler for dette fisket varierer i de ulike sonene. Hovedspørsmålet som diskuteres er hvilken folkerettslig håndhe...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Doctoral or Postdoctoral Thesis |
Language: | Bokmål |
Published: |
Universitetet i Tromsø
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/3636 |
_version_ | 1829306523483897856 |
---|---|
author | Dahl, Irene Vanja |
author_facet | Dahl, Irene Vanja |
author_sort | Dahl, Irene Vanja |
collection | University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
description | Norge har jurisdiksjon overfor utenlandske fiskefartøyer. Utenlandske fiskefartøyer står for et betydelig fiske i havområdene utenfor Norge. Norges kompetanse til å håndheve forvaltningsregler for dette fisket varierer i de ulike sonene. Hovedspørsmålet som diskuteres er hvilken folkerettslig håndhevelseskompetanse Norge har overfor utenlandske fiskefartøyer. Norge som kyststat har interesse i at forvaltnings- og bevaringsreguleringer for fiskeressursene etterleves. Etterlevelse har en nær sammenheng med håndhevelse. En viss grad av håndhevelse er nødvendig for at fiskere skal overholde regelverket. Spørsmålene er hvilke reguleringer Norge kan håndheve, og hvilken kontroll- og sanksjonsmyndighet Norge har overfor brudd på reglene. Disse problemstillingene drøftes for de ulike relevante havområdene utenfor Norge: De tre 200-milssonene (Norges økonomiske sone (NØS), fiskerisonen ved Jan Mayen og fiskevernsonen ved Svalbard), Gråsonen (det omstridte havområdet der Norges og Russlands økonomiske soner overlapper hverandre) og de to områdene med åpent hav som ligger opp til Norges 200-milssoner: Smutthullet i Barentshavet og Smutthavet i Norskehavet. Analysene tar utgangspunkt i internasjonale avtaler. Men også materiale som generelle rettsprinsipper, folkerettspraksis og anmodninger fra FNs mat- og landbruksorganisasjon, FAO, er brukt som argumentkilder i diskusjonene. I 200-milssonene har Norge en tilnærmet suveren adgang til å regulere fisket og håndheve reglene. I Gråsonen, hvor deler av sonen ellers ville vært omfattet av den suverene kompetansen i 200-milssonen, gjelder et særlig regime. Norge har ikke adgang til å fastsette ensidige bevarings- og forvaltningstiltak for utenlandsk fiske. Det reguleres av Gråsoneavtalen med Russland. Gråsoneavtalen begrense håndhevelseskompetansen, ved at Norge ikke har adgang til å håndheve regelverket overfor fartøyer som fisker med russisk lisens. I Smutthavet og Smutthullet er utgangspunktet eksklusiv jurisdiksjon til flaggstaten. Stater som fisker her, har imidlertid en ... |
format | Doctoral or Postdoctoral Thesis |
genre | Barentshav* Jan Mayen Norskehav* Svalbard |
genre_facet | Barentshav* Jan Mayen Norskehav* Svalbard |
geographic | Svalbard Jan Mayen Russland Svalbard |
geographic_facet | Svalbard Jan Mayen Russland Svalbard |
id | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3636 |
institution | Open Polar |
language | Norwegian (Bokmål) |
long_lat | ENVELOPE(20.000,20.000,78.000,78.000) |
op_collection_id | ftunivtroemsoe |
op_relation | https://hdl.handle.net/10037/3636 |
op_rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2009 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 |
publishDate | 2009 |
publisher | Universitetet i Tromsø |
record_format | openpolar |
spelling | ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3636 2025-04-13T14:16:29+00:00 Norsk fiskerijurisdiksjon overfor utenlandske fiskefartøyer Dahl, Irene Vanja 2009-06-16 https://hdl.handle.net/10037/3636 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/3636 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2009 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Social science: 200::Law: 340::Public law: 343 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Offentlig rett: 343 VDP::Social science: 200::Law: 340::International law: 344 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Folkerett: 344 VDP::Social science: 200::Law: 340::Fishery law: 348 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Fiskerirett: 348 Doctoral thesis Doktorgradsavhandling 2009 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Norge har jurisdiksjon overfor utenlandske fiskefartøyer. Utenlandske fiskefartøyer står for et betydelig fiske i havområdene utenfor Norge. Norges kompetanse til å håndheve forvaltningsregler for dette fisket varierer i de ulike sonene. Hovedspørsmålet som diskuteres er hvilken folkerettslig håndhevelseskompetanse Norge har overfor utenlandske fiskefartøyer. Norge som kyststat har interesse i at forvaltnings- og bevaringsreguleringer for fiskeressursene etterleves. Etterlevelse har en nær sammenheng med håndhevelse. En viss grad av håndhevelse er nødvendig for at fiskere skal overholde regelverket. Spørsmålene er hvilke reguleringer Norge kan håndheve, og hvilken kontroll- og sanksjonsmyndighet Norge har overfor brudd på reglene. Disse problemstillingene drøftes for de ulike relevante havområdene utenfor Norge: De tre 200-milssonene (Norges økonomiske sone (NØS), fiskerisonen ved Jan Mayen og fiskevernsonen ved Svalbard), Gråsonen (det omstridte havområdet der Norges og Russlands økonomiske soner overlapper hverandre) og de to områdene med åpent hav som ligger opp til Norges 200-milssoner: Smutthullet i Barentshavet og Smutthavet i Norskehavet. Analysene tar utgangspunkt i internasjonale avtaler. Men også materiale som generelle rettsprinsipper, folkerettspraksis og anmodninger fra FNs mat- og landbruksorganisasjon, FAO, er brukt som argumentkilder i diskusjonene. I 200-milssonene har Norge en tilnærmet suveren adgang til å regulere fisket og håndheve reglene. I Gråsonen, hvor deler av sonen ellers ville vært omfattet av den suverene kompetansen i 200-milssonen, gjelder et særlig regime. Norge har ikke adgang til å fastsette ensidige bevarings- og forvaltningstiltak for utenlandsk fiske. Det reguleres av Gråsoneavtalen med Russland. Gråsoneavtalen begrense håndhevelseskompetansen, ved at Norge ikke har adgang til å håndheve regelverket overfor fartøyer som fisker med russisk lisens. I Smutthavet og Smutthullet er utgangspunktet eksklusiv jurisdiksjon til flaggstaten. Stater som fisker her, har imidlertid en ... Doctoral or Postdoctoral Thesis Barentshav* Jan Mayen Norskehav* Svalbard University of Tromsø: Munin Open Research Archive Svalbard Jan Mayen Russland Svalbard ENVELOPE(20.000,20.000,78.000,78.000) |
spellingShingle | VDP::Social science: 200::Law: 340::Public law: 343 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Offentlig rett: 343 VDP::Social science: 200::Law: 340::International law: 344 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Folkerett: 344 VDP::Social science: 200::Law: 340::Fishery law: 348 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Fiskerirett: 348 Dahl, Irene Vanja Norsk fiskerijurisdiksjon overfor utenlandske fiskefartøyer |
title | Norsk fiskerijurisdiksjon overfor utenlandske fiskefartøyer |
title_full | Norsk fiskerijurisdiksjon overfor utenlandske fiskefartøyer |
title_fullStr | Norsk fiskerijurisdiksjon overfor utenlandske fiskefartøyer |
title_full_unstemmed | Norsk fiskerijurisdiksjon overfor utenlandske fiskefartøyer |
title_short | Norsk fiskerijurisdiksjon overfor utenlandske fiskefartøyer |
title_sort | norsk fiskerijurisdiksjon overfor utenlandske fiskefartøyer |
topic | VDP::Social science: 200::Law: 340::Public law: 343 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Offentlig rett: 343 VDP::Social science: 200::Law: 340::International law: 344 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Folkerett: 344 VDP::Social science: 200::Law: 340::Fishery law: 348 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Fiskerirett: 348 |
topic_facet | VDP::Social science: 200::Law: 340::Public law: 343 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Offentlig rett: 343 VDP::Social science: 200::Law: 340::International law: 344 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Folkerett: 344 VDP::Social science: 200::Law: 340::Fishery law: 348 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Rettsvitenskap: 340::Fiskerirett: 348 |
url | https://hdl.handle.net/10037/3636 |