Hvorfor lykkes de? En casestudie av GSG AS

Ifølge NOU 2020:12 uttrykker regjeringen et behov for og et ønske om å styrke lokalsamfunn og øke økonomisk vekst gjennom utnyttelse av innovative bedrifter. Denne undersøkelsen tar for seg GSG, en liten bedrift i Finnmark som har endret sitt hovedformål som en respons på endringer i omgivelsene. Un...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sannes, Morten, Persen, Benedikte
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2024
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/36297
_version_ 1829308197461032960
author Sannes, Morten
Persen, Benedikte
author_facet Sannes, Morten
Persen, Benedikte
author_sort Sannes, Morten
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Ifølge NOU 2020:12 uttrykker regjeringen et behov for og et ønske om å styrke lokalsamfunn og øke økonomisk vekst gjennom utnyttelse av innovative bedrifter. Denne undersøkelsen tar for seg GSG, en liten bedrift i Finnmark som har endret sitt hovedformål som en respons på endringer i omgivelsene. Undersøkelsen tar sikte på å gi en dyptgående innsikt i hvordan GSG tilpasser sin strategi og virksomhetsstyring i lys av de omgivende faktorene. Dette undersøkes på bakgrunn av følgende problemstilling: “Hvordan har omgivelsenes behov endret bedriftens strategi og virksomhetsstyring?" Problemstillingens aspekter inkluderer endringer i bedriftens strategi, samt endringer i følgende sentrale elementer i virksomhetsstyringen; organisasjonskultur og kulturell styring, mål og målstyring, motivasjon og læring, samt administrativ styring. Undersøkelsen kartlegger også den helhetlige endringen i bedriftens utøvde styring. En kvalitativ casestudie ble gjennomført med strategisk utvalgte respondenter, som inkluderte daglig leder og fire ansatte. Semistrukturerte intervjuer ble brukt for datainnsamlingen. Funn viser at det var avgjørende for GSG å tilpasse seg sine omgivelser for å overleve i et konkurransepreget marked. Funnene indikerer at den strategiske endringen ble drevet av kundebehov og markedstrender. Endringen illustrerer en vellykket kombinasjon av outside-in og inside-out tilnærming, der bedriften gjennom eksterne faktorer identifiserer markedsmuligheter, og interne ressurser blir dynamisk tilpasset for å utnytte disse mulighetene. Den strategiske endringen har skapt et integrativt og samarbeidsorientert kundeforhold. Organisasjonskulturen i GSG er preget av verdi- og klanstyring, noe som har ført til økt kunnskapsfokus, profesjonalitet og omdømme, organisatorisk læring og ansattes motivasjon. Den endrede virksomhetsstyringen inkluderer også bruk av hybride målesystemer etter behov, samt mer strukturert og formalisert tilnærming til arbeidsdeling, beslutningsmyndighet og tydeligere retningslinjer og prosedyrer. Den ...
format Master Thesis
genre Finnmark
Finnmark
genre_facet Finnmark
Finnmark
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/36297
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/36297
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2024 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2024
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/36297 2025-04-13T14:18:42+00:00 Hvorfor lykkes de? En casestudie av GSG AS Sannes, Morten Persen, Benedikte 2024-06-01 https://hdl.handle.net/10037/36297 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/36297 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2024 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 strategiendring virksomhetsstyring omgivelsenes behov teknologisk innovasjon liten bedrift BED-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2024 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Ifølge NOU 2020:12 uttrykker regjeringen et behov for og et ønske om å styrke lokalsamfunn og øke økonomisk vekst gjennom utnyttelse av innovative bedrifter. Denne undersøkelsen tar for seg GSG, en liten bedrift i Finnmark som har endret sitt hovedformål som en respons på endringer i omgivelsene. Undersøkelsen tar sikte på å gi en dyptgående innsikt i hvordan GSG tilpasser sin strategi og virksomhetsstyring i lys av de omgivende faktorene. Dette undersøkes på bakgrunn av følgende problemstilling: “Hvordan har omgivelsenes behov endret bedriftens strategi og virksomhetsstyring?" Problemstillingens aspekter inkluderer endringer i bedriftens strategi, samt endringer i følgende sentrale elementer i virksomhetsstyringen; organisasjonskultur og kulturell styring, mål og målstyring, motivasjon og læring, samt administrativ styring. Undersøkelsen kartlegger også den helhetlige endringen i bedriftens utøvde styring. En kvalitativ casestudie ble gjennomført med strategisk utvalgte respondenter, som inkluderte daglig leder og fire ansatte. Semistrukturerte intervjuer ble brukt for datainnsamlingen. Funn viser at det var avgjørende for GSG å tilpasse seg sine omgivelser for å overleve i et konkurransepreget marked. Funnene indikerer at den strategiske endringen ble drevet av kundebehov og markedstrender. Endringen illustrerer en vellykket kombinasjon av outside-in og inside-out tilnærming, der bedriften gjennom eksterne faktorer identifiserer markedsmuligheter, og interne ressurser blir dynamisk tilpasset for å utnytte disse mulighetene. Den strategiske endringen har skapt et integrativt og samarbeidsorientert kundeforhold. Organisasjonskulturen i GSG er preget av verdi- og klanstyring, noe som har ført til økt kunnskapsfokus, profesjonalitet og omdømme, organisatorisk læring og ansattes motivasjon. Den endrede virksomhetsstyringen inkluderer også bruk av hybride målesystemer etter behov, samt mer strukturert og formalisert tilnærming til arbeidsdeling, beslutningsmyndighet og tydeligere retningslinjer og prosedyrer. Den ... Master Thesis Finnmark Finnmark University of Tromsø: Munin Open Research Archive
spellingShingle strategiendring
virksomhetsstyring
omgivelsenes behov
teknologisk innovasjon
liten bedrift
BED-3901
Sannes, Morten
Persen, Benedikte
Hvorfor lykkes de? En casestudie av GSG AS
title Hvorfor lykkes de? En casestudie av GSG AS
title_full Hvorfor lykkes de? En casestudie av GSG AS
title_fullStr Hvorfor lykkes de? En casestudie av GSG AS
title_full_unstemmed Hvorfor lykkes de? En casestudie av GSG AS
title_short Hvorfor lykkes de? En casestudie av GSG AS
title_sort hvorfor lykkes de? en casestudie av gsg as
topic strategiendring
virksomhetsstyring
omgivelsenes behov
teknologisk innovasjon
liten bedrift
BED-3901
topic_facet strategiendring
virksomhetsstyring
omgivelsenes behov
teknologisk innovasjon
liten bedrift
BED-3901
url https://hdl.handle.net/10037/36297