Hvordan påvirker Sparebank 1 Nord-Norge kundenes lojalitet? Betydningen av CSR, serviceverdi og individuelle forhold

Sammendrag Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan SpareBank 1 Nord-Norges Samfunnsløftet påvirker kundenes vurdering av bankens samfunnsansvar og deres lojalitet. Fokuset er å identifisere hvilke faktorer som former disse vurderingene, og hvordan banken kan styrke relasjonen til kundene...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Dørmænen, Birgitte
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2024
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/36289
_version_ 1829311731565854720
author Dørmænen, Birgitte
author_facet Dørmænen, Birgitte
author_sort Dørmænen, Birgitte
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Sammendrag Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan SpareBank 1 Nord-Norges Samfunnsløftet påvirker kundenes vurdering av bankens samfunnsansvar og deres lojalitet. Fokuset er å identifisere hvilke faktorer som former disse vurderingene, og hvordan banken kan styrke relasjonen til kundene gjennom sitt samfunnsansvar. Ved å integrere teorier om kundelojalitet, CSR, kundetilfredshet, serviceverdi og individuelle forskjeller, søker oppgaven å gi en helhetlig forståelse av disse dynamikkene. Metoden som benyttes er kvantitativ, med data samlet inn gjennom en elektronisk spørreundersøkelse. Respondentene ble rekruttert via ulike digitale plattformer. Utvalget består av 202 respondenter, der de fleste tilhørte aldersgruppen 26-35 år. Dataene ble analysert ved hjelp av SPSS, inkludert faktoranalyse, korrelasjonsanalyse og regresjonsanalyse for å avdekke sammenhenger mellom variablene. Resultatene viser at både overordnet samfunnsansvar og opplevd kvalitet har en signifikant positiv effekt på kundelojalitet, mens prisens effekt er mindre og ikke signifikant. Videre avdekkes det at kunders lokale tilhørighet og interesse for sport har de største signifikante og positive effektene på oppfatningen av bankens samfunnsansvar og lojalitet. Interessen for kultur og generelle banktjenester viser positive, men ikke signifikante effekter. Disse funnene fremhever viktigheten av samfunnsansvar og kvalitet som drivere for kundelojalitet, og understreker betydningen av å forstå individuelle forskjeller for å engasjere kundene effektivt. Oppgaven gir praktisk nytteverdi ved å tilby innsikt som kan hjelpe SpareBank 1 Nord-Norge med å utvikle målrettede strategier som styrker kundelojaliteten gjennom skreddersydde CSR- initiativer. Ved å fokusere på individuelle forskjeller og deres innflytelse på kundens vurdering av samfunnsansvar, kan banken forbedre sin markedsføringsstrategi og øke kundetilfredsheten. Resultatene er også relevante for andre banker og organisasjoner som ønsker å forstå og implementere effektive ...
format Master Thesis
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
geographic Banken
geographic_facet Banken
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/36289
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(25.108,25.108,70.963,70.963)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/36289
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2024 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2024
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/36289 2025-04-13T14:23:05+00:00 Hvordan påvirker Sparebank 1 Nord-Norge kundenes lojalitet? Betydningen av CSR, serviceverdi og individuelle forhold Dørmænen, Birgitte 2024-06-02 https://hdl.handle.net/10037/36289 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/36289 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2024 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Samfunnsansvar kundelojalitet kundetilfredshet serviceverdi individuelle forskjeller banktjenester SpareBank 1 Nord-Norge BED-3902 Master thesis Mastergradsoppgave 2024 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Sammendrag Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan SpareBank 1 Nord-Norges Samfunnsløftet påvirker kundenes vurdering av bankens samfunnsansvar og deres lojalitet. Fokuset er å identifisere hvilke faktorer som former disse vurderingene, og hvordan banken kan styrke relasjonen til kundene gjennom sitt samfunnsansvar. Ved å integrere teorier om kundelojalitet, CSR, kundetilfredshet, serviceverdi og individuelle forskjeller, søker oppgaven å gi en helhetlig forståelse av disse dynamikkene. Metoden som benyttes er kvantitativ, med data samlet inn gjennom en elektronisk spørreundersøkelse. Respondentene ble rekruttert via ulike digitale plattformer. Utvalget består av 202 respondenter, der de fleste tilhørte aldersgruppen 26-35 år. Dataene ble analysert ved hjelp av SPSS, inkludert faktoranalyse, korrelasjonsanalyse og regresjonsanalyse for å avdekke sammenhenger mellom variablene. Resultatene viser at både overordnet samfunnsansvar og opplevd kvalitet har en signifikant positiv effekt på kundelojalitet, mens prisens effekt er mindre og ikke signifikant. Videre avdekkes det at kunders lokale tilhørighet og interesse for sport har de største signifikante og positive effektene på oppfatningen av bankens samfunnsansvar og lojalitet. Interessen for kultur og generelle banktjenester viser positive, men ikke signifikante effekter. Disse funnene fremhever viktigheten av samfunnsansvar og kvalitet som drivere for kundelojalitet, og understreker betydningen av å forstå individuelle forskjeller for å engasjere kundene effektivt. Oppgaven gir praktisk nytteverdi ved å tilby innsikt som kan hjelpe SpareBank 1 Nord-Norge med å utvikle målrettede strategier som styrker kundelojaliteten gjennom skreddersydde CSR- initiativer. Ved å fokusere på individuelle forskjeller og deres innflytelse på kundens vurdering av samfunnsansvar, kan banken forbedre sin markedsføringsstrategi og øke kundetilfredsheten. Resultatene er også relevante for andre banker og organisasjoner som ønsker å forstå og implementere effektive ... Master Thesis Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive Banken ENVELOPE(25.108,25.108,70.963,70.963)
spellingShingle Samfunnsansvar
kundelojalitet
kundetilfredshet
serviceverdi
individuelle forskjeller
banktjenester
SpareBank 1 Nord-Norge
BED-3902
Dørmænen, Birgitte
Hvordan påvirker Sparebank 1 Nord-Norge kundenes lojalitet? Betydningen av CSR, serviceverdi og individuelle forhold
title Hvordan påvirker Sparebank 1 Nord-Norge kundenes lojalitet? Betydningen av CSR, serviceverdi og individuelle forhold
title_full Hvordan påvirker Sparebank 1 Nord-Norge kundenes lojalitet? Betydningen av CSR, serviceverdi og individuelle forhold
title_fullStr Hvordan påvirker Sparebank 1 Nord-Norge kundenes lojalitet? Betydningen av CSR, serviceverdi og individuelle forhold
title_full_unstemmed Hvordan påvirker Sparebank 1 Nord-Norge kundenes lojalitet? Betydningen av CSR, serviceverdi og individuelle forhold
title_short Hvordan påvirker Sparebank 1 Nord-Norge kundenes lojalitet? Betydningen av CSR, serviceverdi og individuelle forhold
title_sort hvordan påvirker sparebank 1 nord-norge kundenes lojalitet? betydningen av csr, serviceverdi og individuelle forhold
topic Samfunnsansvar
kundelojalitet
kundetilfredshet
serviceverdi
individuelle forskjeller
banktjenester
SpareBank 1 Nord-Norge
BED-3902
topic_facet Samfunnsansvar
kundelojalitet
kundetilfredshet
serviceverdi
individuelle forskjeller
banktjenester
SpareBank 1 Nord-Norge
BED-3902
url https://hdl.handle.net/10037/36289