Ukritisk moteløve eller sovende bjørn i hi? : en studie om oversettelse av omdømmeoppskriften Verdibasert posisjonering

Moderne organisasjoner må forholde seg til stadig nye bølger av populære oppskrifter eller ideer for “riktige” måter å organisere og lede på. Oppskrifter spres gjennom utviklingsarenaer og gjennom dekontekstualisering fra organisasjoner. Et stort og viktig fokus som “herjer landet” er oppskrifter på...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Storvoll, Ingvild
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2011
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/3604
_version_ 1829300245276655616
author Storvoll, Ingvild
author_facet Storvoll, Ingvild
author_sort Storvoll, Ingvild
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Moderne organisasjoner må forholde seg til stadig nye bølger av populære oppskrifter eller ideer for “riktige” måter å organisere og lede på. Oppskrifter spres gjennom utviklingsarenaer og gjennom dekontekstualisering fra organisasjoner. Et stort og viktig fokus som “herjer landet” er oppskrifter på omdømmehåndtering. Som mange oppskrifter har også disse vært lenge i private virksomheter forkledd i begrepet merkevarebygging. Trenden har fått fotfeste i organisasjonsverden, nå også i offentlig sektor. Kommuneorganisasjoner er intet unntak. Denne oppgaven tar utgangspunkt i kontekstualisering av en konkret oppskrift, nemlig verdibasert posisjonering. Denne oppskriften formidles gjennom Omdømmeskolen i regi av Distriktssenteret og Kommunal- og regionaldepartementet. Dette forskningsprosjektet tar for seg hvordan oversettelsen av denne oppskriften har foregått i to utvalgte kommuner, Berg og Tromsø, etter endt deltakelse på Omdømmeskolen. Oppgaven har følgende problemstilling: Hvordan oversetter Berg kommune og Tromsø kommune oppskriften fra Omdømmeskolen? Kjennetegnes oversettingen av kopiering, fratrekking, addering eller omvandling? Disse to kommunene er utvalgte case utfra deres deltakelse på Omdømmeskolen og ansatte med ansvar for omdømmesatsingen i kommunene er intervjuet. Det teoretiske rammeverket er basert på skandinavisk nyinstitusjonalisme og forankres i oversettelsesteorien til Kjell Arne Røvik. Denne teorien fokuserer på hva som skjer med oppskrifter når de adopteres til en organisasjon og forsøkes oversatt og implementert.
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Bjørn
Røvik
Tromsø
geographic_facet Bjørn
Røvik
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3604
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(12.585,12.585,66.082,66.082)
ENVELOPE(7.425,7.425,62.732,62.732)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/3604
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
openAccess
Copyright 2011 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
publishDate 2011
publisher Universitetet i Tromsø
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3604 2025-04-13T14:27:34+00:00 Ukritisk moteløve eller sovende bjørn i hi? : en studie om oversettelse av omdømmeoppskriften Verdibasert posisjonering Storvoll, Ingvild 2011-06 https://hdl.handle.net/10037/3604 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/3604 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) openAccess Copyright 2011 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 STV-3901 Master thesis Mastergradsoppgave 2011 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Moderne organisasjoner må forholde seg til stadig nye bølger av populære oppskrifter eller ideer for “riktige” måter å organisere og lede på. Oppskrifter spres gjennom utviklingsarenaer og gjennom dekontekstualisering fra organisasjoner. Et stort og viktig fokus som “herjer landet” er oppskrifter på omdømmehåndtering. Som mange oppskrifter har også disse vært lenge i private virksomheter forkledd i begrepet merkevarebygging. Trenden har fått fotfeste i organisasjonsverden, nå også i offentlig sektor. Kommuneorganisasjoner er intet unntak. Denne oppgaven tar utgangspunkt i kontekstualisering av en konkret oppskrift, nemlig verdibasert posisjonering. Denne oppskriften formidles gjennom Omdømmeskolen i regi av Distriktssenteret og Kommunal- og regionaldepartementet. Dette forskningsprosjektet tar for seg hvordan oversettelsen av denne oppskriften har foregått i to utvalgte kommuner, Berg og Tromsø, etter endt deltakelse på Omdømmeskolen. Oppgaven har følgende problemstilling: Hvordan oversetter Berg kommune og Tromsø kommune oppskriften fra Omdømmeskolen? Kjennetegnes oversettingen av kopiering, fratrekking, addering eller omvandling? Disse to kommunene er utvalgte case utfra deres deltakelse på Omdømmeskolen og ansatte med ansvar for omdømmesatsingen i kommunene er intervjuet. Det teoretiske rammeverket er basert på skandinavisk nyinstitusjonalisme og forankres i oversettelsesteorien til Kjell Arne Røvik. Denne teorien fokuserer på hva som skjer med oppskrifter når de adopteres til en organisasjon og forsøkes oversatt og implementert. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Bjørn ENVELOPE(12.585,12.585,66.082,66.082) Røvik ENVELOPE(7.425,7.425,62.732,62.732) Tromsø
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
STV-3901
Storvoll, Ingvild
Ukritisk moteløve eller sovende bjørn i hi? : en studie om oversettelse av omdømmeoppskriften Verdibasert posisjonering
title Ukritisk moteløve eller sovende bjørn i hi? : en studie om oversettelse av omdømmeoppskriften Verdibasert posisjonering
title_full Ukritisk moteløve eller sovende bjørn i hi? : en studie om oversettelse av omdømmeoppskriften Verdibasert posisjonering
title_fullStr Ukritisk moteløve eller sovende bjørn i hi? : en studie om oversettelse av omdømmeoppskriften Verdibasert posisjonering
title_full_unstemmed Ukritisk moteløve eller sovende bjørn i hi? : en studie om oversettelse av omdømmeoppskriften Verdibasert posisjonering
title_short Ukritisk moteløve eller sovende bjørn i hi? : en studie om oversettelse av omdømmeoppskriften Verdibasert posisjonering
title_sort ukritisk moteløve eller sovende bjørn i hi? : en studie om oversettelse av omdømmeoppskriften verdibasert posisjonering
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
STV-3901
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242
VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242
STV-3901
url https://hdl.handle.net/10037/3604