Er klinikere i stand til å fange opp premature barn med forsinket utvikling?

Bakgrunn Premature barn får hyppig små og store handikap som krever spesielle tiltak og tett oppfølging. Barna og deres familier bør møtes med et apparat som tilpasser oppfølgingen individuelt etter deres forutsetninger, behov og ønsker. Til dette kreves i første rekke kartleggingsinstrumenter som n...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Wold, Trude Beate, Øverland, Gina Renate
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 2010
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/3585
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3585
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/3585 2023-05-15T17:24:10+02:00 Er klinikere i stand til å fange opp premature barn med forsinket utvikling? Wold, Trude Beate Øverland, Gina Renate 2010-09-15 https://hdl.handle.net/10037/3585 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/3585 URN:NBN:no-uit_munin_3301 openAccess Copyright 2010 The Author(s) VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Pediatri: 760 5.-årsoppgave Master thesis Mastergradsoppgave 2010 ftunivtroemsoe 2021-06-25T17:53:08Z Bakgrunn Premature barn får hyppig små og store handikap som krever spesielle tiltak og tett oppfølging. Barna og deres familier bør møtes med et apparat som tilpasser oppfølgingen individuelt etter deres forutsetninger, behov og ønsker. Til dette kreves i første rekke kartleggingsinstrumenter som nettopp evner å fange opp barna som ikke følger normal kognitiv og/eller motorisk utvikling. I Norge finnes det per i dag ingen retningslinjer for hvorledes, eller om, en systematisk undersøkelsesmetode er å anbefale. Formål I denne oppgaven har vi undersøkt hvor godt vanlig klinisk undersøkelse av premature samsvarer med den standardiserte testen Bayley Scales of Infant Development (BSID-II) med tanke på å fange opp premature barn som ikke følger normal utvikling. Metode 143 premature barn med fødselsvekt <2000 g født i tidsrommet mars 1999-august 2002 ble undersøkt ved 6, 12 og 24 måneders korrigert alder ved Universitetetssykehuset i Nord Norge (UNN). Vanlig klinisk undersøkelse og BSID-II ble på én og samme dag gjennomført av henholdsvis en erfaren kliniker og en testtekniker, der de uavhengig av hverandre bedømte utviklingsalder for hvert barn. Samsvar mellom resultatene av disse undersøkelsene ble vurdert ved hjelp av Cohens kappa-statistikk. Resultater Våre analyser viser at en kliniker evner å fange opp utviklingsavvik på ≥2 måneder ved 6 og 12 måneders alder og ≥4 måneder ved 24 måneders alder like godt som BSID-II dersom man kun benytter et gjennomsnitt av BSID-II motor score og mental score. Når man bruker BSID-II motor-score og mental-score hver for seg, viser det seg imidlertid at det er betydelig flere barn som ikke følger naturlig utvikling enn det som blir påvist kun ved bruk av en gjennomsnittsverdi. Disse klarer ikke klinikeren å identifisere dersom han bare rapporterer en gjennomsnittsscore. Klinikeren har en gjennomgående bedre evne til å fange opp de motoriske avvikene, utenom ved 12 måneders alder der han lettere registrerer mentale avvik. Konklusjon For å tidlig kunne fange opp premature med forsinket utvikling trengs kartleggingsverktøy som rapporterer separate scorer for motorisk og mental aldersbedømmelse. Denne oppgaven viser at det systematiske og standardiserte kartleggingsverktøyet BSID-II er bedre egnet til å fange opp forsinket utvikling hos premature enn vanlig klinisk undersøkelse når kliniker kun rapporterer en samlet score for barnets alder. Master Thesis Nord-Norge University of Tromsø: Munin Open Research Archive Finnes ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Pediatri: 760
5.-årsoppgave
spellingShingle VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Pediatri: 760
5.-årsoppgave
Wold, Trude Beate
Øverland, Gina Renate
Er klinikere i stand til å fange opp premature barn med forsinket utvikling?
topic_facet VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk medisinske fag: 750::Pediatri: 760
5.-årsoppgave
description Bakgrunn Premature barn får hyppig små og store handikap som krever spesielle tiltak og tett oppfølging. Barna og deres familier bør møtes med et apparat som tilpasser oppfølgingen individuelt etter deres forutsetninger, behov og ønsker. Til dette kreves i første rekke kartleggingsinstrumenter som nettopp evner å fange opp barna som ikke følger normal kognitiv og/eller motorisk utvikling. I Norge finnes det per i dag ingen retningslinjer for hvorledes, eller om, en systematisk undersøkelsesmetode er å anbefale. Formål I denne oppgaven har vi undersøkt hvor godt vanlig klinisk undersøkelse av premature samsvarer med den standardiserte testen Bayley Scales of Infant Development (BSID-II) med tanke på å fange opp premature barn som ikke følger normal utvikling. Metode 143 premature barn med fødselsvekt <2000 g født i tidsrommet mars 1999-august 2002 ble undersøkt ved 6, 12 og 24 måneders korrigert alder ved Universitetetssykehuset i Nord Norge (UNN). Vanlig klinisk undersøkelse og BSID-II ble på én og samme dag gjennomført av henholdsvis en erfaren kliniker og en testtekniker, der de uavhengig av hverandre bedømte utviklingsalder for hvert barn. Samsvar mellom resultatene av disse undersøkelsene ble vurdert ved hjelp av Cohens kappa-statistikk. Resultater Våre analyser viser at en kliniker evner å fange opp utviklingsavvik på ≥2 måneder ved 6 og 12 måneders alder og ≥4 måneder ved 24 måneders alder like godt som BSID-II dersom man kun benytter et gjennomsnitt av BSID-II motor score og mental score. Når man bruker BSID-II motor-score og mental-score hver for seg, viser det seg imidlertid at det er betydelig flere barn som ikke følger naturlig utvikling enn det som blir påvist kun ved bruk av en gjennomsnittsverdi. Disse klarer ikke klinikeren å identifisere dersom han bare rapporterer en gjennomsnittsscore. Klinikeren har en gjennomgående bedre evne til å fange opp de motoriske avvikene, utenom ved 12 måneders alder der han lettere registrerer mentale avvik. Konklusjon For å tidlig kunne fange opp premature med forsinket utvikling trengs kartleggingsverktøy som rapporterer separate scorer for motorisk og mental aldersbedømmelse. Denne oppgaven viser at det systematiske og standardiserte kartleggingsverktøyet BSID-II er bedre egnet til å fange opp forsinket utvikling hos premature enn vanlig klinisk undersøkelse når kliniker kun rapporterer en samlet score for barnets alder.
format Master Thesis
author Wold, Trude Beate
Øverland, Gina Renate
author_facet Wold, Trude Beate
Øverland, Gina Renate
author_sort Wold, Trude Beate
title Er klinikere i stand til å fange opp premature barn med forsinket utvikling?
title_short Er klinikere i stand til å fange opp premature barn med forsinket utvikling?
title_full Er klinikere i stand til å fange opp premature barn med forsinket utvikling?
title_fullStr Er klinikere i stand til å fange opp premature barn med forsinket utvikling?
title_full_unstemmed Er klinikere i stand til å fange opp premature barn med forsinket utvikling?
title_sort er klinikere i stand til å fange opp premature barn med forsinket utvikling?
publisher Universitetet i Tromsø
publishDate 2010
url https://hdl.handle.net/10037/3585
long_lat ENVELOPE(17.883,17.883,69.483,69.483)
geographic Finnes
geographic_facet Finnes
genre Nord-Norge
genre_facet Nord-Norge
op_relation https://hdl.handle.net/10037/3585
URN:NBN:no-uit_munin_3301
op_rights openAccess
Copyright 2010 The Author(s)
_version_ 1766115082344857600