Musikktalenter i flow

Formålet med denne studien innenfor fagområdet instrumentaldidaktikk har vært å undersøke hvorvidt elever som er tatt opp på et talentprogram for musikalske talenter opplever fenomenet flow i sin hverdag. Videre har studien sett på hvilke mulige positive effekter opplevelse av fenomenet kan ha overf...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ingvaldsen, Torbjørn Lunde
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2024
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/34914
_version_ 1829300355837460480
author Ingvaldsen, Torbjørn Lunde
author_facet Ingvaldsen, Torbjørn Lunde
author_sort Ingvaldsen, Torbjørn Lunde
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Formålet med denne studien innenfor fagområdet instrumentaldidaktikk har vært å undersøke hvorvidt elever som er tatt opp på et talentprogram for musikalske talenter opplever fenomenet flow i sin hverdag. Videre har studien sett på hvilke mulige positive effekter opplevelse av fenomenet kan ha overfor elevenes motivasjon og utvikling av kunnskap. Studiens teoretiske rammeverk består av Csíkszentmihályis flytsoneteori, Deci og Ryans selvbestemmelsesteori og Dreyfus og Dreyfus’ modell for utvikling av ekspertkunnskap. Studien er gjennomført sammen med tre elever som er tatt opp ved Unge Talenter-programmet ved Musikkonservatoriet i Tromsø. Metoden som er benyttet til datainnsamling er kvalitativt, semistrukturert intervju. Intervjuene omhandler elevenes hverdagslige opplevelser av å holde på med musikalske aktiviteter på et høyt nivå. Studien viser at informantene opplever musikk som en flowaktivitet, noe som kommer fram gjennom deres beskrivelser av kjennetegn som direkte kan knyttes til flytsoneteori. Informantene opplever flow jevnlig i større og mindre grad gjennom de musikalske aktivitetene de bedriver i hverdagen. Studien antyder at opplevelse av flow kan virke positivt inn på ulike betingelser for intrinsisk motivasjon, og vice versa. En viktig faktor som påvirker dette, er blant annet kvaliteten på informantenes læringsmiljø. Denne gjensidig positive innvirkningen kan igjen virke positivt på hvordan ekspertkunnskap utvikles. The purpose of this study within the field of instrumental didactics has been to examine whether students admitted to a talent program for musical talents experience the phenomenon of flow in their daily lives. Furthermore, the study has looked at the possible positive effects that experiencing this phenomenon can have on the students' motivation and development of knowledge. The theoretical framework of the study consists of Csíkszentmihályi's flow theory, Deci and Ryan's self-determination theory, and Dreyfus and Dreyfus' model for the development of expert knowledge. The study was ...
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Dreyfus
Tromsø
geographic_facet Dreyfus
Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/34914
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
long_lat ENVELOPE(-60.817,-60.817,-62.533,-62.533)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/34914
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2024 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2024
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/34914 2025-04-13T14:27:38+00:00 Musikktalenter i flow Ingvaldsen, Torbjørn Lunde 2024-01-03 https://hdl.handle.net/10037/34914 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/34914 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2024 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 instrumentaldidaktikk talent flytsoneteori Csíkszentmihályi flow musikk selvbestemmelsesteori ekspertkunnskap musikkpedagogikk motivasjon Dreyfus Deci Ryan MUS-3903 Mastergradsoppgave Master thesis 2024 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:55Z Formålet med denne studien innenfor fagområdet instrumentaldidaktikk har vært å undersøke hvorvidt elever som er tatt opp på et talentprogram for musikalske talenter opplever fenomenet flow i sin hverdag. Videre har studien sett på hvilke mulige positive effekter opplevelse av fenomenet kan ha overfor elevenes motivasjon og utvikling av kunnskap. Studiens teoretiske rammeverk består av Csíkszentmihályis flytsoneteori, Deci og Ryans selvbestemmelsesteori og Dreyfus og Dreyfus’ modell for utvikling av ekspertkunnskap. Studien er gjennomført sammen med tre elever som er tatt opp ved Unge Talenter-programmet ved Musikkonservatoriet i Tromsø. Metoden som er benyttet til datainnsamling er kvalitativt, semistrukturert intervju. Intervjuene omhandler elevenes hverdagslige opplevelser av å holde på med musikalske aktiviteter på et høyt nivå. Studien viser at informantene opplever musikk som en flowaktivitet, noe som kommer fram gjennom deres beskrivelser av kjennetegn som direkte kan knyttes til flytsoneteori. Informantene opplever flow jevnlig i større og mindre grad gjennom de musikalske aktivitetene de bedriver i hverdagen. Studien antyder at opplevelse av flow kan virke positivt inn på ulike betingelser for intrinsisk motivasjon, og vice versa. En viktig faktor som påvirker dette, er blant annet kvaliteten på informantenes læringsmiljø. Denne gjensidig positive innvirkningen kan igjen virke positivt på hvordan ekspertkunnskap utvikles. The purpose of this study within the field of instrumental didactics has been to examine whether students admitted to a talent program for musical talents experience the phenomenon of flow in their daily lives. Furthermore, the study has looked at the possible positive effects that experiencing this phenomenon can have on the students' motivation and development of knowledge. The theoretical framework of the study consists of Csíkszentmihályi's flow theory, Deci and Ryan's self-determination theory, and Dreyfus and Dreyfus' model for the development of expert knowledge. The study was ... Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Dreyfus ENVELOPE(-60.817,-60.817,-62.533,-62.533) Tromsø
spellingShingle instrumentaldidaktikk
talent
flytsoneteori
Csíkszentmihályi
flow
musikk
selvbestemmelsesteori
ekspertkunnskap
musikkpedagogikk
motivasjon
Dreyfus
Deci
Ryan
MUS-3903
Ingvaldsen, Torbjørn Lunde
Musikktalenter i flow
title Musikktalenter i flow
title_full Musikktalenter i flow
title_fullStr Musikktalenter i flow
title_full_unstemmed Musikktalenter i flow
title_short Musikktalenter i flow
title_sort musikktalenter i flow
topic instrumentaldidaktikk
talent
flytsoneteori
Csíkszentmihályi
flow
musikk
selvbestemmelsesteori
ekspertkunnskap
musikkpedagogikk
motivasjon
Dreyfus
Deci
Ryan
MUS-3903
topic_facet instrumentaldidaktikk
talent
flytsoneteori
Csíkszentmihályi
flow
musikk
selvbestemmelsesteori
ekspertkunnskap
musikkpedagogikk
motivasjon
Dreyfus
Deci
Ryan
MUS-3903
url https://hdl.handle.net/10037/34914