Musikktalenter i flow

Formålet med denne studien innenfor fagområdet instrumentaldidaktikk har vært å undersøke hvorvidt elever som er tatt opp på et talentprogram for musikalske talenter opplever fenomenet flow i sin hverdag. Videre har studien sett på hvilke mulige positive effekter opplevelse av fenomenet kan ha overf...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ingvaldsen, Torbjørn Lunde
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2024
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/34914
Description
Summary:Formålet med denne studien innenfor fagområdet instrumentaldidaktikk har vært å undersøke hvorvidt elever som er tatt opp på et talentprogram for musikalske talenter opplever fenomenet flow i sin hverdag. Videre har studien sett på hvilke mulige positive effekter opplevelse av fenomenet kan ha overfor elevenes motivasjon og utvikling av kunnskap. Studiens teoretiske rammeverk består av Csíkszentmihályis flytsoneteori, Deci og Ryans selvbestemmelsesteori og Dreyfus og Dreyfus’ modell for utvikling av ekspertkunnskap. Studien er gjennomført sammen med tre elever som er tatt opp ved Unge Talenter-programmet ved Musikkonservatoriet i Tromsø. Metoden som er benyttet til datainnsamling er kvalitativt, semistrukturert intervju. Intervjuene omhandler elevenes hverdagslige opplevelser av å holde på med musikalske aktiviteter på et høyt nivå. Studien viser at informantene opplever musikk som en flowaktivitet, noe som kommer fram gjennom deres beskrivelser av kjennetegn som direkte kan knyttes til flytsoneteori. Informantene opplever flow jevnlig i større og mindre grad gjennom de musikalske aktivitetene de bedriver i hverdagen. Studien antyder at opplevelse av flow kan virke positivt inn på ulike betingelser for intrinsisk motivasjon, og vice versa. En viktig faktor som påvirker dette, er blant annet kvaliteten på informantenes læringsmiljø. Denne gjensidig positive innvirkningen kan igjen virke positivt på hvordan ekspertkunnskap utvikles. The purpose of this study within the field of instrumental didactics has been to examine whether students admitted to a talent program for musical talents experience the phenomenon of flow in their daily lives. Furthermore, the study has looked at the possible positive effects that experiencing this phenomenon can have on the students' motivation and development of knowledge. The theoretical framework of the study consists of Csíkszentmihályi's flow theory, Deci and Ryan's self-determination theory, and Dreyfus and Dreyfus' model for the development of expert knowledge. The study was ...