Krig. En analyse av et prosjektarbeid i norsk og samfunnsfag i ungdomsskolens 9. klasse

Prosjektet er basert på erfaringspedagogikk med målsetting om at elevene skal utvikle sosiologisk fantasi. Prosjektet gjennomføres i to 9.klasser på en stor byskole i Tromsø tre uker i 1981 og tar utgangspunkt i 2. verdenskrig. Etter hvert blir det klart at nåtida må med for å skape en subjektiv for...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Allern, Marit Kristin
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: Universitetet i Tromsø 1983
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/348
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/348
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/348 2024-06-02T08:15:19+00:00 Krig. En analyse av et prosjektarbeid i norsk og samfunnsfag i ungdomsskolens 9. klasse Allern, Marit Kristin 1983-04-29 4675164 bytes application/pdf https://hdl.handle.net/10037/348 nob nob Universitetet i Tromsø University of Tromsø https://hdl.handle.net/10037/348 URN:NBN:no-uit_munin_195 openAccess Copyright 1983 The Author(s) VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 erfaringspedagogikk andre verdenskrig Tromsø Master thesis Mastergradsoppgave 1983 ftunivtroemsoe 2024-05-07T08:40:37Z Prosjektet er basert på erfaringspedagogikk med målsetting om at elevene skal utvikle sosiologisk fantasi. Prosjektet gjennomføres i to 9.klasser på en stor byskole i Tromsø tre uker i 1981 og tar utgangspunkt i 2. verdenskrig. Etter hvert blir det klart at nåtida må med for å skape en subjektiv forankring hos elevene. Det siste skal motvirke instrumentalisme i læringsprosessen. Utgangspunktet er elevenes egne tanker om krig, litterære tekster om primært 2. verdenskrig, intervju med slektninger som har opplevd krigen, kopi av avisartikler fra 2. verdenskrig, og tegneserier om krig. I tillegg får elevene se film og høre musikk. I en slik kontekst vil det være en fare for at litterære tekster blir redusert til illustrasjoner av historiske hendelser. I dette tilfellet er det påfallende at de fleste tekstene har et konnotasjonsfelt med forbindelse til elevenes egensituasjon og til deres egne erfaringer. Analysen av prosjektet viser at det er vanskelig å innføre en ny type pedagogikk i bare deler av skolehverdagen for elevene. En mer aktiv elevrolle krever at elevene får bestemme mer, men lærerne vil ikke uten videre gi fra seg deler av styringa. Konklusjonen er at endringer innen undervisningssystemet går sakte. Det er svært vanskelig å lage en type grønne øyer, til det er man for avhengig av helheten. Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø Øyer ENVELOPE(18.527,18.527,68.767,68.767)
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
erfaringspedagogikk
andre verdenskrig
Tromsø
spellingShingle VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
erfaringspedagogikk
andre verdenskrig
Tromsø
Allern, Marit Kristin
Krig. En analyse av et prosjektarbeid i norsk og samfunnsfag i ungdomsskolens 9. klasse
topic_facet VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
erfaringspedagogikk
andre verdenskrig
Tromsø
description Prosjektet er basert på erfaringspedagogikk med målsetting om at elevene skal utvikle sosiologisk fantasi. Prosjektet gjennomføres i to 9.klasser på en stor byskole i Tromsø tre uker i 1981 og tar utgangspunkt i 2. verdenskrig. Etter hvert blir det klart at nåtida må med for å skape en subjektiv forankring hos elevene. Det siste skal motvirke instrumentalisme i læringsprosessen. Utgangspunktet er elevenes egne tanker om krig, litterære tekster om primært 2. verdenskrig, intervju med slektninger som har opplevd krigen, kopi av avisartikler fra 2. verdenskrig, og tegneserier om krig. I tillegg får elevene se film og høre musikk. I en slik kontekst vil det være en fare for at litterære tekster blir redusert til illustrasjoner av historiske hendelser. I dette tilfellet er det påfallende at de fleste tekstene har et konnotasjonsfelt med forbindelse til elevenes egensituasjon og til deres egne erfaringer. Analysen av prosjektet viser at det er vanskelig å innføre en ny type pedagogikk i bare deler av skolehverdagen for elevene. En mer aktiv elevrolle krever at elevene får bestemme mer, men lærerne vil ikke uten videre gi fra seg deler av styringa. Konklusjonen er at endringer innen undervisningssystemet går sakte. Det er svært vanskelig å lage en type grønne øyer, til det er man for avhengig av helheten.
format Master Thesis
author Allern, Marit Kristin
author_facet Allern, Marit Kristin
author_sort Allern, Marit Kristin
title Krig. En analyse av et prosjektarbeid i norsk og samfunnsfag i ungdomsskolens 9. klasse
title_short Krig. En analyse av et prosjektarbeid i norsk og samfunnsfag i ungdomsskolens 9. klasse
title_full Krig. En analyse av et prosjektarbeid i norsk og samfunnsfag i ungdomsskolens 9. klasse
title_fullStr Krig. En analyse av et prosjektarbeid i norsk og samfunnsfag i ungdomsskolens 9. klasse
title_full_unstemmed Krig. En analyse av et prosjektarbeid i norsk og samfunnsfag i ungdomsskolens 9. klasse
title_sort krig. en analyse av et prosjektarbeid i norsk og samfunnsfag i ungdomsskolens 9. klasse
publisher Universitetet i Tromsø
publishDate 1983
url https://hdl.handle.net/10037/348
long_lat ENVELOPE(18.527,18.527,68.767,68.767)
geographic Tromsø
Øyer
geographic_facet Tromsø
Øyer
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
op_relation https://hdl.handle.net/10037/348
URN:NBN:no-uit_munin_195
op_rights openAccess
Copyright 1983 The Author(s)
_version_ 1800739460068933632