Summary: | Denne masteroppgaven har en utforskende tilnærming til hybride trusler. Hybride trusler har i de senere årene blitt mer aktuelt med tanke på den voksende digitaliseringen av samfunnet, som åpner opp for et bredere virkemiddelbruk. Oppgaven er gjennomført som en kvalitativ case-studie med to caser om informerte hybride trusler som har funnet sted i Norge. Datamaterialet i denne oppgaven har blitt samlet inn gjennom dokumentanalyse, der det har blitt gjort innholdsanalyser av dokumentene. Casen salget av Bergen Engines er en hybrid trussel Norge har måtte håndtere, fordi det kunne være en risiko for nasjonale sikkerhetsinteresser at et utenlandsk selskap gjorde et forsøk på å kjøpe opp selskapet Bergen Engines. Casen spionsaken i Tromsø er en hybrid trussel Norge har måtte håndtere, hvor en brasiliansk gjesteforsker er mistenkt for å være en etterretningsoperatør med russisk identitet, som kan ha tilegnet seg hemmelige opplysninger som kan skade samfunnssikkerheten i Norge om de avsløres. Det er disse casene oppgaven baserer sine funn på. Gjennom oppgavens tre forskningsspørsmål besvares følgende problemstilling «Hvordan fungerer samspillet mellom situasjonsforståelse, krisehåndtering og resiliens i møte med hybride trusler?». Denne problemstillingen analyseres gjennom oppgavens to caser og det teoretiske rammeverket som består av sentrale begreper og teori om samfunnssikkerhet, situasjonsforståelse, hybride trusler, krisehåndtering og resiliens. Det argumenteres for og konkluderes med at situasjonsforståelse i aller høyeste grad påvirker evnen til krisehåndtering. Dette kommer av at samfunnet må ha en forståelse av at de har en situasjon de er nødt til å håndtere, alternativet er at dette ikke blir oppfattet og derfor settes heller ikke krisehåndtering i gang. Hybride trusler har høy kompleksitet og mulighetene for å skjule handlingene sine er mange. Trusselaktørene kan benytte virkemidler som er lovlige og innenfor det normale, samt at statlige aktører kan benytte tredjeparter for å utføre sine handlinger. Dette ...
|