Er det et særskilt behov for utdanningstiltak gjennom NAV i Finnmark?
Dette forskningsprosjektet omhandler primært hvordan NAV-ansatte i Finnmark forstår behovet for utdanningstiltak gjennom NAV i fylket. Det eksisterer allerede forskning på bruken av utdanningstiltak i NAV, men Finnmark utgjør på utdanningsområdet både en historisk og nåværende unik kontekst, som for...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Master Thesis |
Language: | Norwegian Bokmål |
Published: |
UiT The Arctic University of Norway
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://hdl.handle.net/10037/34192 |
id |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/34192 |
---|---|
record_format |
openpolar |
spelling |
ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/34192 2024-09-15T18:06:11+00:00 Er det et særskilt behov for utdanningstiltak gjennom NAV i Finnmark? Hamborg, Frithjof 2024-05-11 https://hdl.handle.net/10037/34192 nob nob UiT The Arctic University of Norway UiT Norges arktiske universitet https://hdl.handle.net/10037/34192 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2024 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 NAV Utdanningstiltak Finnmark SSO-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2024 ftunivtroemsoe 2024-08-13T23:39:31Z Dette forskningsprosjektet omhandler primært hvordan NAV-ansatte i Finnmark forstår behovet for utdanningstiltak gjennom NAV i fylket. Det eksisterer allerede forskning på bruken av utdanningstiltak i NAV, men Finnmark utgjør på utdanningsområdet både en historisk og nåværende unik kontekst, som fortjener en nærmere undersøkelse. Forskningsprosjektet baserer seg på en sosialkonstruksjonistisk tilnærming og søker å forstå hvordan historiske betingelser i fylket kan ha bidratt til å påvirke forståelsesrammene og det kulturelle synet på utdanning. Særlig utgjør fornorskningspolitikken og brenningen av Finnmark etter andre verdenskrig, betydningsfulle historiske betingelser for utdanningsmulighetene i fylket. Videre benyttes det et utvalgt teoretisk rammeverk for å undersøke hvordan disse historiske betingelsene fortsatt kan reprodusere seg og gjøre seg gjeldende i dagens Finnmark - for både forvaltningens ansatte og brukere. For datainnsamling ble det gjennomført tre fokusgruppeintervju med NAV-ansatte, på tre ulike nivåer av NAV Troms og Finnmark som organisasjon; veiledernivået, ledernivået på lokalkontor i Finnmark og fagressurser fra fylkesleddet. Resultatene fra forskningsprosjektet viser at de NAV-ansatte generelt har en positiv grunninnstilling til innvilgelsen av utdanningstiltak, samt en dyptgående kjennskap til de nevnte historiske betingelsene og hvordan de fortsatt kan påvirke dagens innbyggere. Samtidig avdekket forskningsprosjektets datainnsamling et mettet grunnlag for å fastslå at det eksisterer et særegent og stigmatiserende syn på utdanning i fylket – gjeldende både for de med lite utdanning og de med «for mye» utdanning. Master Thesis Finnmark Finnmark Troms University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
institution |
Open Polar |
collection |
University of Tromsø: Munin Open Research Archive |
op_collection_id |
ftunivtroemsoe |
language |
Norwegian Bokmål |
topic |
NAV Utdanningstiltak Finnmark SSO-3900 |
spellingShingle |
NAV Utdanningstiltak Finnmark SSO-3900 Hamborg, Frithjof Er det et særskilt behov for utdanningstiltak gjennom NAV i Finnmark? |
topic_facet |
NAV Utdanningstiltak Finnmark SSO-3900 |
description |
Dette forskningsprosjektet omhandler primært hvordan NAV-ansatte i Finnmark forstår behovet for utdanningstiltak gjennom NAV i fylket. Det eksisterer allerede forskning på bruken av utdanningstiltak i NAV, men Finnmark utgjør på utdanningsområdet både en historisk og nåværende unik kontekst, som fortjener en nærmere undersøkelse. Forskningsprosjektet baserer seg på en sosialkonstruksjonistisk tilnærming og søker å forstå hvordan historiske betingelser i fylket kan ha bidratt til å påvirke forståelsesrammene og det kulturelle synet på utdanning. Særlig utgjør fornorskningspolitikken og brenningen av Finnmark etter andre verdenskrig, betydningsfulle historiske betingelser for utdanningsmulighetene i fylket. Videre benyttes det et utvalgt teoretisk rammeverk for å undersøke hvordan disse historiske betingelsene fortsatt kan reprodusere seg og gjøre seg gjeldende i dagens Finnmark - for både forvaltningens ansatte og brukere. For datainnsamling ble det gjennomført tre fokusgruppeintervju med NAV-ansatte, på tre ulike nivåer av NAV Troms og Finnmark som organisasjon; veiledernivået, ledernivået på lokalkontor i Finnmark og fagressurser fra fylkesleddet. Resultatene fra forskningsprosjektet viser at de NAV-ansatte generelt har en positiv grunninnstilling til innvilgelsen av utdanningstiltak, samt en dyptgående kjennskap til de nevnte historiske betingelsene og hvordan de fortsatt kan påvirke dagens innbyggere. Samtidig avdekket forskningsprosjektets datainnsamling et mettet grunnlag for å fastslå at det eksisterer et særegent og stigmatiserende syn på utdanning i fylket – gjeldende både for de med lite utdanning og de med «for mye» utdanning. |
format |
Master Thesis |
author |
Hamborg, Frithjof |
author_facet |
Hamborg, Frithjof |
author_sort |
Hamborg, Frithjof |
title |
Er det et særskilt behov for utdanningstiltak gjennom NAV i Finnmark? |
title_short |
Er det et særskilt behov for utdanningstiltak gjennom NAV i Finnmark? |
title_full |
Er det et særskilt behov for utdanningstiltak gjennom NAV i Finnmark? |
title_fullStr |
Er det et særskilt behov for utdanningstiltak gjennom NAV i Finnmark? |
title_full_unstemmed |
Er det et særskilt behov for utdanningstiltak gjennom NAV i Finnmark? |
title_sort |
er det et særskilt behov for utdanningstiltak gjennom nav i finnmark? |
publisher |
UiT The Arctic University of Norway |
publishDate |
2024 |
url |
https://hdl.handle.net/10037/34192 |
genre |
Finnmark Finnmark Troms |
genre_facet |
Finnmark Finnmark Troms |
op_relation |
https://hdl.handle.net/10037/34192 |
op_rights |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2024 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
_version_ |
1810443671928045568 |