Er det et særskilt behov for utdanningstiltak gjennom NAV i Finnmark?

Dette forskningsprosjektet omhandler primært hvordan NAV-ansatte i Finnmark forstår behovet for utdanningstiltak gjennom NAV i fylket. Det eksisterer allerede forskning på bruken av utdanningstiltak i NAV, men Finnmark utgjør på utdanningsområdet både en historisk og nåværende unik kontekst, som for...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hamborg, Frithjof
Format: Master Thesis
Language:Norwegian Bokmål
Published: UiT The Arctic University of Norway 2024
Subjects:
NAV
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/34192
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/34192
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/34192 2024-09-15T18:06:11+00:00 Er det et særskilt behov for utdanningstiltak gjennom NAV i Finnmark? Hamborg, Frithjof 2024-05-11 https://hdl.handle.net/10037/34192 nob nob UiT The Arctic University of Norway UiT Norges arktiske universitet https://hdl.handle.net/10037/34192 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2024 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 NAV Utdanningstiltak Finnmark SSO-3900 Master thesis Mastergradsoppgave 2024 ftunivtroemsoe 2024-08-13T23:39:31Z Dette forskningsprosjektet omhandler primært hvordan NAV-ansatte i Finnmark forstår behovet for utdanningstiltak gjennom NAV i fylket. Det eksisterer allerede forskning på bruken av utdanningstiltak i NAV, men Finnmark utgjør på utdanningsområdet både en historisk og nåværende unik kontekst, som fortjener en nærmere undersøkelse. Forskningsprosjektet baserer seg på en sosialkonstruksjonistisk tilnærming og søker å forstå hvordan historiske betingelser i fylket kan ha bidratt til å påvirke forståelsesrammene og det kulturelle synet på utdanning. Særlig utgjør fornorskningspolitikken og brenningen av Finnmark etter andre verdenskrig, betydningsfulle historiske betingelser for utdanningsmulighetene i fylket. Videre benyttes det et utvalgt teoretisk rammeverk for å undersøke hvordan disse historiske betingelsene fortsatt kan reprodusere seg og gjøre seg gjeldende i dagens Finnmark - for både forvaltningens ansatte og brukere. For datainnsamling ble det gjennomført tre fokusgruppeintervju med NAV-ansatte, på tre ulike nivåer av NAV Troms og Finnmark som organisasjon; veiledernivået, ledernivået på lokalkontor i Finnmark og fagressurser fra fylkesleddet. Resultatene fra forskningsprosjektet viser at de NAV-ansatte generelt har en positiv grunninnstilling til innvilgelsen av utdanningstiltak, samt en dyptgående kjennskap til de nevnte historiske betingelsene og hvordan de fortsatt kan påvirke dagens innbyggere. Samtidig avdekket forskningsprosjektets datainnsamling et mettet grunnlag for å fastslå at det eksisterer et særegent og stigmatiserende syn på utdanning i fylket – gjeldende både for de med lite utdanning og de med «for mye» utdanning. Master Thesis Finnmark Finnmark Troms University of Tromsø: Munin Open Research Archive
institution Open Polar
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
op_collection_id ftunivtroemsoe
language Norwegian Bokmål
topic NAV
Utdanningstiltak
Finnmark
SSO-3900
spellingShingle NAV
Utdanningstiltak
Finnmark
SSO-3900
Hamborg, Frithjof
Er det et særskilt behov for utdanningstiltak gjennom NAV i Finnmark?
topic_facet NAV
Utdanningstiltak
Finnmark
SSO-3900
description Dette forskningsprosjektet omhandler primært hvordan NAV-ansatte i Finnmark forstår behovet for utdanningstiltak gjennom NAV i fylket. Det eksisterer allerede forskning på bruken av utdanningstiltak i NAV, men Finnmark utgjør på utdanningsområdet både en historisk og nåværende unik kontekst, som fortjener en nærmere undersøkelse. Forskningsprosjektet baserer seg på en sosialkonstruksjonistisk tilnærming og søker å forstå hvordan historiske betingelser i fylket kan ha bidratt til å påvirke forståelsesrammene og det kulturelle synet på utdanning. Særlig utgjør fornorskningspolitikken og brenningen av Finnmark etter andre verdenskrig, betydningsfulle historiske betingelser for utdanningsmulighetene i fylket. Videre benyttes det et utvalgt teoretisk rammeverk for å undersøke hvordan disse historiske betingelsene fortsatt kan reprodusere seg og gjøre seg gjeldende i dagens Finnmark - for både forvaltningens ansatte og brukere. For datainnsamling ble det gjennomført tre fokusgruppeintervju med NAV-ansatte, på tre ulike nivåer av NAV Troms og Finnmark som organisasjon; veiledernivået, ledernivået på lokalkontor i Finnmark og fagressurser fra fylkesleddet. Resultatene fra forskningsprosjektet viser at de NAV-ansatte generelt har en positiv grunninnstilling til innvilgelsen av utdanningstiltak, samt en dyptgående kjennskap til de nevnte historiske betingelsene og hvordan de fortsatt kan påvirke dagens innbyggere. Samtidig avdekket forskningsprosjektets datainnsamling et mettet grunnlag for å fastslå at det eksisterer et særegent og stigmatiserende syn på utdanning i fylket – gjeldende både for de med lite utdanning og de med «for mye» utdanning.
format Master Thesis
author Hamborg, Frithjof
author_facet Hamborg, Frithjof
author_sort Hamborg, Frithjof
title Er det et særskilt behov for utdanningstiltak gjennom NAV i Finnmark?
title_short Er det et særskilt behov for utdanningstiltak gjennom NAV i Finnmark?
title_full Er det et særskilt behov for utdanningstiltak gjennom NAV i Finnmark?
title_fullStr Er det et særskilt behov for utdanningstiltak gjennom NAV i Finnmark?
title_full_unstemmed Er det et særskilt behov for utdanningstiltak gjennom NAV i Finnmark?
title_sort er det et særskilt behov for utdanningstiltak gjennom nav i finnmark?
publisher UiT The Arctic University of Norway
publishDate 2024
url https://hdl.handle.net/10037/34192
genre Finnmark
Finnmark
Troms
genre_facet Finnmark
Finnmark
Troms
op_relation https://hdl.handle.net/10037/34192
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2024 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
_version_ 1810443671928045568