«La meg vise vei, bro´»: En kvalitativ studie av mentorordningen til U16 som redskap i forebyggende ungdomsarbeid.

Konsekvensene av utenforskap kan være store. For å hindre at ungdom nå eller i senere livsløp befinner seg utenfor arenaer i samfunnet, blir forebyggende innsats trukket frem som strategi. I denne masteroppgaven i sosiologi ved Lektorutdanningen 8-13, har jeg utforsket mentorordningen til U16 som re...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Utby, Marte Rowene
Format: Master Thesis
Language:Bokmål
Published: UiT Norges arktiske universitet 2024
Subjects:
Online Access:https://hdl.handle.net/10037/33846
_version_ 1829300383967608832
author Utby, Marte Rowene
author_facet Utby, Marte Rowene
author_sort Utby, Marte Rowene
collection University of Tromsø: Munin Open Research Archive
description Konsekvensene av utenforskap kan være store. For å hindre at ungdom nå eller i senere livsløp befinner seg utenfor arenaer i samfunnet, blir forebyggende innsats trukket frem som strategi. I denne masteroppgaven i sosiologi ved Lektorutdanningen 8-13, har jeg utforsket mentorordningen til U16 som redskap i forebyggende ungdomsarbeid. U16 er et multisystemisk profesjonsfellesskap opprettet av Tromsø kommune i 2019. Et av U16 sine tiltak er mentorordningen. Ungdom som står i fare for utenforskap og viser uønsket atferd på flere arenaer, kan gjennom U16 få tilbud om en ungdomsmentor. En mentor skal være en trygg, ung voksen som gjennom sin relasjon til en mentorungdom skal inkludere vedkommende i positive aktiviteter og miljøer. Hensikten med denne masteroppgaven er å forstå mentorenes opplevelse av egen betydning i forebyggende ungdomsarbeid. Derav er problemstilling: «Hvilken betydning opplever mentorene i U16 sin mentorordning å ha i forebyggende ungdomsarbeid?». For å presisere egen problemstilling formulerte jeg fire forskningsspørsmål. Disse omhandler hvordan mentorene opplever egen rolle, hvilke premisser de legger til grunn for utførelsen av sin jobb, hvilke muligheter de opplever å ha til å fremme endringsprosesser, samt hva slags utfordringer de har erfart i sitt arbeid som mentorer. På søken etter svar på problemstilling, har jeg benyttet kvalitative intervju som metode. Jeg har intervjuet syv ungdomsmentorer som har jobbet i minimum seks måneder som mentor. Gjennom analysen av disse intervjuene, utarbeidet jeg fire funn. Mitt første funn er hvordan mentorene opplever at de bygger et genuint samhold til sine mentorungdommer, noe jeg forstår som solidariske relasjonsbyggere. Mitt andre funn er hvordan mentorene i utførelsen av sin jobb tilpasset seg ungdommens behov og ønsker. Mitt tredje funn omhandler hvordan mentorene opplever at de kan inkludere ungdom i fellesskap ved å underbygge ungdommens positive handlinger og skape mestringsopplevelser som motiverer til tilhørighet. Mitt siste funn er hvordan ...
format Master Thesis
genre Tromsø
genre_facet Tromsø
geographic Tromsø
geographic_facet Tromsø
id ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/33846
institution Open Polar
language Norwegian (Bokmål)
op_collection_id ftunivtroemsoe
op_relation https://hdl.handle.net/10037/33846
op_rights Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Copyright 2024 The Author(s)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
publishDate 2024
publisher UiT Norges arktiske universitet
record_format openpolar
spelling ftunivtroemsoe:oai:munin.uit.no:10037/33846 2025-04-13T14:27:39+00:00 «La meg vise vei, bro´»: En kvalitativ studie av mentorordningen til U16 som redskap i forebyggende ungdomsarbeid. Utby, Marte Rowene 2024-05-30 https://hdl.handle.net/10037/33846 nob nob UiT Norges arktiske universitet UiT The Arctic University of Norway https://hdl.handle.net/10037/33846 Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Copyright 2024 The Author(s) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 Forebygging Ungdomsarbeid U16 Mentorordning SOS-3981 Mastergradsoppgave Master thesis 2024 ftunivtroemsoe 2025-03-14T05:17:56Z Konsekvensene av utenforskap kan være store. For å hindre at ungdom nå eller i senere livsløp befinner seg utenfor arenaer i samfunnet, blir forebyggende innsats trukket frem som strategi. I denne masteroppgaven i sosiologi ved Lektorutdanningen 8-13, har jeg utforsket mentorordningen til U16 som redskap i forebyggende ungdomsarbeid. U16 er et multisystemisk profesjonsfellesskap opprettet av Tromsø kommune i 2019. Et av U16 sine tiltak er mentorordningen. Ungdom som står i fare for utenforskap og viser uønsket atferd på flere arenaer, kan gjennom U16 få tilbud om en ungdomsmentor. En mentor skal være en trygg, ung voksen som gjennom sin relasjon til en mentorungdom skal inkludere vedkommende i positive aktiviteter og miljøer. Hensikten med denne masteroppgaven er å forstå mentorenes opplevelse av egen betydning i forebyggende ungdomsarbeid. Derav er problemstilling: «Hvilken betydning opplever mentorene i U16 sin mentorordning å ha i forebyggende ungdomsarbeid?». For å presisere egen problemstilling formulerte jeg fire forskningsspørsmål. Disse omhandler hvordan mentorene opplever egen rolle, hvilke premisser de legger til grunn for utførelsen av sin jobb, hvilke muligheter de opplever å ha til å fremme endringsprosesser, samt hva slags utfordringer de har erfart i sitt arbeid som mentorer. På søken etter svar på problemstilling, har jeg benyttet kvalitative intervju som metode. Jeg har intervjuet syv ungdomsmentorer som har jobbet i minimum seks måneder som mentor. Gjennom analysen av disse intervjuene, utarbeidet jeg fire funn. Mitt første funn er hvordan mentorene opplever at de bygger et genuint samhold til sine mentorungdommer, noe jeg forstår som solidariske relasjonsbyggere. Mitt andre funn er hvordan mentorene i utførelsen av sin jobb tilpasset seg ungdommens behov og ønsker. Mitt tredje funn omhandler hvordan mentorene opplever at de kan inkludere ungdom i fellesskap ved å underbygge ungdommens positive handlinger og skape mestringsopplevelser som motiverer til tilhørighet. Mitt siste funn er hvordan ... Master Thesis Tromsø University of Tromsø: Munin Open Research Archive Tromsø
spellingShingle Forebygging
Ungdomsarbeid
U16
Mentorordning
SOS-3981
Utby, Marte Rowene
«La meg vise vei, bro´»: En kvalitativ studie av mentorordningen til U16 som redskap i forebyggende ungdomsarbeid.
title «La meg vise vei, bro´»: En kvalitativ studie av mentorordningen til U16 som redskap i forebyggende ungdomsarbeid.
title_full «La meg vise vei, bro´»: En kvalitativ studie av mentorordningen til U16 som redskap i forebyggende ungdomsarbeid.
title_fullStr «La meg vise vei, bro´»: En kvalitativ studie av mentorordningen til U16 som redskap i forebyggende ungdomsarbeid.
title_full_unstemmed «La meg vise vei, bro´»: En kvalitativ studie av mentorordningen til U16 som redskap i forebyggende ungdomsarbeid.
title_short «La meg vise vei, bro´»: En kvalitativ studie av mentorordningen til U16 som redskap i forebyggende ungdomsarbeid.
title_sort «la meg vise vei, bro´»: en kvalitativ studie av mentorordningen til u16 som redskap i forebyggende ungdomsarbeid.
topic Forebygging
Ungdomsarbeid
U16
Mentorordning
SOS-3981
topic_facet Forebygging
Ungdomsarbeid
U16
Mentorordning
SOS-3981
url https://hdl.handle.net/10037/33846